Senaste nytt

Okända resmål långt bort för semester

Traveller

Medlem
Det börjar bli dags att boka semestern över julen. Den här julen ger ju möjlighet till lång ledighet med få semsterdagar uttagna. Jag tycker om att åka till platser dit man normalt sett inte åker eller där man inte möter så många andra turister. Så, jag tänkte att i den här tråden kan vi alla dela med oss om platser, långt borta, som är mer eller mindre okända för den stora allmänheten. Själv skulle jag behöva lite input då fantasin plötsligt begränsat sig.

Ett tips från mig till er är Cook Islands, ett riktigt paradis med bra dykning men framför allt lugn och ro. Inte många turister men vänligt folk. Knappt några bilar men riktigt bra och god mat. Inte helt billigt men värt varenda krona. Flyg dit rekommenderas med Air New Zealand.

Glad för all a tips ni kan ge...
 
Själv väljer jag mellan Västindien, Sydostasiens mera okända delar och Madagaskar för samma period. Västindien går nog bort då priserna där jackas upp både 2 och 3 gånger över storhelgerna. Samtidigt är jag lite 'klar' med sydostasien och har ingen aning om huruvida jag står ut i 2 veckor+ på ön Madagaskar. Input?
 

Ubbe

Medlem
Nya Guinea är något som länge stått på önskelistan. Även omgivande öar är ju rätt intressanta.
 

airborn

Medlem
Det börjar bli dags att boka semestern över julen. Den här julen ger ju möjlighet till lång ledighet med få semsterdagar uttagna. Jag tycker om att åka till platser dit man normalt sett inte åker eller där man inte möter så många andra turister. Så, jag tänkte att i den här tråden kan vi alla dela med oss om platser, långt borta, som är mer eller mindre okända för den stora allmänheten. Själv skulle jag behöva lite input då fantasin plötsligt begränsat sig.

Ett tips från mig till er är Cook Islands, ett riktigt paradis med bra dykning men framför allt lugn och ro. Inte många turister men vänligt folk. Knappt några bilar men riktigt bra och god mat. Inte helt billigt men värt varenda krona. Flyg dit rekommenderas med Air New Zealand.

Glad för all a tips ni kan ge...

ska dit med NZ till just Raratonga på Cook på en awardflygning. Ska bli riktigt spännande att landa 18 timmar innan flyget ens har lyft ;)

Jag tror att Guam (GUM) är intressant att besöka. som en mini hawaii med allt som finns i USA fast bara 3:30 bort från NRT eller MNL
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Traveller

Medlem
ska dit med NZ till just Raratonga på Cook på en awardflygning. Ska bli riktigt spännande att landa 18 timmar innan flyget ens har lyft ;)

Jag tror att Guam (GUM) är intressant att besöka. som en mini hawaii med allt som finns i USA fast bara 3:30 bort från NRT eller MNL
Du kommer få en upplevelse på Cook Islands som du kommer gilla. Rarotonga är ju huvudön och väldigt fin men om man tar det lilla lokala flygbolaget kan du hamna på någon av de väldigt små atollerna som bara i princip är sandstrand, några hus och vila. På Rarotonga finns ingen anledning att hyra bil men moppe är ett bra val. Du måste ta körkort och det gör du genom att du går till en av de som hyr ut moppar. Du sätter dig på den, startar moppen, kör framför uthyraren i 30 sekunder, svänger gasar och bromsar och så får du ett intyg på att du har kvalifikationerna. Med intyget i handen går du till polisstationen i Rarotonga och betalar några få dollar. I gengäld får du ett fint Cook islands körkort som är ett gott semesterminne. Boende, det finns ett riktigt bra och billigt boende på Rarotonga och som också ligger på den bästa stranden, Muri beach, Varas beach house - biligt och bra. Det andra jag bodde på var Muri beach villas, också på Muri stranden. Hög standard och relativt dyrt. Muri stranden är den bästs för den ligger innanför ett rev som i sin tur ligger utanför två öar. Man ser hur havet slår hårt mot revet men innanför, i lagunen utanför Muri beach, är vattnet alldeles lugnt och kavt samt den djupaste platsen där är cirka två meter. Men, en vecka på Rarotonga är rätt lagom. Det finns inte mycket att göra, sällan internet, glöm mobilt internet, men maten är riktigt bra och känslan efteråt är att man vill komma tillbaka. Har du frågor så hör av dig...
Vi åkte NZ till Rarotonga men valde att åka Thai tillbaka för att slipa en grym jetlag. Detta också på bonusresa. Tror det är en god ide.
 

Homer

Medlem
Tittade förresten själv på Cap Verde och São Tomé and Príncipe för ett tag sedan, São Tomé ligger mitt på ekvatorn.
TAP flyger till Cap Verde VXE
 

airborn

Medlem
tack Traveller för tipsen..ska definitivt kolla upp dina förslag. återkommer med en feedback när vi har varit där ;)
 
Toppen