Senaste nytt

Concorde - en dröm en gång i tiden....

Bamsefar

Medlem
Tänkte lite kortfattat beskriva hur det var att flyga BA Concorde, once-upon-a-time...

Jag undrade i denna tråd hur många som flugit Concorde och det var tydligen inte så många. Det finns en länk i den tråden, som ger en vettig beskrivning om själva flygningen: Ben's Concorde Trip Report.

Men i mitt fall var det lite om och kring före / efter... Låt oss ta det från början:

En gång i slutet på 90-talet så jobbade jag med EMEA som bas, det gör jag för övrigt inte nu för tiden. Jag fuskade lite också, så det var lite USA med på ett hörn. Det hela gjorde att jag samlade ihop en hel del flygpoäng. Började med SAS, men då jag jobbade en period i Edinburgh så kan jag säga att SAS via Köpenhamn / BMI till Edinburgh var en konstant stressfaktor - missade några gånger kan jag säga...

Så jag valde att byta till BA via LHR, något som var en klar vinst. Och det hjälpte ju till att BAEC annonserade att gör du 4 tor business ARN-LHR så får du en tor. ARN-LHR-JFK med Concorde... Eftersom jag maxade ut erbjudandet och fick max som var två sådana paket så var det ju givet att dåvarande tjej skulle med - hon hade nog blivit lite sned på mig annars...

Så en dag påbörjades resan. Som det nu var så hade BAEC av oförklarlig anledning bokat benet ARN-LHR resp LHR-ARN i economy, varpå mottagningskommiten (!) som stod på LHR undrade vart vi tagit vägen för snabbtransport till Concorde loungen... Vi satt längst bak i kärran från ARN till LHR och kom av typ sist - och där fick dom stå med en skylt frågande efter oss till BA001. Vi fick nämligen skjuts i en bil direkt från rampen till Concorde ingången i praktiken, och fick - på den tiden fanns inte fast track på det sätt det finns idag - gå före alla andra i säkerhetskontrollen till alla köandes grymtande kommentarer...

Vi fick väl i oss något glas champagne innan det var dags för bordning.

Utöver var Ben skriver ovan så vill jag poängtera TVÅ saker:

1) Det väsnades något enormt.
2) När Concorde planet accade efter runway och lyfte nosen så såg jag, som satt i stol ut mot gången, hur hela flygkroppen vred sig av de fyra jetmotorerna... Det var kanske inte så kul ;-)

Under flighten fick vi frukost med pankakor, och vi som satt rätt långt bak fick frågan om vi villa ha några flaskor KRUG champagne (min favvo champagne för övrigt, jag samlar (eller vad man nu skall kalla det) på champagne nämligen) och kom av kärran med 2 flaskor... I övrigt så var det faktiskt inte så mycket mer värt att nämna. Köpte ett par manschettknappar i form av ett par Concorde kärror, en Cartier specialpenna i vitguld och lite annat som var unikt och bara såldes på just Concorde planen. Lite minnen som sagt...

Sedan kan det ju vara kul att veta att vi kom bara fram några minuter innan Delta's dåvarande ARN-JFK kärra kom fram, så i praktiken stod vi blandat i kön för immigrations på JFK. Så den verkliga tidsvinsten var kanske inte så mycket...

Framme i NYC så bodde vi på Marriott World Trade Center 3 - dvs det hotellet som låg som "tredje" tornet - mellan WTC1 och WTC2. Vi var ju där rätt tidigt på dagen, och passade på att åka upp på utsiktsdäcket på ena tornet direkt, vilket var tur kanske man kan säga, för när vi kom ned så var det typ KÖÖÖÖÖÖÖ. I övrigt hade vi mycket tur med vädret, sol och sköööönt. Vi hade en underbar tid i NYC.

Som kuriosa kan det vara kul att veta att min nuvarande fru och jag gifte oss i NYC 2008, och vi har varit i NYC minst en gång varje år sedan vi började träffas (dvs 2006). Vi älskar NYC, fullt och helt. Men vi avstår gärna från bedbugs ;-)

På vägen hem hade jag ändrat lite i flighten. Det ursprungliga erbjudandet var ju Concorde tor. men då fick man en hotelnatt i London. Iofs hanterbart i normalfallet, men då vi gjorde detta till en långhelg, så var våra krav lite annorlunda. Således bokade vi Första Klass hem från NYC till London.

Eftersom jag aldrig flugit första klass innan detta tillfälle, så kan jag säga att jag kände mig lite vilsen minst sagt. Och dåvarande flickvän som inte riktigt fattade vad Concorde var... Hon var än mera vilsen. I vilket fall, vi kom lagom till flygplatsen och gick till loungen. Vi fick erbjudande om pre-supper, men vi avstod, då vi ville testa en sak ombord... Så det vart lite champagne och sedan till gaten och så gick vi ombord.

Nu inträffar det roligaste på resan helt enkelt. Jag går och sätter mig i Business Class.... Trodde det var rätt, tills en av personalen undrade varför jag med First Class biljett gjorde i denna avdelning. Och lite med ett skratt nämnde att jag kommer säkert trivas lite bättre i mitt riktiga säte... Tro mig att jag var störtröd i ansiktet... Och min flickvän undrade helt klart vad jag höll på med, det var ju fel stolsrad tyckte hon ;-)

I rätt säte, och med allt på plats, så kan man säga att jag trivdes bättre. Champagne som vanligt såklart...

När vi lyft så valde vi att inta middag. Oxfile och ett riktigt fint rött vin. Vi mådde så gött. Och sen, för på denna tid var Business Class inte som den är idag med flat bed, utan det fanns bara i First Class, så bäddade vi ned oss. Alla andras första klass passagerare hade såklart redan gått och lagt sig. Alla sov i praktiken. Att jobba på flight mellan NYC och LHR, först klass, måste vara ett enkelt jobb. Alla vana första klass passagerare sover ju bara ;-)

Jag vågar påstå att även om Concorde var en dröm, så var First Class bättre. Hur sjukt det nu än låter. Men det var bekvämare helt enkelt.

Dessvärre har jag inga bilder i digitalt format.

Men det var värt att skriva detta ändå tycker jag, för det var min dröm att få flyga Concorde - och nu har jag gjort det. Och hade jag inte fått göra det, så hade jag inte heller fått besöka WTC. För nästa gång jag var i NYC (2005) så hade ju en tragisk händelse dessvärre inträffat....
 
Tänk om man fått chansen att testa Concorde en enda gång...

Lite kul att du satte dig i BusinessClass och var nöjd med det - flygvärdinnorna måste ha haft kul åt er :D
 
Toppen