Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

palmen

Moderator
Hej, jag har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med...

Min son 14 år skulle flyga (med SAS) tillbaka hem till Jönköping... fr Östersund - Landvetter med byte i Stockholm:
Dåligt väder i mellan Sverige 3 jan
Ok på avresedagen men jag kunde se att många plan fortfarande var försenade hit o dit.
Resan skulle gå onsdag 4 jan 16,10 ...försenat , startade från ÖSD 17,35 .Ankom STO 18,30
Missade anslutande plan STO-GBG (som var lite försenat men startade 18,25 typiskt nog)
Han blev ombokad till 8,10 nästa dag, alltså torsdag 5 jan.

Det funkade inte för exmaken som inte kunde ta ledigt en heldag för nya hämttiden o inte heller ville sonen sova ensam på hotellet. Därför valde exmaken att ta bilen på onsdagkvällen till Stockholm o hämta sonen.Dom var tillbaka i Jönköping 05,00 på morgonen.
Sonen fick 150 sek till mat + hotellrum att vänta på under tiden. Så det var jättebra!

Jag förstår att vi får pengar tillbaka för den avbrutna resan. Men vad gäller för kompensationen på 250 eur? Bör vi få den?
Vad gäller för resekostnaden Jönköping-Stockholm t/r, kan man ta upp det?

Tack på förhand! Mvh
Jag vet inte vad som gäller i ert fall, andra kan det betydligt bättre än mig men det känns lite tveksamt att lämna en 14 åring på hotell själv kan jag tycka. I detta fall kanske det dock inte fanns något val.
 
Sk 025 försenat från Kiruna. Ordinarie avgång 06:05 flyttat till 10:40. Kommer missa min flight från Köpenhamn till Washington.
Någon som vet om sas har fler avgångar dit än den från Köpenhamn?
 

Najk

Medlem
Sk 025 försenat från Kiruna. Ordinarie avgång 06:05 flyttat till 10:40. Kommer missa min flight från Köpenhamn till Washington.
Någon som vet om sas har fler avgångar dit än den från Köpenhamn?

Nej inte Washington men avgång till Chicago och New York. Därifrån säkert inrikes till Washington.

Men du blir säkert ombokad till ARN-EWR 12:20 om det finns plats där
 

AABack2ARN

Medlem
@jensidevils: Som det ser ut nu är planerad ankomst till Arlanda 13:10 så då återstår bara SK945 till Chicago. Om du kommer med SK1041 landar ni 11:50 och då finns det väl en teoretisk chans att du skulle kunna komma med SK903 klockan 12:20 men jag tror knappast SAS vill boka dig med bara 30 minuters anslutning.

Det här kanske redan har löst sig men just nu finns det platser i Y och M på SK945 och det finns en United-anslutning i Chicago till Washington 21:05 med ankomst till Washington IAD klockan 23:49 eller United till Washington DCA med avgång 20:02 och ankomst 22:54

Lycka till!
 
Ni är snabb på lösningar. Snabbare än sas. Blev ombokning via Chicago och framme först 23:49. Blev en lång resa med infant istället för smidigt via Köpenhamn.
 

Canadien

Medlem
Ni är snabb på lösningar. Snabbare än sas. Blev ombokning via Chicago och framme först 23:49. Blev en lång resa med infant istället för smidigt via Köpenhamn.
Du bör iallafall kunna få kompensation enligt EU-reglerna om €600 för > 4h försening såvida det inte var något extraordinärt som orsakade.
 

TasselT

Medlem
Ska man gissa att SK1040 som landade nu 9.40 i Kiruna har med sig reservdelar och tekniker till SK25/LN-RGG och att man beräknar få iväg planet efter en timme?

/ TT
 

AABack2ARN

Medlem
Hur gick det? Om ni inte blev ombokade till SK1041 antar jag att ni dessvärre hamnade i klistret eftersom SK25 ställdes in och efterföljande SAS-plan var såpass försenat att även anslutningen till Chicago skulle missas :(
 
Vi blev ombokade till sk1041. De flög som jag förstod det tillbaka Sk025 kärran tom.
Vi hann andas lite i loungen före det var dags att board sk 945 till Chicago. Vi hade hela resan bokad i plus men blir vanlig economy sista benet. Riktigt trevlig produkt sas plus. Wifi funkar bra från luften nu.

Tekniskt fel på första kärran. Har lite att klura på när man kommer tillbaka. Tur första hockeymatchen inte är förrän imorgon.
 
Hur gick det, går flygen som planerat eller fick det bli Hilton?
Sorry, såg inte detta förrän nu. Vi lyckades ta oss hem med det sista flyget som gick mellan CPH-GOT innan det blåste upp alltför mycket. Förbaskat skumpig resa, särskilt landningen. Men jag tror det gick ett flyg efter vårt som inte lyckades landa och som efter det fick vända tillbaka. Eller möjligtvis om det var något annat flyg. Vi lyckades komma fram till Göteborg i alla händelser!
 
  • Gilla
Reactions: olo
Toppen