Senaste nytt

Kan man handla taxfree när man landar i Köpenhamn?

ACervin

Medlem
Sitter i Air New Zealands lounge i Melbourne. Borde ha handlat på vägen ut. Doha var klart dyrare än CPH och Melbourne skall vi inte tala om. Den Australiska dollarn är inte att leka med just nu och har tydligen påverkat turistnäringen som delvis lever på backpackers. Speciellt i Queensland. Här i Australien är det inga problem att handla taxfree när man landar, jag har annars bara sett det på Keflavik. I Melbourne går det också bra att handla på vägen ut och hämta det när man kommer tillbaks. Men hur är det på Kastrup? Jag är i Doha om 14 timmar om någon vet tills dess vore det toppen.
 

ulagun

Medlem
Finns en arrivalshop i ankomsthallen, men den är inte tax-free, utan dansk skatt på varorna.
D.v.s något billigare än i Sverige, men inte tax-free. Dessutom begränsat sortiment samt endast 70cl flaskor.
Ibland rikitigt bra x-trapriser.
 

ulagun

Medlem
Prövade för något år sedan. Stämmer när det gäller parfym choklad m.m men inte alkohol.
Förhoppningsvis kanske ändrade regler sedan dess!
 

cmj

Medlem
Prövade för något år sedan. Stämmer när det gäller parfym choklad m.m men inte alkohol.
Förhoppningsvis kanske ändrade regler sedan dess!

Ok, synd...är ju annars en bra tanke.

Är det måntro boardingkortet från utresan som man måste ha kvar?!
 

Resenären

Medlem
Danmark och Sverige ligger båda inom EU och där finns ingen tax free-försäljning. Du skulle mellanlanda i Schweiz i stället :)
Både ZRH och GVA har försäljning i ankomsthallen.
 

ACervin

Medlem
Tack för tipsen. Det blev den icke tax fria shopen nere vid bagagetlämningen (som hade x-pris på en del varor). När jag anlände från Doha i terminal C på CPH så leddes vi rakt ner till bagagutlämningen. Man måste välja transfer exit för att komma ut bland affärerna. Frågan är om man kan göra det utan biljett vidare?
 

lillemannen

Medlem
Jag gjorde det senast i förra veckan utan biljett eller avresa bara säg till i kassan. Men du kan inte handla varor som är till för försäljning utanför EU så urvalet är begränsat av sprit. Jag vet också att man gjorde så att man tog en Norweigan biljett och handlade "tullfritt" och sen promenerade ut utan att resa när dessa var extremt billiga. Man kan även beställa sina varor så man hämtar dom när man kommer hem via tax-free.dk
 
Jag har aldrig förstått tax-free (numera heter det väl duty free?). Samma priser eller högre än på gatan, men det kanske finns undantag?
 
Toppen