Senaste nytt

Emirates eller Qatar Airways i business till Kuwait?

majer

Medlem
Hej!

Jag har fått äran av min arbetsgivare att besöka Kuwait (KWI).
Min startpunkt för resan kommer var Bangkok och det gav lite extra inspiration för kreativ routing.
Dessvärre verkar det klurigt att få ihop något som uppfyller mitt första önskemål, att flyga BKK - KWI med StarAlliance eller OneWorld till rimliga priser. Visst går det att flyga Thai till DXB, eller Cathay via HKG men det kostar mer än vad min arbetsgivare är villig att betala.
Således återstår de inhemska bolagen. Efter att ha sökt lite information om Kuwait Airways lämnar tydligen deras business class en hel del att önska.
Både Qatar Airways och Emirates erbjuder biljetter till dugliga priser och bekväma avgångs- och ankomsttider (Etihad har tagits i beaktande men ankomsttiden blir 02:30 dvs mitt i natten).
Så - vilket bolag bör jag välja? Emirates eller Qatar Airways?

Vad är era erfarenheter?

//Majer
 

cmj

Medlem
Vet inte vart du ska vidare i från KWI, men annars finns det ju även Oman Air (som verkar ha en grym Business Class) och Gulf Air (som även flyger till Köpenhamn)
 

majer

Medlem
Oman Air såg ju mysigt ut. Billigt var det också, 52645 THB för en t/r från Bangkok. Någon som testat?
Jo, jag måste tillbaka till Bangkok, hemresan är bokad med TG960 till ARN.
 

miles

Medlem
Jag har inte testat Oman Air, men de har nyligen öppnat en egen premiumlounge i BKK som ska vara riktigt nice enligt hörsägen :) De verkar satsa hårt på den rutten.
 
Last edited:

Kricka

Medlem
På 90-talet flög jag Gulf Air några gånger och jag var riktigt imponerad av servicen i C.
Tyvärr säger inte det så mycket idag - mycket förändras och inte alltid till det ättre..
 

majer

Medlem
Tack för alla svar.
cmj: Efter att ha läst reserapporten är jag övertygad, det blir Oman air.
Läste några omdömen på Skytrax och de flesta verkar överlag mycket nöjda med Oman Air business, många drar paralleller med first class-produkter, och visst, hur många bolag kör 1-2-1-konfiguration i business i A330?
Om jag är riktigt kreativ kommer det en reserapport från mig här på BC.se också.
AHO, tack för tipset, dock räcker inte tiden till för sådana utflykter, men det hade varit sjukt ballt - en annan variant av RTW.
 

majer

Medlem
Tack.
Ledsen att behöva göra er besvikna, men det blir ingen reserapport från Oman Air, jag råkade se att Emirates flyger A380 på rutten mellan BKK och DXB. Men samma sak gäller där, är jag riktigt kreativ blir det nog en reserapport från Emirates.
 
Toppen