Senaste nytt

Cathay Pacific överväger plocka bort stolsskärmar för att spara bränsle

Jacob

Medlem
Cathay Pacifics VD John Slosar uppger till HK Finance att så många passagerare numera tar med egen underhållning ombord genom bärbara datorer, mobiltelefoner, ipads och liknande att flygbolagets underhållningssystem blivit överflödigt.

Genom att plocka bort personliga skärmar skulle man spara 2,5 ton vikt i planet vilket givetvis skulle innebära en stor besparing i bränslekostnader. Istället får varje stol ett eluttag där man kan koppla in sin bärbara enhet.

Vad tror ni?

Det ska dock påpekas att detta fortfarande endast är en idé.

Källa: Business Traveller
 

Marcus01

Medlem
En bra tanke, kan ju även skapa en affärsmöjligthet med att ev låta hyra ut Ipads eller liknande till de som inte redan har! 2,5 ton i viktbesparing blir mkt bränsle....
 

Magino

Medlem
Skulle kunna fungera som de säger om 4-5år, dock måste de erbjuda bra, stabilt och fritt Internet ombord till alla
 

agehall

Medlem
Klockrent! Kombinera med uthyrning/utlåning av iPads eller liknande för de som inte har egna och de har en win-win situation!
 

Agö

Medlem
Jag "råkade" hamna i AF Economy från GIG-CDG i mars. Under sätet framför mig på denna A330 hade jag givetvis en enorm underhållningsbox vilket var minst sagt obekvämt. Jag är positiv till detta. Redan idag föredrar jag min egen iPad.
 

Alf

Medlem
Ligger helt i tiden, använder nästan aldrig mig av systemet ombord. Bättre med eluttag till egen dator eller iPad.
Jag klarar med utan bredband, kan lyssna på musik se hemladdad film och läsa böcker. Får jag då en god måltid med tillhörande dryck somnar jag i alla fall ganska snart efter maten.
 

miles

Medlem
Helt klart ligger det rätt i tiden, SAS borde gå den vägen också så slipper de investera multum i nytt IFE som ändå blir omodernt efter fem minuter. Självklart ska det finnas iPads eller liknande att hyra, som föreslagits redan. Jag ser möjligheter här!
 

JensE

Medlem
Det enda jag gillar med IFE är moving map. Så jag kan uppdatera mig var jag är och hur långt det är till landning.
Så det skulle dom kunna ha på gemensamma skärmar.
Oftast är kvaliten så urusel på filmerna. Skrämmande exempel är BA F. Stor skärm och lågupplösta filmer.

Har bättre filmer och musik med mig.
 
Toppen