Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

blobloblo

Medlem
Det är också min uppfattning. Men i appen finns det inte mer än IBAN, resten är För/efternamn, e-post, adress/postnummer, stad och land.
Om Swift är ett krav bör detta rimligtvis finnas. Jag får ringa dem på måndag helt enkelt :)
Gör du en utlabdsbetalning via en bank får Du pengarna returnerade (om dom ens kan skickas iväg) om du inte skriver med en bic/Swift. Ring och återkom gärna!
 
Du kan tyda land med iban. Men det är bic eller Swift som identifierar vilken bank det gäller.

Det är också min uppfattning. Men i appen finns det inte mer än IBAN, resten är För/efternamn, e-post, adress/postnummer, stad och land.
Om Swift är ett krav bör detta rimligtvis finnas. Jag får ringa dem på måndag helt enkelt :)

Gör du en utlabdsbetalning via en bank får Du pengarna returnerade (om dom ens kan skickas iväg) om du inte skriver med en bic/Swift. Ring och återkom gärna!

Nej, det är väl ändå så att IBAN är det som är obligatoriskt. det anger både land, bank och kontonummer. SWIFT/BIC anger väl "bara" land och bank.
 

Alf

Medlem
Det är lite lurigt med dessa transaktioner. Jag tyckte jag gjorde en smart grej när jag skaffade en I-Zettle kortläsare till mitt företag (som är ett AB). Nu tar jag inga betalningar via kreditkort till mitt företag men nu skulle jag som privatperson köpa ut företagets leasingbil. Jag betalade största delen av kostnaden för bilköpet med mitt Amex via företagets I-Zettle kortläsare. Eftersom jag nyligen skaffat nytt Amex kort så hade jag inte kommit upp i någon högre kreditgräns så jag fick dela upp betalningen av bilen på tre delbetalningar. Två delbetalningar gick bra, men när jag skulle göra den sista gick det inte att betala via I-Zettle tjänsten. Jag felanmälde detta och fick då veta att funktionen hos I-Zettle var spärrad för vidare betalningar. Ingen info gick att få via deras kundtjänst mer än det var deras security som hade hand om detta. Efter två veckor fick jag svar att det inte var tillåtet att betala till sig själv. I avtalet står det att användaren inte får överföra pengar till användaren. Användaren definieras enligt I-Zettle som den som tecknat avtalet med I-Zettle, dvs mitt företag, dock med mej som firmatecknare. Dessutom skall betalningen avse en levererad tjänst eller vara. Allt detta tycker jag är uppfyllt. Jag som privatperson har köpt en vara från mitt företag. Rent juridiskt är det ju skillnad på mitt företag och mej som privatperson. Det är ju detsamma som någon som exempelvis äger en livsmedelaffär inte kan handla i sin egen affär och betala med kreditkort.

Efter att förklarat detta för I-Zettle öppnade man min funktion men med reservation att jag inte fick göra sådana transaktioner mer. Jag är inte överens med I -Zettle men har nu lagt det på hyllan så att inte de redan genomförda transaktionerna skall underkännas.

Med tanke på vad som skrivs i tråden kanske det hade fungerat bättre om jag använt överföringsfunktionen hos Betalo.

Min tolkning är fortfarande att det borde vara tillåtet eftersom jag förvisso köpt en bil av mitt företag. Det är ju en viss sklillnad om jag skulle köpt bilen av mej själv och gjort dessa transaktioner mellan mina egna privata konton.

Vad säger ni som är mer hemma på det juridiska, är jag ute på fel väg?
 

Glenn E

Medlem
Hur fungerar det med att sätta in pengar på sitt spelkonto på svenska spel med SAS MC och sedan föra pengarna tillbaka till sitt privatkonto? ;)
Jag gjorde det under en period med mitt Coop med mera mer kort då man fick många sas poäng med det kortet.
Efter en tid fick jag ett brev med en varning från svenska spel om att jag spelade för lite.:)
Jag har för mig att reglerna säger att man måste spela för den största delen av det man sätter in.
Det tolkar jag som 51%.:)
 

apknug

Medlem
Det är lite lurigt med dessa transaktioner. Jag tyckte jag gjorde en smart grej när jag skaffade en I-Zettle kortläsare till mitt företag (som är ett AB). Nu tar jag inga betalningar via kreditkort till mitt företag men nu skulle jag som privatperson köpa ut företagets leasingbil. Jag betalade största delen av kostnaden för bilköpet med mitt Amex via företagets I-Zettle kortläsare. Eftersom jag nyligen skaffat nytt Amex kort så hade jag inte kommit upp i någon högre kreditgräns så jag fick dela upp betalningen av bilen på tre delbetalningar. Två delbetalningar gick bra, men när jag skulle göra den sista gick det inte att betala via I-Zettle tjänsten. Jag felanmälde detta och fick då veta att funktionen hos I-Zettle var spärrad för vidare betalningar. Ingen info gick att få via deras kundtjänst mer än det var deras security som hade hand om detta. Efter två veckor fick jag svar att det inte var tillåtet att betala till sig själv. I avtalet står det att användaren inte får överföra pengar till användaren. Användaren definieras enligt I-Zettle som den som tecknat avtalet med I-Zettle, dvs mitt företag, dock med mej som firmatecknare. Dessutom skall betalningen avse en levererad tjänst eller vara. Allt detta tycker jag är uppfyllt. Jag som privatperson har köpt en vara från mitt företag. Rent juridiskt är det ju skillnad på mitt företag och mej som privatperson. Det är ju detsamma som någon som exempelvis äger en livsmedelaffär inte kan handla i sin egen affär och betala med kreditkort.

Efter att förklarat detta för I-Zettle öppnade man min funktion men med reservation att jag inte fick göra sådana transaktioner mer. Jag är inte överens med I -Zettle men har nu lagt det på hyllan så att inte de redan genomförda transaktionerna skall underkännas.

Med tanke på vad som skrivs i tråden kanske det hade fungerat bättre om jag använt överföringsfunktionen hos Betalo.

Min tolkning är fortfarande att det borde vara tillåtet eftersom jag förvisso köpt en bil av mitt företag. Det är ju en viss sklillnad om jag skulle köpt bilen av mej själv och gjort dessa transaktioner mellan mina egna privata konton.

Vad säger ni som är mer hemma på det juridiska, är jag ute på fel väg?
Det är en korrekt analys, stå på dig. Det är olika juridiska personer och en levered vara.

För att andra inte skall hamna i samma sits borde kanske suppleanten teckna avtalet med iZettle då blir det inte lika lätt att genomskåda....
 
  • Gilla
Reactions: Alf

kaktusen

Medlem
Gör Billhop en kreditupplysning när man blir medlem? De uppger att de inte tar en sådan när man blir medlem, samtidigt står detta i avtalet: "3.2 När Användaren registrerat Kontot och godkänt Avtalet har Billhop rätt att begära en kreditupplysning på Användaren eller inhämta annan för Tjänsten relevant information."

Inser att man endast ger dem rätt till att ta en sådan, men fortfarande intressant.
Ingen kredit upplysning. Finns ingen anledning till detta. Billhop/Betalo är mellanhänder och påverkar inte ditt kreditkort på annat vis än att de drar pengar. Precis som när du handlar i en butik.
 

Dafi

Medlem
Ingen kredit upplysning. Finns ingen anledning till detta. Billhop/Betalo är mellanhänder och påverkar inte ditt kreditkort på annat vis än att de drar pengar. Precis som när du handlar i en butik.
Att det är en mellanhand inser jag också, men det är inte mer än rimligt att de kan göra en kreditupplysning när de har tagit sig mödan att faktiskt skriva in det i avtalet. Men precis som du säger verkar inte detta göras vid en simpel nyregistrering.
 

blobloblo

Medlem
Det tog tid men har nu fått det bekräftat att min betalning via Betalo har nått mottagaren. Allt som krävdes var IBAN. Swift ej nödvändigt.

Intressant att det gick! Hade tex inte gått via en bank då det fältet är nödvändigt för att ens få igenom transaktionsuppdraget.
 

konsumtion

Medlem
Jag har försökt att prata med Betalo kring deras höga kostnad för Amex, och även varit i kontakt med Amex själva för att diskutera detta. Amex hävdar att Betalo själva sätter avgiften och inget som Amex kan påverka, och Betalo hänvisar kostnaden till att Amex har höga avgifter....känns mest rundgång.

2,5% känns lite väl mycket för att det ska känns riktigt bra att använda tjänsten. Ifall de sänker avgiften så kan de ju öka sin användarbas och på å sätt tjäna ännu mer. Skalbarhet. Jag hade gärna velat använda tjänsten mer, men just nu är det den höga avgiften som håller emot tyvärr.
 
Toppen