Senaste nytt

Användande av förkortningar i forumet

palmen

Moderator
Generellt så bör man undvika förkortningar i forumet i största möjliga mån, gäller både rubrik och text.

Det finns många förkortningar som är "vedertagna" eller som "alla" vet om, åtminstone är det så som det uppfattas av de mest aktiva i forumet. Man får dock inte glömma att av alla de som läser forumet så är det bara ca 10% som bidrar med information någorlunda frekvent (dvs har mer än 5-10 inlägg). De 90% som inte skriver lika mycket ska inte glömmas bort här. Många av dessa personer kan säkert lika mycket förkortningar som andra som skriver mycket, men finns flera personer som inte är vana vid dessa och därmed inte kan ta till sig informationen som skrivs.

Att missa en bokstav när man skriver Calgary gör nog att de flesta ändå kan förstå att det är Calgary som avses. När man dock använder IATA förkortningen YCC för Calgary så blir det väldigt svårt att förstå att det just är Calgary som avses (då YCC är Cornwall som är en liten flygplats i närheten av Montreal/Ottawa).

Vad tjänar man då på att skriva YCC istället för Calgary? Uppenbart sparar man 4 tangenttryckningar, men utöver det gör man det svårare för läsaren att förstå vad man pratar om, när det dessutom är fel IATA-kod för Calgary blir det ännu värre.

Tycker det var bra sammanfattat lite längre ner av @Delayed med kommentaren att förkortningar gynnar den som skriver inlägget men inte den som läser det.

Businessclass.se vill vara öppet för "alla" och inte enbart för de mest inbitna som förstår det mesta. Personligen tycker jag det är väldigt inspirerande att få hjälpa personer som inte kan så mycket om allt med bonuspoäng, awardresor mm för att sedan några månader senare ha en användare på forumet som lärt sig mycket och själv kan bidra till att sprida bra information.
Vi är nog rätt många här som kommer från ekonomi-flygningar och aldrig trott att vi ska kunna flyga något annat i livet om man inte sparar pengar i några år. Om tröskeln för att förstå forumet blir för hög är det väldigt svårt att få nya aktiva medlemmar.

Google är bra till mycket, tex att slå upp förkortningar men om man måste slå upp flertalet förkortningar i ett inlägg för att förstå blir det väldigt kontraproduktivt. Speciellt när man måste skriva ett nytt inlägg och förklara vad man menade. Vad tjänade man då på förkortningen från första början som gick så snabbt att skriva när man måste förklara sig och lägga 10-20 sekunder till på ytterligare ett inlägg?

Finns det någon riktigt bra anledning till att använda IATA förkortningar som gör dom så mycket bättre än att skriva ut flygplatsen, flygbolaget eller staden från första början?
 

hg1980

Medlem
Det som jag kan tycka är jobbigt är att forumet skriver ut vissa förkortningar och vissa inte, då ser det snabbt rätt rörigt ut i ett inlägg. Sen är det väl inte negativt med mindre text? Är ju som @Avgeek säger rätt enkelt att googla om man inte vet.
 
Jag har varit ganska aktiv på det här forumet i snart 1,5 år men jag måste säga att jag fortfarande tycker att alla dessa förkortningar är ganska jobbiga.

Visst, jag kan de vanligaste förkortningarna, använder dem själv ibland, men med för många förkortningar blir texten svårläst, utan flyt.

IATA förkortningar är en sak men förkortningar av typen IMHO och HUACA tycker jag är helt vidriga. Jag jobbar på ett internationellt företag där vi använder engelska i allt vi gör, men aldrig att den här typen av förkortningar används.

Vedertagna förkortningar som t ex, mm och etc. tycker jag dock är ok.
 
Toppen