Senaste nytt

ANA, Asiana eller Thai First

För att bryta OT-diskussionen. Visst var ANA bra i luften, men jag faller inte in i hyllningskören här som säger att de är överlägset bäst. För mig handlar det mycket om servicen man får, och den handlar i sin tur på personkemin osv. Jag har haft det väldigt bra på ANA, men också på Thai. På Lufthansa har det varit grymt några gånger, med utbyte av telefonnummer och whatsappkontakt. Andra gånger har Thai varit bara ok, och Lufthansa vanligt strikt tyskt.
 

NotRyan

Medlem
För att bryta OT-diskussionen. Visst var ANA bra i luften, men jag faller inte in i hyllningskören här som säger att de är överlägset bäst. För mig handlar det mycket om servicen man får, och den handlar i sin tur på personkemin osv. Jag har haft det väldigt bra på ANA, men också på Thai. På Lufthansa har det varit grymt några gånger, med utbyte av telefonnummer och whatsappkontakt. Andra gånger har Thai varit bara ok, och Lufthansa vanligt strikt tyskt.
Alla kan briljera och jag har kanske haft mina bästa flygupplevelser hos SAS, men är SAS bättre än ANA First för det, njaaaae :D

Med det sagt tycker jag att ANA F är överlägset bäst av de bolag du räknat upp ;)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Har man inte åkt förut kommer alla 3 bolagen vara bra, spelar inte så stor roll om det blir Thai, Asiana eller ANA. Alla har de sina för och nackdelar.
Mitt råd är att har man möjlighet är att man testar alla 3 om det finns möjlighet. :)

Här är min ranking
Bäst hårda produkt: ANA (har dock inte testa nya från Asiana som jag tror är bättre)
Bäst mjuka produkt: Asiana, servicen och maten ombord är den bästa jag fått
Bäst lounge: Thai Airways, nu jämför jag bara loungerna på deras hemmabaser. Ingen av dom är jättespektakulära men gratis massage gör att Thai tar hem det för mig

Personligen anser jag dock att Lufthansa är bättre framförallt från Frankfurt och Munchen, där är de helt outstanding vad det gäller lounge och hårda produkten ombord tycker jag är minst lika bra som ANA. Mjuka produkten är kanske inte alltid på topp men jag har fått toppenservice på alla mina flighter med Lufthansa First.
 

kaktusen

Medlem
Jag har inte testat Asiana F, det gör jag under detta år. När jag läste om allas upplevelser gällande ANA så tyckte jag det mesta lät som trams. Jag älskar Lufthansa F, och har ett crush på FCT, och ANA kan väl inte vara bättre? Jag blev väldigt överraskad och tyckte att hårdvaran var bättre men den stora skillnaden var i service och bemötande.

Hade väntat mig konstanta bugningar och brownnose trams. Det var inte alls så och jag har aldrig träffat på mer kompetent och bra personal oavsett plats. Direkt när man satte sig på planet så kände man att detta var något speciellt. Jag har iofs bara flugit ANA F en gång, HND-LHR, men jag tvivlar på att min upplevelse var ovanlig. När jag klev av planet hade man med kärlek packat en extra pyjamas samt även skapat ett handgjort och personligt tackkort. Call me oldfashioned men jag tycker det var trevligt.
IMG_4227.jpg
 

agehall

Medlem
Hade väntat mig konstanta bugningar och brownnose trams. Det var inte alls så och jag har aldrig träffat på mer kompetent och bra personal oavsett plats. Direkt när man satte sig på planet så kände man att detta var något speciellt.
Håller helt med! Det sköter allt mycket snyggt, precis så som jag förväntar mig i F.
 

Vaniljvodka

Medlem
Med tanke på att Asiana bara ser ut att ha A380 till Frankfurt mellan april och oktober skulle jag nog passa på och välja dem på hemvägen under den tiden.
En annan fördel med Asiana är att det ofta går att boka flera första klass säten på samma flyg.

Det är väl från mars de kör A380 mellan Frankfurt och Seoul? Har en resa bokad 11 mars så jag hoppas inte de ändrat igen.
 
Toppen