Senaste nytt

Stöld av bagage på X2000-tåg

Innovate

Ny medlem
Reste idag Malmö-Sthlm med X2000, satt i 1-klass tysta avdelning. Ingen gick på efter mig och ingen gick av förrän på centralen. Jag njöt ett par fruktbara arbetstimmar vid min sittplats utan vidare bekymmer. Döm om min förvåning när jag vid ankomst till centralen inte finner min väska (modell större, närmare 30kg) i förvaringsutrymmet där jag lämnade den - befinner jag mig i fel vagn?! -Naturligtvis inte. Den var borta. Ridå.

På väg ut i världen; konferens i Singapore torsdag till söndag, i Sanur måndag till onsdag. Anländer Singapore (via BKK) onsdag kväll. Ni förstår att kreditkortet gick varmt på CPH ikväll för att kompletteringsshoppa typ rädda vad som räddas kan.

Tidigare har jag tyckt det varit krystat att checka in bagage utomlands på tåg - "tänk så smidiga vi är i Svedala med bagagehanteringen...". Uppenbarligen är det dags att tänka om. Dags för SJ att införa låssystem? Tips och erfarenheter om hur att förhindra att detta händer fler gånnger efterfrågas.
 
Personligen är jag rätt så .. noggrann med att övervaka mina saker.
Jag lämnar aldrig min väska ur sikt (förutom på flygplanet "itself" såklart).. annars håller jag alltid ett vakande öga på den. (Även om det innebär att jag får sitta trängre etc).

Tråkigt, inte mycket att göra åt.
Finns det inte kameror på tågen idag? (åker i princip aldrig tåg därav min fråga).

/Andreas
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Vagn 1 plats 1 är tydligen känd för att vara den plats där flest stölder har skett från. Åker man t.ex från Köpenhamn till Sthlm, så brukar man aldrig kolla biljetterna mellan Köpenhamn H och Lund C, därav går det ofta på tjuvar utan biljett som hoppar av mellan stationerna och tar folks bagage.
 
Vagn 1 plats 1 är tydligen känd för att vara den plats där flest stölder har skett från. Åker man t.ex från Köpenhamn till Sthlm, så brukar man aldrig kolla biljetterna mellan Köpenhamn H och Lund C, därav går det ofta på tjuvar utan biljett som hoppar av mellan stationerna och tar folks bagage.

Är detta ett känt problem inom SJ/Öresundståg eller vilka det nu är som kör?
Isåfall är det ju konstigt att man inte vidtagit åtgärder i form av kameror till exempel.
 
Förslag till SJ: Fixa lucka till förvaringen i 1 klassvagn som öppnas endast med biljettens magnetremsa eller rfid/strekkod. Endast biljett för aktuell avgång gäller.
 

tourist

Medlem
Åh vad frustrerande!

Täcker hemförsäkring och/eller reseförsäkringar sånt här? Man har ju faktiskt inte haft uppsikt över sin väska, men å andra sidan har man följt transportföretagets anvisningar om placering av väskan.
 

gusten

Medlem
Det hände min gamla Mamma för ett par år sedan. I typ Nässjö försökte en vanlig tant gå av tåget med Mamma's väska men blev ertappad av Mamma. Tanten ryckte på axlarna och gick av. Försöka duger liksom. Går inte att lämna något utan uppsikt längre.
 

Jonas C

Medlem
Förslag till SJ: Fixa lucka till förvaringen i 1 klassvagn som öppnas endast med biljettens magnetremsa eller rfid/strekkod. Endast biljett för aktuell avgång gäller.

Det är trots allt SJ det handlar om. Företaget som hellre plockar bort bagagehyllorna och råder passagerarna att packa lätt och lämna stora väskor hemma, snarare än att göra något åt saken. Kaffemaskinerna försvann t.ex från Bistron på grund av att de skakade sönder. Och istället för att installera nya av aktuell modell, så valde man att göra en diskho av platsen istället...

Är detta ett känt problem inom SJ/Öresundståg eller vilka det nu är som kör?
Isåfall är det ju konstigt att man inte vidtagit åtgärder i form av kameror till exempel.

Det är SJ som kör sträckan med X2000, därav stölderna skedde från just detta tåg. Man har numera "transit" besättningar på tågen som kollar biljetterna på sträckan Köpenhamn-Lund. Sen får man nog skylla sig själv om man lämnar dator + plånbok framme vid platsen om man vet att tåget ska stanna till på en station snart.
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Trist situation - hoppas Du har försäkring, typ AMEX eller liknande.

Hoppas Din resa blir bra i alla fall!
 
Toppen