Senaste nytt

Restaurangtips för en helg i Göteborg

rvarttinen

Medlem
Upprinnelsen till denna tråd kommer från en annan diskussion om Hotell Dorsia på Trädgårdsgatan i Göteborg. I detta nu har vi ett bord bokat på just Dorsia, men av andra med erfarenhet därifrån så tycks rekommendationen vara att boka bord på någon annan restaurang. T.ex. Toso vid Götaplatsen, som nämndes av @Wyll . Vilka andra rekommenderas som 'liknar' Dorsia i t.ex utbud?
Alla tips är välkomna!
 

Agö

Medlem
Vad vill du äta och vad är du beredd att betala? Något särskilt sällskap? Lugnt och fint eller brusigt?
 

Nilann

Medlem
Barrique på Berzeliigatan är trevligt, mycket god mat med matchande vin och utmärkt service. Jag åt middag där i december, tillsammans med några goda vänner, och det var det bästa restaurangbesöket i Göteborg på länge.
Dorsia var inte en av mina favoritrestauranger, men det var några år sedan jag åt middag där. Däremot är barerna riktigt bra. På sommaren har man en bar högst upp i huset, utomhus med värmare om det är lite kyligt.
Dorsias systerrestaurang, Ritz, som ligger runt hörnet från Dorsia, är bra. Trevlig miljö, stor uteplats med utsikt över kanalen och Trädgårdsföreningen, när det blir lite varmare Testa lunchen, ät gärna fisk som är deras specialitet.
 

rvarttinen

Medlem
Vad vill du äta och vad är du beredd att betala? Något särskilt sällskap? Lugnt och fint eller brusigt?
Hej och tack för att du tar dig tid. Prismässigt, något som är jämförbart med Dorsia eller lite högre (huvudrätt ~290 .. 400), hellre lugnt och sällskapet är min hustru ..!.. det blir årets bröllopsdagsmiddag!
 

rvarttinen

Medlem
Mina favoritrestauranger helt osorterat:
Upper House
vRå
SK Mat och människor
Bhoga
Thörnströms
Avalon
Swea Hof
Sjömagasinet
Fiskekrogen
Heaven 23
Norda
Koka


Jag slänger med några bra vinställen också:
Juan Font
Barsac
Champagnebaren Forssen & Öberg
Tack för tipsen! Champagnebaren Forssen & Öberg ser lovande ut .. ett litet stopp där innan någonting annat kanske ...
 

rvarttinen

Medlem
...
Dorsias systerrestaurang, Ritz, som ligger runt hörnet från Dorsia, är bra. Trevlig miljö, stor uteplats med utsikt över kanalen och Trädgårdsföreningen, när det blir lite varmare Testa lunchen, ät gärna fisk som är deras specialitet.
Ritz skulle kunna vara ett alternativ! Dessutom riktigt nära hotellet!
 

Agö

Medlem
Hej och tack för att du tar dig tid. Prismässigt, något som är jämförbart med Dorsia eller lite högre (huvudrätt ~290 .. 400), hellre lugnt och sällskapet är min hustru ..!.. det blir årets bröllopsdagsmiddag!
Oj, bröllopsdagsmiddag. Satsa på Fiskekrogen, alltid ett säkert kort, du sitter bekvämt och slipper framförallt sitta en decimeter från andra sällskap. Fin säsong för skaldjur nu också. Dessutom vass vinlista.
 

Nilann

Medlem
Bröllopsdag, då skulle jag välja Sjömagasinet. Har inte prövat Upper House, men har testat Fiskekrogen, Heaven 23, Bhoga, Avalon, Thörnströms och Swea Hof, och tycker att Sjömagasinet har det lilla extra, om man är intresserad av en fisk-och skaldjursmeny. Ja, jag vet att vi göteborgare är kräsna när det gället fisk och skaldjur.
Jakob Österberg, jag håller med dig; Champagnebaren Forssen och Öberg är riktigt bra.
 

rvarttinen

Medlem
Ok - en liten "heads up"; fredagen bjöd på först ett besök i Dorsias bar där vi provade deras cocktail med samma namn, fortsättning på champagnebaren Forssen & Öberg som visade sig mycket trevlig och med kunnig personal. Lokalen skulle kunna beskrivas som 'intim'? Avslutningsvis blev det middag på Fiskekrogen efter tips i denna tråden. Lördagen: först träffa några BC:are på WestCoast och ett par glas Sancerre. Därefter promenad tilbaka till hotellet, Dorsia, och middag där. Visade sig hålla hög klass!
 
Toppen