Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Juraj

Medlem
Har du sagt till LOT om att det är dörröppning som räknas? Det kan vara en idé att skicka in EU-domstolens utslag, Germanwings GmbH v Ronny Henning (C‑452/13).

Jag tror att jag sa det redan i samband med mitt första claim och jag upprepade det flera gånger nu i mitt andra claim. Tack för tipset om EU-domstolens utslag, ska skicka in den om de nekar igen.
 

agehall

Medlem
Igår skulle jag flyga från CPH-VIE-SOF med Austrian. Redan på väg till flygplatsen fick jag information att jag hade bokats om till SAS via Berlin och vidare med Air Bulgaria på grund av att OS morgonflight var försenad med ca 45 minuter och det skulle innebära att anslutningen i Wien skulle missas. Enligt ombokningen skulle jag bli endast 10 minuter sen till Sofia. Väldigt proaktivt av OS måste jag säga men...
När vi är ombord på SAS mot TXL och har lämnat gate och man skall starta upp motorerna inträffar ett hydralikfel. Vi blir således inbogserade till gaten igen. Snabbt som ögat kollar jag igenom nya alternativ. Det går en OS anslutning från TXL men då får inte förseningen bli allt för stor. Det går även en OS anslutning från CPH. När vi får information om planbyte så förstår jag att OS anslutningen i TXL är körd. (SK1673 skulle ha landat på TXL 08:55 men landade till slut 10:39)
Vi ber då om att få gå av och uppsöker transfercentret där de först vill boka om oss via München. Men när jag visar OS alternativet som kommer fram tidigare så bokas vi in på de flighterna. Det hela slutar med att vi landar 17.29 (ordinarie tid var 17.50 så 21 minuter tidigt) Vi skulle ha landat 12.40. Typ 5 timmar försenade. Vem skall man kräva pengar av i detta fall? Austrian som var försenade från början eller SAS som blev försenat på grund av motorfel? Och är det €400 som gäller eftersom det är mer än 4 timmar och över 1500 km?
Oj vilken soppa.

Du har med all säkerhet rätt till €400 eftersom din flight blev inställd och du inte blev omroutad så att du kom fram inom 3h. (Din flight är en typ 2 flight)

Det jag inte riktigt vågar säga är om du ska rikta kravet mot Austrian eller mot SAS eller om du kan ställa ett krav mot vardera bolagen. Finns det några rättsfall på vad som händer när man råkar ut för två inställda flighter så här? Om inte vore det ett utmärkt tillfälle att driva detta genom rättsinstanserna och få klarhet i det.
 

Arnewing

Ny medlem
Vill ge lite cred till SAS för hanteringen av mitt senaste ärende.

Min flight i lördags från TXL till CPH var försenat 2 timmar så jag missade anslutningen till ARN. Förseningen berodde enligt piloten på att de var tvungna att byta plan, något som jag gissade skulle tolkas som extraordinära omständigheter. Gjorde ändå en claim via SAS formulär i söndags och fick svar idag om att €250 betalas ut till mitt konto inom några dagar.
 

mry

Medlem
Det jag inte riktigt vågar säga är om du ska rikta kravet mot Austrian eller mot SAS eller om du kan ställa ett krav mot vardera bolagen. Finns det några rättsfall på vad som händer när man råkar ut för två inställda flighter så här? Om inte vore det ett utmärkt tillfälle att driva detta genom rättsinstanserna och få klarhet i det.

Jag skulle påstå att det är Austrian du ska rikta kravet mot för de är ju de som ska ersätta dig för att du inte kom fram inom 3 timmar pga ditt inställda flygplan. Sen att de försökte få fram dig så snabbt som möjligt men det inte blev så är nog rent juridiskt deras ansvar med.
 
Jag var med SK454 torsdag 9.e februari. Planet blev 3 timer försinket pga tekniska problem och efter avisning fick vi vänta rundt 30 min i planet. Redan här var vi 1 time försenat. Den returerade vi til gata och fick invänta en teknikar som skulle kolla om han kunde byta en trasig sensor. Det gick inta och vi fick kliva av planet och invänta ett annat.

Vi skulle ha varit i Oslo 840 men var der först 3 timer senare.

Även på hemvägen samma dag var vi försenade med SK1477 - dock bara 45 min

Har jag rätt til kompensation?
 

Thornado

Medlem
Om vi börjar med SK1477 - nej, ingen rätt till kompensation här.

För SK454 så beror det på exakt vad 3 timmar innebär. Om ni var 2h59min försenade så utgår ingen kompensation, men om ni däremot var 3h1min försenade så borde ni får 250 EUR enligt EU 261/2004 (försening med minst tre timmar ersätts på samma sätt som inställt flyg).
 

agehall

Medlem
En snabb koll på flightradar gör det väldigt otroligt att du blev mer än 3h sen då landningen bara var 2:20 sen. Taxade ni runt på Gardemoen i över 40 minuter innan dörren öppnades? Om inte har du ingen rätt till ersättning.
 

Brandten

Medlem
Flightstats innehåller lite mer detaljerade tider om det nu hjälper dig....


FLIGHT TIMELINE
TIMESTAMP
(UTC) EVENT
(LOCAL TIME)
Feb-9-2017 4:03 AM Date Updated:
Estimated Runway Arrival Changed From 02/09/17 11:01 AM To 02/09/17 11:00 AM
Actual Runway Arrival Changed From 02/09/17 11:01 AM To 02/09/17 11:00 AM
Feb-9-2017 2:18 AM Date Updated:
Estimated Runway Arrival Changed From 02/09/17 11:00 AM To 02/09/17 11:01 AM
Actual Runway Arrival Changed From 02/09/17 11:00 AM To 02/09/17 11:01 AM
Feb-9-2017 2:17 AM Date Updated:
Estimated Runway Arrival Changed From 02/09/17 11:00 AM To 02/09/17 11:00 AM
Baggage Claim Changed To 6
Actual Runway Arrival Changed From 02/09/17 11:00 AM To 02/09/17 11:00 AM
Feb-9-2017 2:06 AM Date Updated:
Estimated Runway Arrival Changed From 02/09/17 11:00 AM To 02/09/17 11:00 AM
Actual Runway Arrival Changed From 02/09/17 11:00 AM To 02/09/17 11:00 AM
Feb-9-2017 2:06 AM Date Updated:
Estimated Runway Arrival Changed From 02/09/17 10:58 AM To 02/09/17 11:00 AM
Estimated Gate Arrival Changed From 02/09/17 11:01 AM To 02/09/17 11:04 AM
Actual Gate Arrival Changed From 02/09/17 11:01 AM To 02/09/17 11:04 AM
Actual Runway Arrival Changed To 02/09/17 11:00 AM
Feb-9-2017 2:03 AM Date Updated:
Estimated Gate Arrival Changed From 02/09/17 10:59 AM To 02/09/17 11:01 AM
Status Changed From Active To Landed
Actual Gate Arrival Changed To 02/09/17 11:01 AM
Feb-9-2017 2:01 AM Date Updated:
Estimated Runway Arrival Changed From 02/09/17 10:56 AM To 02/09/17 10:58 AM
Feb-9-2017 1:56 AM Date Updated:
Estimated Runway Arrival Changed From 02/09/17 10:54 AM To 02/09/17 10:56 AM
Feb-9-2017 1:51 AM Date Updated:
Estimated Runway Arrival Changed From 02/09/17 10:56 AM To 02/09/17 10:54 AM
Estimated Gate Arrival Changed From 02/09/17 11:01 AM To 02/09/17 10:59 AM
Actual Runway Departure Changed From 02/09/17 10:16 AM To 02/09/17 10:15 AM
Estimated Runway Departure Changed From 02/09/17 10:16 AM To 02/09/17 10:15 AM
Feb-9-2017 1:31 AM Date Updated:
Estimated Runway Arrival Changed From 02/09/17 01:40 PM To 02/09/17 10:56 AM
Estimated Gate Arrival Changed From 02/09/17 01:45 PM To 02/09/17 11:01 AM
Feb-9-2017 1:28 AM Date Updated:
Estimated Runway Arrival Changed To 02/09/17 01:40 PM
Estimated Gate Arrival Changed From 02/09/17 11:04 AM To 02/09/17 01:45 PM
Feb-9-2017 1:19 AM Date Updated:
Actual Runway Departure Changed From 02/09/17 10:15 AM To 02/09/17 10:16 AM
Estimated Runway Departure Changed From 02/09/17 10:15 AM To 02/09/17 10:16 AM
Feb-9-2017 1:18 AM Date Updated:
Estimated Gate Arrival Changed From 02/09/17 11:07 AM To 02/09/17 11:04 AM
Feb-9-2017 1:17 AM Date Updated:
Estimated Gate Arrival Changed From 02/09/17 11:10 AM To 02/09/17 11:07 AM
Status Changed From Scheduled To Active
Estimated Gate Departure Changed To 02/09/17 10:02 AM
Actual Equipment Changed To 32S
Actual Gate Departure Changed To 02/09/17 10:02 AM
Actual Runway Departure Changed To 02/09/17 10:15 AM
Estimated Runway Departure Changed To 02/09/17 10:15 AM
Tail Number Changed To OY-KBB
Feb-8-2017 11:45 PM Date Updated:
Estimated Gate Arrival Changed From 02/09/17 08:48 AM To 02/09/17 11:10 AM
Feb-8-2017 10:45 PM Date Updated:
Estimated Gate Arrival Changed To 02/09/17 08:48 AM
Feb-6-2017 12:53 AM Record Created
 
Hej! Tänkte kolla här efter lite feedback innan jag skickar ärendet till sas.

Hade en rewardresa bokad under 70 års kampanjen till Washington.
Vi är 3 stycken, 2 vuxna och en infant och resan var bokad i SAS plus. Resvägen var kiruna-arlanda-kastrup-washington dulles.
När vi kom till flygplasten meddelades direkt att flyget var försenat till senare, tekniskt fel. Tekniker skulle flygas upp med nästa flyg och när teknikern kom blev det istället inställt.
Efter flighten ställdes in blev vi ombokade och fick flyga via Chicago i sas plus och sista benet med United i vanlig ekonomi istället för det bokade som var sas plus. Vi landad ca: 23:50 mot ordinarie tid ca 15:15.
Som jag förstått är vi alltså berättigade till 600 euro per person i ersättning pga tekniskt fel, inställd flight och försenad ankomst. Gäller infant som en egen person eller undantas babyn från detta? Försökt hitta något svar om det men ej lyckats.

Utöver detta var vårt baggage försenat ca 34 timmar. Vi ankom 6/2 ca 23:50 och baggaget ankom 8/2 ca:10:00.
Förstår inte hur de kunde skicka via london så det försvann där åt helvette någonstans. Väskorna skickades inte ens med uniteds morgonflight dagen efter utan blev skickade på en dagsflight. När väskorna skickades dagen efter kunde de lika gärna skickat via köpenhamn.
Största problemet med väskornas försvinnande är egentligen allt för infant som man ej tar med i handbaggaget.

Summering: Lång försening, nergraderade och väskorna långt försenade.
Finns det mer att söka ersättning för än förseningen?
 
Toppen