Senaste nytt

Har ni erfarenhet av Turkish Airlines?

GUNI

Ny medlem
Hej,

Nån som har koll på hur Turkish är i Business Class ?

Hörde att många väljer dem i ekonomi till Thailand numera för att de har bra priser, nya plan och bra mat. Men hörde samtidigt av av goda vänner att det var trångt och de blev inte imponerade.

Vi skall åka ZRH - IST - BKK (Swiss + Turkish)
Tyvärr är det slut på Business med THAI och Swiss.

Tack på förhand för era inputts :)

/Gunnar
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Gunnar!

Jag har åkt med Turkish Airlines i ekonomiklass och tycker inte att deras seatpitch var sämre än andra.

Jag tror att ekonomiklass på deras A330 hade PTV men inte på deras Airbus A340 när jag åkte med dem några år sedan. Det kan ha ändrats.

Maten smakade bra även i ekonomikass och mycket bättre i Business class än andra Europeiska flygbolag.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Grattis till första inlägget Gunnar!

TK har en bra Businessclass, men skulle säga att den inte riktigt når upp till samma nivå som t.ex Swiss.

Maten i TK är som du påpekar mycket bra, men det gäller även med THAI.

Det som främst hyllats med TK på senare tid är deras Comfort Class (Premium Economy). Den är i mångt och mycket en Businessclassupplevelse. 116cm seat-pitch och säten som kan vinklas 130*. Priserna i Comfort Class (restricted) til:l USA, Asien och Sydamerika brukar ligga runt 10.000kr T/R. Tyvärr finns klassen inte på resor till BKK.

Om du bokar i vanlig ekonomiklass skulle jag ha valt Swiss... Men det beror såklart på hur flygtiderna ser ut :)

/Palazzi
 

Kricka

Medlem
Provade TK i ekonomi ARN - IST - KAB och tillbaka i business samma väg. Ekonomi
är ganska trång och maten helt OK. Man erbjuder turkiska viner till maten. Business-
produkten saknar ganska mycket, framförallt vad gäller personalen: på nästan fem
tim flygning KAB - IST var det inte ett enda leende, man kunde inte alt. bryr sig inte
om att vända matbrickan rätt. Personalen kändes som prao-elever, som jag tror har
suttit i en ekonomistol under natten på vägen dit och nu skall arbeta. Kapten o. co-pilot
som flög dit satt i Businessstolar bakom mig på vägen hem och sov. Detta verkar vara
en mycket lönsam sträcka som går fullbokad dagligen men av säkerhetsskäl (?) ser
det ut som om man inte vill ha någon besättning som övernattar. Sträckan IST - ARN
var jag ensam i C med trevlig personal och där erbjöds även franska viner.
Jag är inte övertygad om TK så de måste få någon mer chans... Det som onekligen
kan få mig att flyga med dem igen är den fantastiska Business/Guldloungen i IST !
 

PYRZ

Medlem
Har åkt med TK väldigt många gånger på senare år, både intra Europa och till Asien i både ekonomi och business class.

När det gäller ekonomi klass tycker jag att de är bättre än de flesta Europeiska bolagen vad gäller plan, benutrymme, underhållningssystem och inte minst maten. Dessa gäller även business class produkten där de har lie-flat stolar på de flesta av sina plan (inte 340 vad jag vet)

Men som Kricka skriver så är servicenivån upp-o-ner. Ibland får man ente ett leende eller annan form av service så att man känner sig välkommen, men tillbakavägen kan det bli super service. Väldigt ojämt alltså. Däremot har de en väldigt bra lounge i IST :)
 

Senator

Moderator
Jag har åkt
ARN-IST-RUH t/r 2 gånger
ARN-IST-IKA t/r
ARN-IST t/r 2 gånger

Alla resor i C, blandat kompott av A32x och B737-800 med alla möjliga konfigurationer.

(+)
Mat och dryck
Relativt smidig transfer i IST
Hyfsat tidtabell
Prisledande på alla mina resor

(-)
Service, vad är det?
Enkel säkerhet, som bälte, tomma glas, vad är det?
Röka på toan mitt i natten? "Nej, det struntar vi i om passagerna gör!"
 

Bryant

Medlem
Jag har flugit TK

ARN-IST-GRU i C
ARN-IST-BKK i Y

I C var det lieflat stolar, otroligt bra mat. I eco så är det bra mat och bra utrymme för ben. I eco så tycker jag att TK är i topp I Europa.

Som många andra skrivit om så kan servicen vara si och så. Lite som med SAS, det kan vara otroligt bra eller så är det ett gäng surkartar som jobbar :)
 

agehall

Medlem
Jag måste säga att jag tycker TK är klart överskattat. Många här på BC lovordar dem, men jag tycker de är rätt medelmåttiga. De skulle platsa bättre i SkyTeam än Star Alliance IMHO.
 

Palazzi

Medlem
Jag måste säga att jag tycker TK är klart överskattat. Många här på BC lovordar dem, men jag tycker de är rätt medelmåttiga. De skulle platsa bättre i SkyTeam än Star Alliance IMHO.

Ska väl inte sitta här och försvara TK, upplevelsen är såklart subjektiv....men..:D

Känns som Star Alliance har mer udda fåglar i sitt bo än TK... Egyptian, Croatian, Air China & Adria tror jag få personer föredrar framför TK.


PS. Är helt klart partisk då jag är ett stort fan av TK och även använder deras bonusprogram.
 

agehall

Medlem
Känns som Star Alliance har mer udda fåglar i sitt bo än TK... Egyptian, Croatian, Air China & Adria tror jag få personer föredrar framför TK.

Jo, men det är nästan ingen som förespråkar dessa här, så de är inte så intressanta att diskutera.

PS. Är helt klart partisk då jag är ett stort fan av TK och även använder deras bonusprogram.

Också ett rätt välkänt faktum. Jag filtrerar dina åsikter om TK snäppet hårdare än Concordes åsikter om BA.. ;)
 
Toppen