Senaste nytt

Champagne ersätts av mousserande på Business Class intra-Europa?

Tycker du att det är fel att SAS byter Champagne mot mousserande vin i Business?

  • Ja, det är fel. Det ska vara Champagne

    Votes: 152 84,0%
  • Nej, det är OK med mousserande vin.

    Votes: 29 16,0%

  • Total voters
    181

Randy Marsh

Medlem
Det ryktas ju, både här och på FT, att SAS kommer att ersätta champagne på Economy Extra med mousserande vin, ett rykte som dessvärre ser ut att stämma.

På norska Flyprat läste jag just ett inlägg av en anställd på SAS som säger att denna "enhancement" gäller även Business Class intra-Europa.

Champagnen forsvinder fra Economy Extra (og Business på Europa) og erstattes med en (iflg anmeldelserne) meget god, mousserende vin. Henriot Champagne vil stadig være at finde på Business på vores langruter.

Någon som kan bekräfta om det stämmer eller ej? I så fall är det ju i det närmaste skandalöst dåligt av SAS, med tanke på de sinnesjukt höga priser de kräver för sina business-biljetter.
 

agehall

Medlem
Det vore inte bra alls, nej. Men å andra sidan hävdar jag fortfarande att vitsen med C intra-europa är rätt liten, så jag gråter inte allt för mycket.
 

Dr. Miles

Expert
och jag som inte fattar någon skilnad mellan Champagne och mousserande vin smakmässigt...

Det vore inte orimligt att hävda att det kan finnas en bra mousserande vin än en dålig Champagne? Är det bara jag som tror?
 

andreijas

Medlem
och jag som inte fattar någon skilnad mellan Champagne och mousserande vin smakmässigt...

Det vore inte orimligt att hävda att det kan finnas en bra mousserande vin än en dålig Champagne? Är det bara jag som tror?

Håller inte med. Det skulle innebära att de skulle kunna köra ut resenärerna i Skoda istället för Porsche eller Mercedes från FC terminalerna till planen. Det kommer alltid tillverkas "måndags exemplar" av även de bilarna som en riktigt bra Skoda kan vara bättre än.
 

Randy Marsh

Medlem
Nej, rent smakmässigt är jag ganska övertygad om att ett bra mousserande vin slår en dålig champagne alla dagar i veckan. Det här handlar ju mest om image och att byta ut champagne med mousserande sänder ju inte direkt positiva signaler rent imagemässigt.

Sen kan man ju fråga sig hur mycket SAS egentligen kan spara på detta per år? Med de vansinnigt höga biljettpriserna i business borde det fortfarande finnas en ganska stor vinstmarginal, även om man serverar en något dyrare dryck.
 

Homer

Medlem
Det vore inte orimligt att hävda att det kan finnas en bra mousserande vin än en dålig Champagne? Är det bara jag som tror?

Det är väl som med de som inbillar sig att ett vin på flaska alltid är bättre än bag-in-box.
Flaskvin kan man köpa för mindre än 1 Euro litern medan det numera finns kvalitetsviner på bag-in-box.


Förvisso är det skillnad på kolsyrat vin och det som är producerat enligt méthode champenoise men
Heston Blumentahl har en method för att göra ”champagne” med sodastreamer, de flesta som provar märker ingen skillnad och det skulle säkert inte en majoritet av SAS passagerare göra heller.
[video=youtube;xlMwud7SxEA]http://www.youtube.com/watch?v=xlMwud7SxEA[/video]
 

Johannes

Medlem
Fattar inte heller detta, jag flyger aldrig C men dricker Champagne! Och en billig sådan som jag gillar starkt är Charles Mignon 169 spänn (är dyrare i Frankrike), den borde de allt fortsatt ha råd med...

Men visst finns det mycket goda mousserande viner.
 

Jacob

Medlem
Champagne ÄR ett mousserande vin men en typ som bara tillverkas i regionen Champagne i Frankrike och enligt en särskild tillverkningsprocess.

Det finns i allra högsta grad goda mousserande viner från andra delar av världen och det är definitivt inte så att alla champagnesorter är genuint goda. Det är väl mer att servera champagne ses som en kvalitetsstämpel.
Personligen gillar jag Nicolas Feuillate och tycker det är riktigt tråkigt om man nedgraderar denna till något billigt.
 

Randy Marsh

Medlem
Champagne ÄR ett mousserande vin men en typ som bara tillverkas i regionen Champagne i Frankrike och enligt en särskild tillverkningsprocess.

Det finns i allra högsta grad goda mousserande viner från andra delar av världen och det är definitivt inte så att alla champagnesorter är genuint goda. Det är väl mer att servera champagne ses som en kvalitetsstämpel.
Personligen gillar jag Nicolas Feuillate och tycker det är riktigt tråkigt om man nedgraderar denna till något billigt.
Självklart är det så, borde egentligen ha skrivit "vanligt" mousserande vin för att förtydliga :)

Som sagt så handlar detta om image, inte om hur vinet faktiskt smakar. När man har betalat så pass mycket för en business-biljett tycker jag att man kan förvänta sig "äkta vara", oavsett om de erstätter champagnen med något annat, väldigt gott mousserande vin.
 

Jacob

Medlem
Precis, det är en ren image och kvalitetsfråga. När folk frågar efter champagne så finns det.
 
Toppen