Senaste nytt

Vad gäller för avboknings skydd-endast den egna döden?

Alley Cat

Ny medlem
Bokade en resa för två, där mitt ressällskap fick personliga förhinder och kan inte resa med.
Vi av erfarenhet så köpte jag till avbeställnings skydd för 2 x 349 kr och hoppades på ngt av nedanstående fritt citerade.
Flygbolaget är Lufthansa och Condor, resan går från GOT till Barbados via FRA den 7/2:e.
VEM som sålde mina biljetter kan anses ointressant i nuläget.

Hej,
Då NN inte kan åka med på denna flighten så undrar jag om:
-Det går att få tillbaka pengarna?
-Då jag åker så går det att gradera upp till Business class för de pengarna som jag betalt för NN´s biljett?
-Är biljetten personlig, eller kan jag sälja den? Jag löste avbeställnings skydd.
Ni kan väl höra av er på antingen mail eller telefon.

Svar:

Vi har tagit emot ditt mejl där du önskar att avboka hela din resa.

Vi har kontrollerat flygbolagets regler och tyvärr tillåter flygbolaget inte någon återbetalning av resan.
FLygbolaget tillåter inte heller namnändring på biljetten och du kan inte utnyttja pengarna till att uppgradera din biljett.

Observera! Din resa är ännu inte avbokad utan vi ber dig vänligen återkomma till oss och bekräfta att du önskar avboka din resa.
Slut citat.

Vad då HELA min resa? Ärendet gäller ju en person av två. Det verkar som dom inte ens läst hela mitt mail eller förstått det. Efter 25 minuters telefonköande får jag ungefär samma svar, och utan förklaring varför.
Det hela känns synnerligen nonchalant och jag vore tacksam för tips och råd innan jag ställer mig i Lufthansas telefonkö.

Alley Cat
 

RickardG

Medlem
Avbeställningsskydd gäller ofta endast om du eller medresenär blir sjuk eller vid vissa andra specifika händelser. Finns det som inträffat ditt resesällskap listat i villkoren för försäkringen? I så fall kan du normalt sett åka som vanligt enligt plan och sedan kräva ersättning för den del av kostnaden som avser ditt resesällskap.
 

ZZZebra

Medlem
Vad har du för tariff på bokningen? Går inte säga någonting utan att veta det.

Brukar vara Light, Classic eller Flex, sedan har de ju även Plus för att få fler möjligheter.
 

Jonas C

Medlem
Avbokningsskydd fås ofta genom bank/betal/kreditkortets reseförsäkring, så att lägga till det när man boka flyget är ganska onödigt. Du kan ju alltid vända dig till kortutgivarens försäkring och se ifall du kan få ut något genom dem.
 

Nemo

Medlem
Läs villkoren för avbeställningsskydd. Det är olika från försäkringsbolag till försäkringsbolag, och från försäkring till försäkring. Omöjligt att svara specifikt på din fråga baserat på det lilla du angett.
 

AABack2ARN

Medlem
De biljetter i de lägre ekonomiklasserna jag kan hitta med Lufthansa mellan GOT-BGI är i samtliga fall väldigt restriktiva med ändringar. Återbetalning i händelse av död eller nekad visumansökan (mot uppvisande av intyg). INGA återbetalningar i andra fall. Inga namnändringar såvitt jag kan se. Att använda den ena biljettens värde mot exempelvis en uppgradering skulle nog i praktiken vara samma sak som att först trigga en återbetalning (vilket inte går) och sedan köpa en uppgradering. Jag tror det gick att ändra datum på biljetten mot en avgift men inte routing.

Så om du inte har synnerliga skäl att tro att Lufthansa vill specialbehandla dig skulle jag nog inte hoppas alltför mycket. Tyvärr. Men det kostar väl inget att försöka. Säkerställ dock för g**s skull att du inte triggar en avbokning av bägge biljetterna. Lycka till och återrapportera gärna.
 

Alley Cat

Ny medlem
Tack för bra info.
Dylik uppgradering funkade med Continental (av alla carriers!), men det var vid incheckning LAX och ev. överskott å min sida gick pro bono.
Men det var då det, och ditt svar var lite det jag är rädd för, men skall försöka att få Lufthansa att byta namn på biljetten till min sons istället. Om inte det funkar så får jag väl bre ut mig så gott det går i coach då tjejens stol får förbli tom. Här avbokas inget, och bokas aldrig igen.
Will keep you posted!
 

AABack2ARN

Medlem
Tack för bra info.
Dylik uppgradering funkade med Continental (av alla carriers!), men det var vid incheckning LAX och ev. överskott å min sida gick pro bono.
Men det var då det, och ditt svar var lite det jag är rädd för, men skall försöka att få Lufthansa att byta namn på biljetten till min sons istället. Om inte det funkar så får jag väl bre ut mig så gott det går i coach då tjejens stol får förbli tom. Här avbokas inget, och bokas aldrig igen.
Will keep you posted!

Amerikanska bolag fungerar lite annorlunda i detta fall. De flesta biljetter (i synnerhet inrikes) som avbokas medför att du får tillgodo hos bolaget, detta oavsett om biljetterna är avbokningsbara eller inte. Tillgodot kan sedan användas till att köpa tjänster eller nya biljetter. Detta håller dock på att luckras upp lite och gäller numer sällan internationella biljetter.

Hoppas du kan få med dig sonen i stället. Annars är väl ett snabbt namn/könsbyte på grabben ett alternativ ;-)
 

Alley Cat

Ny medlem
Jo, det sket sig och JR kollade väldigt konstigt på mig när det stod klart att ett könsbyte var den enda möjligheten för en trans atlantisk flight bakom vingen. Med Condor cattle air dessutom!
Men vis av Er erfaranhet och råd så skall jag förhoppningsvis slippa sitta p två stolar i framtiden. TACK!!!
 
Toppen