Senaste nytt

Gaten stänger tidigt, dina upplevelser?

Gnopps

Medlem
Förra veckan flög jag Blue1 Köpenhamn-Helsingfors. Jag satt i loungen med min dotter i lekrummet och ville stanna där så länge som möjligt. Vi drabbades av en liten försening när vi skulle gå iväg från loungen och kom ut när det var 25 minuter tills flyget skulle gå. Jag fick halvt panik då jag såg att mitt flyg redan då stod som "Final call" och fick springa med dottern på armen. Lyckligtvis var det en bussgate så vi behövde inte springa långt. Väl vid gaten fick vi vänta rätt länge innan den stängde på riktigt, bussen tog oss till flyget omkring 15 minuter innan avgångstid.

SAS säger själva att man måste vara redo att boarda 20 minuter innan avgångstid, då ska de väl inte sätta Final call 25 minuter innan? Det var helt mitt eget fel att jag kom iväg för sent från loungen men jag har nästan aldrig varit med om bussgate till Helsingfors (speciellt som vi flög med en B717.

Också vill jag ge en känga till Kastrup som sedan några år tillbaka börjat med att inte publicera gatenummer förrän en viss tid innan avgång. Innan var det lätt att gå till gaten och sättta sig och vänta där. Så här tvingar de folk att shoppa och sitta i restauranger..

När brukar du gå till gaten för SAS-flyg inom Europa?
 

Stefan62

Medlem
Jag håller med om det Du skriver om Kastrup och gate-nummer.

Jag brukar gå till gaten ca 20 minuter innan för jag räknar iskallt med att om jag har incheckat bagage så väntar de i det längsta innan de stänger gaten för att slippa "lasta av" mitt bagage och därigenom bli försenade...
 

gusten

Medlem
Har noterat att det blir plötsliga boardings flera ggr i HEL och har fått galoppera från loungen med andan i halsen. Jobbigt.
 

Gnopps

Medlem
I Helsingfors har jag sett Air Berlin göra det, gå från Go to gate till Final call direkt. Sedan är de på Final call i 15 minuter medan alla boardar, urjobbigt.
 

Dr. Miles

Expert
Istanbul gör likadant.
Jag softade i loungen och plötsligt informationstavlan visade att min flight var Final call.
 

forastero

Medlem
Flög en del ARN-OSL tidigare och då vande jag mig vid att inte behöva vara vid gaten förrän kanske en kvart innan avgång eftersom boardingen ändå inte brukade börja tidigare än så. Sen blev jag lite stressad när jag flög inrikes i våras (ARN-MMX tror jag det var) - jag gick till gaten, såg att det var en massa folk som stod och väntade så jag tänkte att jag lugnt hinner gå på toa innan de ens börjar gå ombord, för det var 20-25 minuter kvar till avgång. Det var lite kö till toaletterna men jag väntade inte speciellt länge, och när jag kom tillbaka till gaten hade alla gått ombord och det stod gate closed :eek: (Jo, jag fick gå ombord fast jag var "sen"... :rolleyes:) Har också nyligen haft en rätt tajt connection på ARN eftersom första flighten var försenad, och då stod det Final call när jag kom fram till rätt gate ca 20 min innan avgång. Var en av de sista att gå ombord.

I VBY brukar jag inte vara ute i så god tid eftersom flygplatsen är så liten, men sist jag flög var det med SAS och då var jag glad att jag faktiskt hade extra tid, för av någon anledning kan man inte dra sitt kort som biljett där (för att bli insläppt till säkerhetskontrollen) utan måste hämta ut boardingpass över disk. Boarding kan dock inte börja så tidigt där eftersom det är vändande plan från ARN...
 

Adamsson

Medlem
Jag brukar vara rätt tidig vid gaten, eller närmare bestämt brukade. Nu här man har access till lounger sitter jag gärna där så länge som möjligt. Sist jag reste Stockholm-London flög jag genom Köpenhamn. Flighten till London hade avgångstid 12:05. Vid 11:10 lämnade jag SAS-loungen och tänkte att det var i god tid, utan en tanke på att det är en passkontroll man måste passera för att komma till gaten. Kön var ungefär 300 meter lång. Verkade som hela Danmark (och resten av världen) skulle flyga non-schengen just då. ;-)
 

VonMögen

Medlem
Precis som AHO skriver är IST absolut värst av alla flygplatser alla kategorier när det gäller sånt ... Har missat ett flyg och kommit med på nåder på ett annat när de går från "stay in lounge" till "final call" och "gate closed" på mindre än 5 min. Tänk på det alla som spelar biljard i loungen ...
 
Toppen