Senaste nytt

Stockholm-Shanghai, bästa alternativ i business class för en långhelg

Jag planerar att resa till Shanghai och hälsa på vänner en långhelg (ons-sön) i augusti/september. Jag vill gärna resa business class och samtidigt maximera poängintjäningen. Jag har EBG.

Jag har tittat på olika alternativ och läst en massa rapporter här på forumet och Swiss erbjudande i c-klass ser riktigt inbjudande ut. Dock undrar jag hur mkt poäng till EB som LX genererar. Jag kan tänka mig att flyga ut vi BKK eller liknande och sedan vidare med Air China eller Thai.

Jag har också tittat på SAS men jag upplever som att andra bolag erbjuder mer upplevelse för pengarna. Dock är ju dealen med OptionTown förmånligt, jag undrar om ngn har erfarenhet chanserna att bli uppgraderad på torsdagsflighten ut från CPH samt hemresa från PVG på söndagen

Tacksam för all hjälp jag kan få
 

Bernie

Medlem
Jag flög med SAS ARN-PVG ut på torsdag och hem måndag. Ansökte om uppgradering till både Eco Extra och Business båda vägarna. Ingen uppgradering ut, men väl till C hem. Betalade totalt 7600 för biljetten, inkl. Option Town, vilket får anses vara ok. :rolleyes:

Nu är mina C-erfarenheter begränsade, med tycker att SAS produkt är bra. Inte lie-flat dock. Men bra mat, goda drycker och framförallt bra och snabba byten i CPH om man nu värdesätter det.

Poängintjäningen är dock inte min starka sida, där kan någon annan säkert reda ut vad du får från de olika alternativen.
 

Roger J

Medlem
Mest poäng får du om du reser med SAS eftersom du får EBG-bonus. Enda sättet att få ännu mer poäng är om du lyckas hitta någon riktigt lång omväg med andra bolag.
 

Dr. Miles

Expert
Om du köper en biljett mellan Stockholm och Hong Kong med SAS, kan du flyga t ex så här:

Stockholm-Köpenhamn-Shanghai: SAS

/stopover/

Shanghai-Hong Kong: Dragonair[KA]/Cathay Pacific[CX]
(Det går att välja China Eastern eller Shanghai Airlines, men jag tror inte de är bättre än KA/CX)

/destination/

Hong Kong-Bangkok: THAI

/stopover/(om du vill)

Bangkok-Köpenhamn-Stockholm: SAS


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

shibuyax

Medlem
Bokade ARN-PVG med LX i C för ett par dagar sedan, den billiga varianten som hamnar i bokningsklass P. Pratade med SAS för att dubbelkolla och det som står på EB-sidorna stämmer, P ger 200% EB-poäng med LX (till skillnad från LH).
 

shibuyax

Medlem
Tackar! Nope, bor inte i Japan men åker dit så ofta det går... nämnda ARN-PVG-bokning fortsätter med en *A Circle North Asia vidare till just södra Japan.
 
Jag tackar för er input. Utslaget pengar mot poäng fastnade jag för Swiss-alternativet och bokade igår. Har nu stora förhoppningar att det blir en minnesvärd upplevelse

Några tips om seating? Jag kollade seatguru.com och upptäckte att de har en alternerande 2-2-1 konfig i C-kabinen.
 

Mr Miyago

Ny medlem
Åker till Shanghai i maj, vad är best-value från CPH till Shanghai?
SAS säljer C-klass "business sleeper" ganska billigt men jag funderar även över Lufthansa via MUC eller FRA. Möjligen också Turkish via IST om man ska hålla sig inom Star Alliance. Några bra tips eller erfarenheter från någon som testat? :)
 
Toppen