Hej! Tänkte kolla här efter lite feedback innan jag skickar ärendet till sas.
Hade en rewardresa bokad under 70 års kampanjen till Washington.
Vi är 3 stycken, 2 vuxna och en infant och resan var bokad i SAS plus. Resvägen var kiruna-arlanda-kastrup-washington dulles.
När vi kom till flygplasten meddelades direkt att flyget var försenat till senare, tekniskt fel. Tekniker skulle flygas upp med nästa flyg och när teknikern kom blev det istället inställt.
Efter flighten ställdes in blev vi ombokade och fick flyga via Chicago i sas plus och sista benet med United i vanlig ekonomi istället för det bokade som var sas plus. Vi landad ca: 23:50 mot ordinarie tid ca 15:15.
Som jag förstått är vi alltså berättigade till 600 euro per person i ersättning pga tekniskt fel, inställd flight och försenad ankomst. Gäller infant som en egen person eller undantas babyn från detta? Försökt hitta något svar om det men ej lyckats.
Utöver detta var vårt baggage försenat ca 34 timmar. Vi ankom 6/2 ca 23:50 och baggaget ankom 8/2 ca:10:00.
Förstår inte hur de kunde skicka via london så det försvann där åt helvette någonstans. Väskorna skickades inte ens med uniteds morgonflight dagen efter utan blev skickade på en dagsflight. När väskorna skickades dagen efter kunde de lika gärna skickat via köpenhamn.
Största problemet med väskornas försvinnande är egentligen allt för infant som man ej tar med i handbaggaget.
Summering: Lång försening, nergraderade och väskorna långt försenade.
Finns det mer att söka ersättning för än förseningen?