Senaste nytt

SJ totalrenoverar SJ/X2000

Wiken

Medlem
Åkte det förra veckan från Skövde till Stockholm 06:16 (Tåg 420). Min och kollegans stolar hade nya stolen, plats 8 och 9 i vagn 2. Även stolarna bakom oss var av nya sorten, borde rimligen vara plats 5 och 6.

Stolen får högsta betyg av mig!


De nya stolarna sitter i tågsätt 2016. Är just nu på väg upp till Stockholm från Göteborg och vänder ner till Göteborg igen som tåg 437 kl 14.14 och upp till Stockholm igen som tåg 10446 kl 18.25

Är det så att även 1kl klass har fått en uppsättning nya stolar? och vet vi vart dessa är placerade i vagnen?
 

jsn

Medlem
Kan det bidra till bättre ekonomi på rutten, o stärka konkurrenskraften mot flyget, tycker jag att det är bra (jag vet att jag svär i kyrkan) .
SJ2000 är ett fantastiskt tåg.
+1!

<snip> Linjen till Oslo var klar, men sedan ändrade man sig...
Detta beror på norska banverket som har bestämt sig för att under flera år stänga av linjen till Karlstad under dagtid när SJs tåg passerar, detta för att byta luftledningar och renovera banan i allmänhet. De stänger hellre av banan på dagtid än nattetid då det går väldigt mycket godståg nattetid.
Nya tåg kommer på mälarbanan 2018 så antar att man pensionerar många InterCity-tåg.[/QUOTE]
Även på Stockholm Uppsala håller de på att pensionera loktågen, så dessa kommer förmodligen snart synas endast som museitåg och hos små operatörer såsom Tågab och liknande.
Jag gillar SJ, trots förseningar. Tycker MTR är chanslösa i konkurrensen.
Nästan alltid dyrare o de få gånger de var billigare hade jag sämre upplevelser :)
Även jag gillar SJ, men de driver mig till vansinne och jag vågar aldrig lita på dem... Jag skulle upp till Falun igår på en grej, tågtiderna passade riktigt bra med lite väntetid före/efter mitt ärende, men jag tog bilen iaf för jag litade inte på att tåget skulle hålla tiden.
 

Hachans

Medlem
Detta beror på norska banverket som har bestämt sig för att under flera år stänga av linjen till Karlstad under dagtid när SJs tåg passerar, detta för att byta luftledningar och renovera banan i allmänhet. De stänger hellre av banan på dagtid än nattetid då det går väldigt mycket godståg nattetid.
Nya tåg kommer på mälarbanan 2018 så antar att man pensionerar många InterCity-tåg.

Norrmännen har inte minsta intresse av att släppa in svenska operatörer de närmaste åren. Om man ska vara lite konspiratorisk kan man se det här ur ett lite större perspektiv. Den norska järnvägen håller på att avregleras. Ny operatörer ska släppas in och trafiken ska konkurrensutsättas.

SJ har uttalat att man är intresserad av att köra mer tåg i Norge, och vinna någon upphandling kanske. Kruxet är ju att man då tänkt sig flytta material från Sverige om det skulle bli aktuellt. Nu blir det omöjligt att köra tåg till Norge på ett bra och smidigt sätt. Är man lite konspiratoriskt lagd, skulle man kunna hävda att stoppet är lite väl strategiskt lagt för att stoppa en sådan händelseutveckling. Det blev inte bättre när Karin Svensson Smith ställde den norska transportministern mot väggen och frågade varför man inte lät svenska tåg köra till Oslo. Han blev ytterst obekväm och ville inte svara på frågan.

Men så kan alltihop också vara ett olyckligt akut moderniseringsarbete.
 
De nya stolarna till nya X2000. I första klass finns de i vagn 2, platserna: 5, 6, 8, 9 och i 2 klass, vagn 4, platserna: 61, 62, 65, 66. IMG_1186.JPG IMG_1196.JPG IMG_1203.JPG IMG_1206.JPG
 

jsn

Medlem
De ser riktigt trevliga ut!
Hur höga är ryggstöden på dem? Jag upplever att ryggstöden på sj3000 är betydligt högre än motsvarande på sj2000, så hur upplevs dessa?
 

Palazzi

Medlem
Ser kanon ut :) Designmässigt föredrar jag armstöden i trä, men de är i ärlighetens namn inte lika bekväma som de i plast (o den parametern borde nog gå vinnande ur striden).
 
Toppen