Senaste nytt

Kommer jag nå guld i år?

Ozz

Medlem
Jag blir inte klok på hur Thai räknar miles och poäng, är det per kalenderår eller räknas det från "valfritt datum" under 12 månader? Jag har drygt 27.000 poäng kvar till guld och två resor inbokade i år.

Nu i slutet av juni början till mitten av juli ARN-BKK-HKT - HKT-BKK-ARN Långflygen i U-klass och kortflygen i J-klass.
I november åker vi GOT-ARN-HKT, lång i U-klass, inrikes i M-klass och HKT-BKK-ARN-GOT, J, U, M-klass.

Har för mig att jag får ca 5000 poäng ARN-BKK och BKK-HKT ger ju 500 och då kommer det ju saknas ca 5000 om mitt sparande "går ut" vid årsskiftet...

Vi skall även till HKT i februari 2013, skall jag se till att boka utresa innan 22 februari med tanke på "mitt" kalenderår? (se bild).
thaibonus.jpg
 

agehall

Medlem
Jag tycker TG har rätt klara beskrivningar av hur det funkar i deras membership guide. I korthet kan man säga att de räknar miles per kalenderår. Om du går med i juni, så har du jun-dec på dig att uppnå tillräckligt många miles, därefter gäller 50k per helår.

De verkar även kunna låta folk kvala in genom att flyga 80k över två år.

Men min fråga är, varför i hela världen har du valt TGs program? Jag kan inte se några direkta fördelar, iaf om du bor i Sverige.
 

Ozz

Medlem
Men min fråga är, varför i hela världen har du valt TGs program? Jag kan inte se några direkta fördelar, iaf om du bor i Sverige.
Ingen aning om jag skall vara ärlig, en av anledningarna till att jag börjat läsa/reggat mig här på BC.

Hade för ett antal år sedan Eurobonus EBS men då jag tröttnade på SAS service CHP-BKK i synnerhet och vi började flyga Thai i stället så föll det sig naturligt att skaffa ett TG-kort.

Jag har även ett Amex-Eurobonus gratis som jag inte använder, är det bättre att samla poäng där?

Vilket borde vara det optimala kortet för mig som flyger 2-3 ggr/året till Thailand (oftast premium och business) och 5-6 ggr/året inom Europa (oftast ekonomi).

Jag brukar alltid betala mina privata resor med mitt Amex Platinum och Europa-resorna med mitt Visa Businesscard.

Jag är som du kan se ganska novis inom ämnet bonusprogram och tar med glädje emot bra tips.

Får även passa på att tacka för ett mycket bra forum och hoppas att jag kan bidra med lite hyfsade inlägg och även om min kunskap inte är den bästa i ovan omskrivna ämne så är jag övertygad om att jag kan bidra med en del annat matnyttigt i andra ämnen :)
 

agehall

Medlem
Om du gör ett par resor till Thailand i premium ekonomi alt business så borde du kunna få in rätt bra med poäng på det hos EB. Du kommer nog att ligga på gränsen till de 50k poäng de kräver, men det känns som att det vore bättre för dig att kreditera till EB än Thai Royal Orchid. Inte minst för att du kan samla extrapoäng hos EB genom att använda kreditkort.

Om du vill vara säker på att uppnå guldstatus hos star alliance, så ska du fundera på Aegan Miles & Bonus. De har väldigt låg tröskel, men jag kan inte deras intjäningstabell, så det är bäst du kollar hur mycket miles du får när du krediterar TG-flighter dit.
 

Ozz

Medlem
Tack för bra input, känns lite som att guldstatus hos star alliance inte är det primära i sig, har ju ändå alltid lounge access via mina premium och business biljetter. Inom Europa när jag reser i ekonomi brukar jag hänga i Priority Pass loungerna som jag tycker blir fler och fler och bättre och bättre.

Har fått för mig att just guldkortet på Thai kan var bra att ha för att bli uppgraderad i mån av plats till First på flygningar med just Thai Airways.
Men det kanske inte spelar nån roll om det är TG eller annat star alliance guldkort?
 

090034208

Medlem
Om jag räknat rätt kommer du att få ca 25400 poäng för dom 2 resorna under detta år till Phuket. Dvs det saknas bara ca 2000 poäng för att uppnå guld före årskiftet. Ta 1 Europa resa och du är i hamn
 

Ozz

Medlem
Om jag räknat rätt kommer du att få ca 25400 poäng för dom 2 resorna under detta år till Phuket. Dvs det saknas bara ca 2000 poäng för att uppnå guld före årskiftet. Ta 1 Europa resa och du är i hamn
Har 3 inplanerade och en bokad Europaresa inbokade redan.
GOT-FRA-BHX ut och BHX-CPH-GOT hem är bokad nästa vecka och där har jag några poäng att hämta.
Skall till AMS i september, brukar flyga KLM dit och inga poäng där.
Berlin i oktober brukar bokas via Air Berlin, inga poäng där heller.
Sen skall jag till Hannover och där har jag lite poäng att hämta då jag flyger med SAS via CPH.

Kan det vara värt att ta sig via CPH till AMS med SAS eller tror du att de andra resorna räcker?
 

agehall

Medlem
Har fått för mig att just guldkortet på Thai kan var bra att ha för att bli uppgraderad i mån av plats till First på flygningar med just Thai Airways.
Men det kanske inte spelar nån roll om det är TG eller annat star alliance guldkort?

Nu vet jag inte hur det funkar hos TG, men jag skulle inte förvänta mig några uppgraderingar alls. Framförallt inte då TG likt SK har en fjärde nivå ovanför guld. Om det inte är en officiell förmån att bli uppgraderad i mån av plats, så kommer det i princip aldrig att hända. Dock är det troligare att det händer om du har TG Gold än *A Gold.
 

090034208

Medlem
Har 3 inplanerade och en bokad Europaresa inbokade redan.
GOT-FRA-BHX ut och BHX-CPH-GOT hem är bokad nästa vecka och där har jag några poäng att hämta.
Skall till AMS i september, brukar flyga KLM dit och inga poäng där.
Berlin i oktober brukar bokas via Air Berlin, inga poäng där heller.
Sen skall jag till Hannover och där har jag lite poäng att hämta då jag flyger med SAS via CPH.


Kan det vara värt att ta sig via CPH till AMS med SAS eller tror du att de andra resorna räcker?


Är dessa i Business class? Isåfall räcker det säkert. Om du flyger i M så se till före att bokningsklassen berättigar till poäng hos TG
 

Ozz

Medlem
Är dessa i Business class? Isåfall räcker det säkert. Om du flyger i M så se till före att bokningsklassen berättigar till poäng hos TG
Nope, det är ekonomi class, skall vara uppmärksam på klasserna när jag bokar höstens resor så att jag får tillgodoräkna mig poängen.
 
Toppen