Senaste nytt

SAS börjar med Caviar (eg. Kalix löjrom) i Business Class

Om man läser den här tråden så kommer det räcka i all evighet för dom som vill ha. Det här med "färdigblandat" verkar ju vara det värsta som har hänt för somliga.
 

Alf

Medlem
Nu när SAS som det enda flygbolag jag känner till har börjat att servera löjrom tycker jag det är en himla massa gnäll över produkten. Det säger sig själv att man packeterat prudukten på ett praktiskt sätt så inte ombordpersonalen skall behöva stå och slabba med löjrom, creme fraich och gräslök. Hur svårt skall det vara att separera detta på egen hand ur burken på sin tallrik. Ett bra exempel på detta visar @palmen på i sin bild. Det är väl enkelt att göra själv. Då kan ju även den som är glutenintolerant äta löjrommen om det inte är så att creme fraichen är glutenfri och då kan man äta även den som tillbehör.

Jag är glad att SAS visar att man satsar ordentligt i den nya business på sina långlinjer. Jag har inga som helst problem med det sätt det serveras på. Hade det gällt F klass hade jag förväntat mig att det skulle vara upplagt vid servering, men som det är nu duger det mer än väl. Bra jobbat SAS.
 

palmen

Moderator
Nu när SAS som det enda flygbolag jag känner till har börjat att servera löjrom tycker jag det är en himla massa gnäll över produkten. Det säger sig själv att man packeterat prudukten på ett praktiskt sätt så inte ombordpersonalen skall behöva stå och slabba med löjrom, creme fraich och gräslök. Hur svårt skall det vara att separera detta på egen hand ur burken på sin tallrik. Ett bra exempel på detta visar @palmen på i sin bild. Det är väl enkelt att göra själv. Då kan ju även den som är glutenintolerant äta löjrommen om det inte är så att creme fraichen är glutenfri och då kan man äta även den som tillbehör.

Jag är glad att SAS visar att man satsar ordentligt i den nya business på sina långlinjer. Jag har inga som helst problem med det sätt det serveras på. Hade det gällt F klass hade jag förväntat mig att det skulle vara upplagt vid servering, men som det är nu duger det mer än väl. Bra jobbat SAS.
Bra sammanfattning tycker jag, passar inte denna anrättning som förrätt kan man ta det andra alternativet som erbjuds och den grönsallad alla får.
Tycker personligen inte det är helt optimalt med allt i samma burk men det var jäkligt gott och har inga problem att äta de 3 olika ingredienserna så för min del funkade det bra. Gillar satsningen på detta, finns det något annat bolag som erbjuder något liknande i Business?
 

Homer

Medlem
Bra sammanfattning tycker jag, passar inte denna anrättning som förrätt kan man ta det andra alternativet som erbjuds och den grönsallad alla får.
Tycker personligen inte det är helt optimalt med allt i samma burk men det var jäkligt gott och har inga problem att äta de 3 olika ingredienserna så för min del funkade det bra. Gillar satsningen på detta, finns det något annat bolag som erbjuder något liknande i Business?

Air France? foie gras
 
Last edited:

PeteLaw

Medlem
Finns många olika skäl till varför rätter presenteras som dom gör. Prio ett är alltid kvalitet/smak/presentation, sedan praktisk genomförbarhet hos catering och ombord samt logistik och ekonomi.

Gällande just löjroms rätten så gjordes ett par presentations tester och smak bedömningar med en panel som bestod av några av dom med högst gastronomisk kunskap i Sverige, samt så gjordes det även en test flight för att säkra att rutinerna fungerade ombord då vi önskade en del nya hanterings rutiner.

Vi tar alltid till oss och värderar högt samtlig feedback från dom som provat rätten. Om det ej fungerar bra att servera rätten på detta sett hittar vi såklart på en ny presentation. Vill ju att alla ska njuta av den :)

Ps: såg en bild där gräslöken var blandad med den ekologiska créme fraîchen, vilket är fel. Den ska toppas med gräslök. Detta var ett misstag som gjorts från ARN men är nu rättat.. hoppas jag..;-)
 

PeteLaw

Medlem
Gällande laktosfri/halal/vegan eller annan intolerans/religös/livsstilsval så erbjuder SAS en tjänst att beställa anpassade special måltider i samband med man gör sin bokning.

Dessa måltider lever sit eget liv och kommer avvika helt från standard meny. Behov av Special mat bygger på historik och efterfrågan. Eftersom efterfrågan av SPML är endast ca 2% fördelat på ett 10 tal olika varianter så hamnar behovet av laktos fri mat på ca 0.2% och därav är aldrig en tolerans som denna en prioritet under en måltids uppbyggnad.

Däremot är det av stor prioritet att erbjuda en "likvärdig" måltid så hela hösten har ägnats på att utveckla nya SPML måltider från våra baser. Uppstart av dessa måltider pågår och först ut är Long haul under Februari (med 2 veckors mellanrum mellan CPH/OSL/ARN), sedan kommer nya SPML på Short haul under Maj månad. Varför det tar sådan tid? Jo.. instruktionen är på ca 800 a4.. (Longhaul, shorthaul, Charter, Crew), men bra blir det :)
SAS kommer även lansera en ny SPML kod som blir en kombinationskod som är fri från både gluten och laktos från och med 01Juni.
 

Florre

Medlem
Toppen