Senaste nytt

Fattigmans-fast track på Arlanda

Morgan

Medlem
Häromdagen var det långa köer både på E4:an och till security, samtidigt som jag flög ekonomiklass. Anlände därför till ARN 35 minuter innan avgång och kön till securityn var nästan en halvtimme lång. Gick därför bort till killen som vaktade fast track och berättade hur det låg till, han svar var "20 minuter innan avgång kan du gå igenom här".

Utnyttjade erbjudandet (för att hinna med mitt flyg) men konstaterade att effekten av det är ju att jag aldrig behöver vara på ARN mer än 20 minuter innan, när det är köer eftersom jag då alltid kan välja fast track trots ekonomibiljett...

Gör de alltid så? Finns det flygplatser som säger "tough luck, du borde varit här tidigare"?

Jag är lite kluven, å ena sidan blir det rörigt om planen ska plocka ur bagage, boka om passagerare o.s.v., å andra sidan blir kön längre just för att folk tränger sig. Sen gillar jag det finska argumentet mot fast track till en myndighetsservice, även om jag gillar det när jag själv får gå där...
 

Jacob

Medlem
Tror inte att detta funkar jämt och inte heller att det är något riktigt stort problem.
Hur många reser så pass ofta via Arlanda att de lär sig detta utan att ha tillgång till fast track regelmässigt?

En del flygplatser i Europa kör liknande varianter. Både Frankfurt och Amsterdam öppnar upp fast track i transfer security när det är mindre än ett visst antal minuter kvar till avgång. Bara att läsa på en skärm om ens flyg ger tillträde.
 

Tjaeng

Medlem
Är väl lite ad hoc över det hela. i CPH blir man titt som tätt invinkad till priority lane när de vanliga security-köerna är långa. Vissa gånger kan det t.om vara värt att chansa på detta istället för att försöka sig på SAS fast track som ofta har rätt lång kö.
 
Toppen