Senaste nytt

Varför SAS Diamond - vad tycker ni?

KEK

Medlem
Hej allihopa.
Jag har en ganska enkel fråga...
Varför ska man vara SAS Diamond?

Själv har jag varit Diamond i nästan 1 år nu och sen dess har jag såklart flugit en del. Nu är jag då alltså på väg och blir det igen.
Innan jag blev diamond, var jag guld i kanske 3 år...

Nu tycker jag dock att Diamond, inte tillför nånting för att göra min resa bättre.

Jag har inte fått en enda CU på ett bra antal Long Haul, jag har inte känd att personalen på flygen är trevligare - nästa motsatsen, varje gång jag har problem med deras Wifi (vilket jag har regelbunden) och be efter en voucher kod, så försöker dom läxa upp mig på hur Wifin fungera. Jo, tack... det vet jag ju.. Istället för och läxa upp mig, borde dom ju veta att jag är Diamond och med det, ändra sin taktik lite gran, kanske bara ge mig en voucher...

Det enda som är ju bra, är att jag har kunnat göra andra till Guld samt att jag har fått en George Jensen skål, samt en riktig bra Brödkniv. Men inget av det gör ju min resa på nåt sätt bättre...

Att man få grattis alkohol på korta resor är såklart trevligt, och 1 gång, kom dom faktisk fram och hälsade på mig... Men dom flesta (påstår jag helt enkelt...) som är Diamond, flyger väl Long Haul - så inte heller så värdefullt att få supa gratis på korta resor.

Jag skulle t.ex. uppskattar på mina Plus flygningar, att kanske få en Business amenity kit på min stol, innan jag sätter mig. Då har jag strumpor, lite lotion och annat som faktisk tillför nånting till min resa. Varför inte erbjuder mig lite bubbel precis som alla andra i Business, när jag sitter i Plus.. Varför få inte jag bättre mat?
Varför få jag inte Business treatment som Diamond, oavsett vart jag sitter?

Jag är inte grinig eller sånt, men är lite besviken på hur lite man egentligen få, så jag är nog inne på att backa till Guld på SAS och har då även Guld på Oneworld.


Men vad tycker alla andra då? Är jag ute och cykla med mina åsikter?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag skulle inte säga att du har fel, men det här är väldigt subjektivt - många ser de fördelar som EBD ger över EBG som väldigt värdefulla. Allt hänger ju på om man har nytta av dem eller inte. Har man inte nytta av dem kan man lika gärna vara EBG...
 

palmen

Moderator
Jag har i snitt uppgradering på varannan longhaul jag gör genom Courtesy upgrade, dvs omkring 5 av 10 resor.
Jag betalar nästan uteslutande för economy och gratis dryck i 10-11h på en flight är väldigt bra för mig. Sparar in åtminstone 500 kronor per flight på det. Alla resor på shorthaul görs också i economy och det blir väl 1-3 öl i snitt beroende på hur lång flygningen är, även någon GT och bubbel.

Diverse event enbart för Diamond och förtur på en del kampanjer före guld och andra är också uppskattat.

Att ha en högre chans på plusgrade då mina bud räknas 30% extra är också trevligt och något som säkert påverkar.

Jag gillar amenity kit i plus bättre än Business, enda jag har nytta av är skopåsen så jag vill inte ha något kul från Business.

Att få businessmat i economy på longhaul tror jag blir väldigt svårt på longhaul. Samma sak med pre departure drink om de ska springa och leta upp folk i de bakre kabinerna. Kommer ju att sega ner Boarding då de måste gå fram och tillbaka för att se om en Diamond hunnit boarda. Är det några andra bolag som erbjuder detta i economy? Hur hanterar dessa bolag det?
Som Diamond får jag lite snacks då och då och en del har stenkoll på att man har status och behandlar en lite extra bra. Jag har fått champagne och RAS öl i economy när jag frågat efter det, gäller att försöka lägga fram det på ett bra sätt så brukar det lösa sig.

Diamond supporten är också riktigt bra att ha och göra med, upplever att man får mycket snabbare hjälp som Diamond än andra med lägre status.

Personligen så har Diamond ett stort värde för mig och uppskattar det man får. Möjligheten att kunna hjälpa någon med ett guldkort är också trevligt och har uppskattats av de jag givit mina till.
 

jumbooze

Medlem
Det här är nog väldigt olika, själv har jag ju fått några CU både till Plus och till Business, fått trevligt bemötande när man har åkt längre bak och lite extra i form av lite gratis tilltugg till Gratis drickat med en klapp på axeln inte ska du betala för den, du åker ju så mycket med oss...
Så jag tycker EBD är värt det. Har då alltså haft trevligt bemötande på både korta som långa flyg samt att när det skitit sig med flyg så har man i CPH ombokat mig mera proaktivt, hörde henne säga, jag har en Diamond här kan vi inte göra ett undantag och rutta om honom så han kommer fram...
 

KEK

Medlem
Kul att få höra lite andras åsikter :)

Det jag definitiv kan instämmer är att jag upplever att Diamontsupporten är verkligen bra. Och jag använder den rätt regelbunden. Varje gång jag flyger, så ber jag dom och flytta mitt säte till 20A och det gör dom direkt. Även andra frågor hanteras snabbt och professionellt.

Men är ni proaktiva med och säger att ni är Diamont?
För det gör inte jag, kanske det jag behöver börja med ;)
 

gjohansson

Medlem
Bra tråd. Jag tänker precis som du @KEK och har nu flugit in mitt diamond för den här perioden och kanske skulle köra lite OW istället ett halvår för att se den andra sidan så att säga. Ingen CU och/eller extra att tala om som motiverar att behålla mitt EBD.
Men jag är vanemänniska så jag blir gärna övertalad att köra vidare på mitt EB samtidigt :p
 
Jag berättar aldrig något om att jag är Diamond
Får sällan CU men flyger mestadels i business så klagar inte på det
Det jag gillar bäst med EBD är supporten, och möjligheten till att boka för poäng "bästa tillgång" med 30 % rabatt.
Det jag saknar mest är prio vid köerna till servicedisken om det blir kaos och jag behöver boka om. Telefonsupporten verkar ha mycket sämre behörigheter till ombokning där så det är sällan ett alternativ.
 

Jan Karlsson

Ny medlem
Jag flyger ofta med Singapore airlines till Singapore och där får jag aldrig några förmåner med mitt EBD kort ombord.
Gäller för övrigt också med andra bolag inom Star Alliance.
Däremot är flighterna med SAS annorlunda där jag alltid blir väl uppassad och servad ombord. Men min erfarenhet är att du måste vifta med kortet för att få uppmärksamhet.
Kan dock tycka att SAS borde i sin passagerare lista kunna se vilka som är Diamond medlemmar ombord, kan väl inte vara så svårt.
Är för övrigt väldigt nöjd med mitt EBD kort.
 
Toppen