Senaste nytt

Norwegian gör Europas största flygplansorder någonsin

Senator

Moderator
Jag vill inte ta något från min landsman Björn Kjos. Det är en riktigt vass affärsman, ingen tvekan om detta. Dock har han och The Right Honourable M. O'Leary några gemensamma karaktäristika beteenden:
"All PR is good PR" - alla nyheter är nyheter (och givetvis är detta en stor nyhet)
Kan man sticka nålen i "legacy" bolagen gör man gärna detta, flera gånger om dagen om det går.

Ok, låt oss göra en snabb kalkyl: Boeing har kapacitet att producera ca 200-250 (uppskattat av mig baserat på senaste års leveranser av 450-500 flygplan per år) av dessa per år. Låt oss säga att att DY tar 15% av produktionskapacitet per år så tar man emot 2-3 per månad eller 25-30 per år. Så någon stans runda slängar kommer det ta 10 år innan alla dessa levereras, och man vill ha en flotta med snitt på 7 år. Det vill säga att man troligen signerar leasingavtal på 5 år i första skede (om det går). Så ungefär 20-30% av första flygplanen skall tillbaka till leasingbolagen innan senaste plan kommer.

Låt oss jämföra mellan DY och SK jan-sept 2011:
SK: Passenger revenue 23 017 MSEK
SK: Jet fuel 5 728 MSEK - 25% of revenue
SK: Technical aircraft maintenance 1 752 MSEK - 7.5% of revenue
SK: Leasing costs for aircraft 1 152 MSEK - 5% of revenue


DY: Operating revenue 7,995 MNOK
DY: Aviation fuel 2,262 MNOK - 28%
DY: Leasing cost 625 MNOK (Estimated) - 8%
DY: Technical maintenance expenses 510 MNOK - 6.5%

Kan man dra någon slutsats av detta? Kanske...
1) Leasing av flygplan är en liten det av kostnaden om man kan säkra bra villkor
2) Nyare flotta = lägre bränsle + mindre service på flygplanen
 

JacobGBG

Medlem
För att ta detta steg så känns det som Norwegian måste klara av steget från lågprisoperatör till mellanklass. Det blir förstås intressant att se om de kan åtnjuta lika mycket trogenhet från kunderna när detta blir av.
 

TreD

Medlem
Norwegian har nu även knutit avtal med Amadeus för implementering av Amadeus Altéa sviten. Jag vet inte exakt vad det innebär men om man får tro pressreleasen ska det innebära att man efter implementeringen fullt kan utnyttja Amadeus biljett-, codeshare- och interline-funktionalitet, något som inte minst behövs när Norwegian startar långdistanslinjer.

Norwegian stärker sin affärsstrategi med nya IT-tjänster från Amadeus | Cision Wire
Det vore bra om också LX gjorde detsamma! De är ju ändå en del av LH-gruppen och Star Alliance.
Som det är nu så suger hela LX-profilen.
 
Toppen