Senaste nytt

Hur kan det bli såhär? AMEX

Lilleklump

Ny medlem
Under Februari 2016 blev jag kund hos AMEX. Tanken för detta kort var för utlägg i bolaget där jag arbetar. I början hade jag ett lägre tak men jobbade sakta upp den genom att betala varje faktura så fort jag fick den. Efter 6 månader hade jag inga problem att handla för 100K på en månad. De senaste 6 månaderna har jag legat mellan 100K till 150K per månad men helt plötsligt klagar en tjänst på att kortet inte fungerar.

Jag loggar in på mitt konto och där står det att mitt kort är spärrat. Jag ringer upp AMEX och X som svarar berättar för mig att systemet har spärrat mitt kort för att jag inte har betalat min tidigare faktura. X ser att jag har betalat fakturan och tycker att detta är väldigt konstigt. Eftersom att ekonomiavdelningen har stängt så skulle jag ringa igen imorgon på morgonen.

Jag ringde AMEX direkt när jag kommer till jobbet och får prata med Y på ekonomiavdelningen. Hon förklarade att mitt kort är spärrat för att jag har använt mer än mitt tak tillåter. Jag säger till henne att jag har använt mer tidigare månader och det har fungerat utan problem. Hon säger att hon inte vet varför jag har kunnat det för att mitt tak är 10K. Jag har alltså en räkning nu som är 10 gånger större än mitt tak. För att kunna återaktivera kortet så måste jag antigen betala in hela min skuld och sen hålla mig under 10K per månad eller visa att jag har tillräcklig med pengar på banken för att fortsätta. Jag förklarar att det är utlägg och jag kan visa upp kapital på företagskontot men hon säger att det måste vara mitt privatkonto. Hon säger också att kortet kommer vara spärrat tills något av de alternativen blir uppfyllda.

Hur kan det bli såhär? Jag har pratat med AMEX tidigare och ingen har nämt att jag inte kan ligga på dessa nivåer. Det jag tyckte var värst var att jag fick ingen info om att mitt kort var spärrat utan en leverantör var tvungen att upplysa mig om det.

Någon som har varit med om liknande? Någon som kan rekommendera en bättre kortleveratör?

END: Jag sa upp kortet.
 

blobloblo

Medlem
Det här låter jättekonstigt. En fråga, hade du Amex som kredit- eller betalkort? Blev ju en ändring i höstas någon gång. Det låter som om du har ett betalkort..ser inte hur du har kunnat göra så stora transaktioner om du haft en kreditgräns på 10.000 kr. Om du hade ett betalkort och gjorde så stora transaktioner så låter det som om du har skickat in underlag som gjort att du kunde göra transaktioner så långt över ditt "tak" (som låter väldigt lågt för att vara ett betalkort). Amex har nämligen interna gränser vad du kan handla för betalkortet som bla grundar sig på din UC, historiska skötsamhet, historiska belopp osv.
 

Lilleklump

Ny medlem
Det här låter jättekonstigt. En fråga, hade du Amex som kredit- eller betalkort? Blev ju en ändring i höstas någon gång. Det låter som om du har ett betalkort..ser inte hur du har kunnat göra så stora transaktioner om du haft en kreditgräns på 10.000 kr. Om du hade ett betalkort och gjorde så stora transaktioner så låter det som om du har skickat in underlag som gjort att du kunde göra transaktioner så långt över ditt "tak" (som låter väldigt lågt för att vara ett betalkort). Amex har nämligen interna gränser vad du kan handla för betalkortet som bla grundar sig på din UC, historiska skötsamhet, historiska belopp osv.
Ja, det gör det. Jag hade ett betalkort (Green Card) och ska då inte bli påverkad av den ändringen. Tyckte jag med så frågade flera gånger ifall det verkligen var 10K och det var det. Enda jag har gjort när jag ska göra större köp är att ring in och fråga ifall jag kan göra ett köp för x kr. Jag har aldrig fått ett nej vilket gör att få sitt kort spärrat helt plötsligt väldigt konstigt.
 
SAS Master card?
Ger ju ingen voucher, men 10 poäng per 100:- och 7000 poäng i startbonus.
Bättre än inget?

Fast det kanske du redan har?
 

agehall

Medlem
Det där låter helt galet. Har aldrig hört talas om något liknande faktiskt. Visst kan det vara så att man inte får handla för 100k första månaden, men betalar man sina fakturor och ökar på spend månad för månad har jag aldrig hört att det skulle vara ett problem.
 

Lilleklump

Ny medlem
Eurocard. Möjligen lite tråkigt och utan kickback men synnerligen strulfritt.
Ja, det är leverantör jag har kollat en del på. Får ta och ringa dem imorgon.

SAS Master card?
Ger ju ingen voucher, men 10 poäng per 100:- och 7000 poäng i startbonus.
Bättre än inget?

Fast det kanske du redan har?
Nej, det har jag inte. Har bara ett vanligt bankkort från min bank. Men ska kolla in det!

Det där låter helt galet. Har aldrig hört talas om något liknande faktiskt. Visst kan det vara så att man inte får handla för 100k första månaden, men betalar man sina fakturor och ökar på spend månad för månad har jag aldrig hört att det skulle vara ett problem.
Ja, det hade inte jag heller. Även personen i supporten (inte ekonomi) tyckte att det var konstigt att ekonomiavdelningen hade valt att göra det som de gjorde eftersom jag alltid har betalt mina räkningar så fort som jag får dem. Personen på ekonomi sa att man kan bygga upp sin spenderade tiden och då frågade jag hur lång tid det tar? Men tanke på att jag gick från 30K till 150K till 10K på ett år. "Det är inviduellt" fick jag som svar. Har inga nya lån eller liknande så vet inte vad som kan ha hänt.

Försökte dom inte få dig att stanna kvar som kund?
Ja. Personen som var i supporten frågade om det finns något de kunde göra för att få mig stanna. Men eftersom h*n inte kunde aktivera kortet så fanns det inget att göra. Supporten är alltid grym på AMEX men det verkar vara deras ekonomiavdelning som förstör.

Till admin:
Jag använde John (Doe) och Jane (Doe) som ersättningar för deras riktiga namn. Har inte pratat med någon vid dessa namn hos AMEX.
 

Lilleklump

Ny medlem
Nu på morgonen så ringde AMEX upp mig och berättade att de har diskuterat mitt ärende internt. De sa att det kan bli riktigt fel när supporten säger att man kan göra visa köp fast de kan krocka med ens personliga tak. Det som ekonomiavdelningen hade reagerat på var att jag använde nästan 50% av min årslön efter två månader in på året och då bedömde att jag hade en hög risk att hamna i ekonomiska problem.

De frågade om jag var intresserad av att avbryta min uppsägning och få ett högre tak än vad de tidigare sa samt att slippa betala årsavgiften för 2017. Jag valde såklart att avbryta min uppsägning!
 

Dbodenfo

Medlem
Jag har jobbat på american express och deras "risk" assesment är lite speciell. Dock verkar detta vara en individuell händelse. Men ändå.. lite udda.
 
Toppen