MarcusC
Medlem
Blir inte bättre här på businessclass.se än ytterligare en reserapport från Swiss !!
Blev en tidig söndagmorgon för mig på Landvetter för att flyga med SK1439. Separat bokning GOT-CPH ( Då det inte riktigt vill sig boka LX bästa pris kategorier på code share från GOT, så jag ser väldigt gärna at LX nu tar över efter City Airline / Skyways GOT-ZRH!!)
Hade inget bagage och med smartpass var det bara gå direkt till säkerhetskontrollen som flöt på snabbt. En kort visit i SAS loungen för en frukostmacka och lite juice.
Normalt har SK 2 morgonavgångar till CPH från Göteborg, men Söndagar bara en. Relativt full flight, endast 3 rader extra där jag fick vara själv, ingen stor skillnad ombord på SAS CRJ900, och frukosten är den "vanliga" croissanten. Apron position för morgonflighten bredvid OS Fokker70 ( Som sorgligt nog försvinner från GOT 1/6...)
I god SAS vana landar vi före tidtabell i CPH, eftersom jag har dryga 2 timmar till nästa flight till ZRH så gör det inte mycket vi ankommer längts bort vid A piren ( Inrikes CPH typ!!) Blir en promenad till Sas Loungerna och lite mer frukost i Scandinavian Loungen som är relativt stilla denna Söndag morgon.
Vid Swiss gate är det lite smårörigt, flighten verkar uppenbarligen lätt överbokad och Menzies som hanteras LX på CPH ( Förstår inte varför LX envisas med att inte gå över till gemensam star alliance hantering ?? ) så verkar gate personalen stressad och förvirrad. Man håller på med två pasagerar ang ev ombokning pga överbokning. När jag kommit ombord o satt mig på 3F, kommer markpersonal ombord till passageraren på 4D ( Första raden i Ekonomi) och säger han skall följa med, han skall till Barcelona och de bokar om honom till Vueling ( Förvisso direkt men knappast LX service ) Han protesterar lite grann och säger han ska möta kollegor i ZRH, men likväl får han följa med av.... Vad jag inte förstår är varför man inte erbjuder passagerare frivillig ombokning innan, men här verkade man lätt panikslagna och tyckte man ändå löste det bra i och med passageraren bokades om till direktflight ?!
Nåväl bra service ombord med erbjudande om tidningar, en vattenflaska etc. Vi blir ca 10 minuter sena ut från CPH pga passagerarstrulet innan boarding completed. Blir serverad den något märkliga frukosten som omtalats i övriga LX reserapporter på sistonde.(Nån form av rabarber/hallon? youghurt,ostar,keso) Ca 1:30 flygtild till ZRH där vi ankommer A-gaterna. Hinner med en snabb visit i LX First Class lounge, den är inte på långa vägar som Lufthansas men ändå en trevlig lounge. Väldigt mycket folk denna söndag förmiddag så det blir ett glas champagne och lite choklad. Som F passagerare erbjuder Swiss minibusstransfer till E gaterna dock inte direkt till flighten. Med separat passkontroll och bestämd tid för transfern så man kan planera sitt lounge besök på bästa vis !!
Aldrig tråkigt gå ombord på Swiss A330 med ett F Boarding pass i handen ( Plats 1 A). Väl ombord serveras canape & Champagne. Amenity kit delas ut ( Dock ingen pyamas på denna dag flight till DXB, stolsgrannen i mitten frågade dock och fick en !!) Swiss amenity kit i F är av mycket högre klas än Lufthansas med bl.a La Praire produkter. LX Serverar Laurent-perrier Grand Siecle Chapmpagne.
Efter start från ZRH ut över Bodensjön och in över Österrike och Innsburck försvnner tyvärr alperna i moln och det blir ganska turbulent. Flygvärdinnorna dukar upp ett perfekt serveringsbord med duk, kryddor, olivolja, brödkort etc. Mer eller mindre perfekt i mit tycke. Till detta väljer jag lite utsökt Balik Laxfile, samt en Sparrissoppa. Det är så bra det kan bli ombord !
Efter detta huvudrätt jag lämnar översättning fri ( Loin of lamb with Taggia olive crust, Formaggini cheese, Rosemayr potaties, beans with raisins. Efter middagen en utsökt ostbricka med "swiss artisian cheese ( För övrigt en hel sida i meny bladet om ostarna, dagens urval från Ticino regionen ) ". Vad mer kan man önska, tja...lite dessert också. (Amaretti cake with passion fruit mousse , Raspberry icecream)
I dryckesväg prövade ja förutom Champagne följande rödvin;
Schweiz; Casimiro Svizzera Italiana IGT 2009, samt La Chapelle De La Mission, Pessac-Leognan AOC, 2007, Frankrike.
Till desserten blev det även en Macallan 18 årig Whisky.
Passande nog fick det bli Mission Imnpossible 4 , vilket ju var lämplig med tanke på den är inspelad i Dubai med Burj Khalifa som en betydande byggnad.
Kan inte säga mycket mer än att Swiss First Class är en suverän produkt. Suverän personal, underbar stol, fantastisk flygplansmat. Ja det mesta bara flyter på. Det enda lilla jag skulle kunna anmärka är att man bara har en toalett i F kabinen, och den är inget speciellt i F sammanhan ( Tom SAS Business på A330/340 har klart bättre toaletter....!!)
Denna resan var vi 5 personer i F kabinen så det var aldrig någon kö eller så. Tyvärr är en resa ZRH-DXB alltför kort i F, knappa 6 timmars flygtid och då var vi ändå lite sena iväg från Zurich pga slottid.
Bilderna är Iphone bilder så kvaliten därefter.
Blev en tidig söndagmorgon för mig på Landvetter för att flyga med SK1439. Separat bokning GOT-CPH ( Då det inte riktigt vill sig boka LX bästa pris kategorier på code share från GOT, så jag ser väldigt gärna at LX nu tar över efter City Airline / Skyways GOT-ZRH!!)
Hade inget bagage och med smartpass var det bara gå direkt till säkerhetskontrollen som flöt på snabbt. En kort visit i SAS loungen för en frukostmacka och lite juice.
Normalt har SK 2 morgonavgångar till CPH från Göteborg, men Söndagar bara en. Relativt full flight, endast 3 rader extra där jag fick vara själv, ingen stor skillnad ombord på SAS CRJ900, och frukosten är den "vanliga" croissanten. Apron position för morgonflighten bredvid OS Fokker70 ( Som sorgligt nog försvinner från GOT 1/6...)
I god SAS vana landar vi före tidtabell i CPH, eftersom jag har dryga 2 timmar till nästa flight till ZRH så gör det inte mycket vi ankommer längts bort vid A piren ( Inrikes CPH typ!!) Blir en promenad till Sas Loungerna och lite mer frukost i Scandinavian Loungen som är relativt stilla denna Söndag morgon.
Vid Swiss gate är det lite smårörigt, flighten verkar uppenbarligen lätt överbokad och Menzies som hanteras LX på CPH ( Förstår inte varför LX envisas med att inte gå över till gemensam star alliance hantering ?? ) så verkar gate personalen stressad och förvirrad. Man håller på med två pasagerar ang ev ombokning pga överbokning. När jag kommit ombord o satt mig på 3F, kommer markpersonal ombord till passageraren på 4D ( Första raden i Ekonomi) och säger han skall följa med, han skall till Barcelona och de bokar om honom till Vueling ( Förvisso direkt men knappast LX service ) Han protesterar lite grann och säger han ska möta kollegor i ZRH, men likväl får han följa med av.... Vad jag inte förstår är varför man inte erbjuder passagerare frivillig ombokning innan, men här verkade man lätt panikslagna och tyckte man ändå löste det bra i och med passageraren bokades om till direktflight ?!
Nåväl bra service ombord med erbjudande om tidningar, en vattenflaska etc. Vi blir ca 10 minuter sena ut från CPH pga passagerarstrulet innan boarding completed. Blir serverad den något märkliga frukosten som omtalats i övriga LX reserapporter på sistonde.(Nån form av rabarber/hallon? youghurt,ostar,keso) Ca 1:30 flygtild till ZRH där vi ankommer A-gaterna. Hinner med en snabb visit i LX First Class lounge, den är inte på långa vägar som Lufthansas men ändå en trevlig lounge. Väldigt mycket folk denna söndag förmiddag så det blir ett glas champagne och lite choklad. Som F passagerare erbjuder Swiss minibusstransfer till E gaterna dock inte direkt till flighten. Med separat passkontroll och bestämd tid för transfern så man kan planera sitt lounge besök på bästa vis !!
Aldrig tråkigt gå ombord på Swiss A330 med ett F Boarding pass i handen ( Plats 1 A). Väl ombord serveras canape & Champagne. Amenity kit delas ut ( Dock ingen pyamas på denna dag flight till DXB, stolsgrannen i mitten frågade dock och fick en !!) Swiss amenity kit i F är av mycket högre klas än Lufthansas med bl.a La Praire produkter. LX Serverar Laurent-perrier Grand Siecle Chapmpagne.
Efter start från ZRH ut över Bodensjön och in över Österrike och Innsburck försvnner tyvärr alperna i moln och det blir ganska turbulent. Flygvärdinnorna dukar upp ett perfekt serveringsbord med duk, kryddor, olivolja, brödkort etc. Mer eller mindre perfekt i mit tycke. Till detta väljer jag lite utsökt Balik Laxfile, samt en Sparrissoppa. Det är så bra det kan bli ombord !
Efter detta huvudrätt jag lämnar översättning fri ( Loin of lamb with Taggia olive crust, Formaggini cheese, Rosemayr potaties, beans with raisins. Efter middagen en utsökt ostbricka med "swiss artisian cheese ( För övrigt en hel sida i meny bladet om ostarna, dagens urval från Ticino regionen ) ". Vad mer kan man önska, tja...lite dessert också. (Amaretti cake with passion fruit mousse , Raspberry icecream)
I dryckesväg prövade ja förutom Champagne följande rödvin;
Schweiz; Casimiro Svizzera Italiana IGT 2009, samt La Chapelle De La Mission, Pessac-Leognan AOC, 2007, Frankrike.
Till desserten blev det även en Macallan 18 årig Whisky.
Passande nog fick det bli Mission Imnpossible 4 , vilket ju var lämplig med tanke på den är inspelad i Dubai med Burj Khalifa som en betydande byggnad.
Kan inte säga mycket mer än att Swiss First Class är en suverän produkt. Suverän personal, underbar stol, fantastisk flygplansmat. Ja det mesta bara flyter på. Det enda lilla jag skulle kunna anmärka är att man bara har en toalett i F kabinen, och den är inget speciellt i F sammanhan ( Tom SAS Business på A330/340 har klart bättre toaletter....!!)
Denna resan var vi 5 personer i F kabinen så det var aldrig någon kö eller så. Tyvärr är en resa ZRH-DXB alltför kort i F, knappa 6 timmars flygtid och då var vi ändå lite sena iväg från Zurich pga slottid.
Bilderna är Iphone bilder så kvaliten därefter.
Last edited: