Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

AABack2ARN

Medlem
Vad är typisk hawaiiansk mat?

En salig blandning av amerikansk och asiatisk mat typ hamburgare, stekar, kinamat, filipinsk mat, sushi och nudlar ;-)

Finns vissa rätter som är typ hälften asiatisk mat och hälften västerlänsk mat och jag har för mig att det brukar kallas Hapa
Mest känt håller väl annars Poke på att bli. Tror att Poke egentligen betyder tärnad mat men brukar ofta komma i formen av tunafisk och då gärna Ahi tuna. Mums!
Gärna fiskar typ Mahi Mahi och svärdfisk
Poi som är en form av gröt
Loco Moco är en bladning av ägg, spam, och bönor som jag aldrig testat då bara åsynen av rätten får mig att tveka
Kalua Pork som är långsamkokt gris
En del rätter med ananas - även om jag har en känsla att de är gärna riktade åt turisthållet
 
I februari är det dags för mig att åka till Hawaii igen. Den här gången blir det Maui och Oahu. Maui har jag aldrig varit på så jag tar gärna emot tips. Har inte tänkt mig så mycket strand på den ön utan vill se mer natur och gärna lite lättare vandringar.
Men bara att slänga på massor av tips, jag tar tacksamt emot allt ni kan om Maui. Och har ni några kul grejer om Oahu får ni gärna bidra med det också.
 

henkedio

Medlem
I februari är det dags för mig att åka till Hawaii igen. Den här gången blir det Maui och Oahu. Maui har jag aldrig varit på så jag tar gärna emot tips. Har inte tänkt mig så mycket strand på den ön utan vill se mer natur och gärna lite lättare vandringar.
Men bara att slänga på massor av tips, jag tar tacksamt emot allt ni kan om Maui. Och har ni några kul grejer om Oahu får ni gärna bidra med det också.

Maui
Road to Hana (kör ön runt så att säga, istället för att vända i Hana) Passa på att köra en vinprovning när ni kommer upp i närheten av Kula, tror det heter kort och gott Maui Winery. Även surfing goat dairy är mysigt, ta en fika och kolla hur det går till när de framställer ostar osv.
Haleakela soluppgång, upp mitt i natten för att köra upp på vulkanen och kolla på den mäktiga soluppgången. Klart värt det.
Big beach, långt ner på södra delen, förbi Waimea så ligger en av öns finaste stränder. Kan vara väldigt kraftfulla vågor emellanåt, simma med förstånd.
Ulua Beach, alltid gott om sköldpaddor, fixa snorkelutrustning och ge er ut.
Napili Bay, Också en väldigt fin strand, med lugnt vatten.
Maui Brewing co. Prova lokala ölen, maten är sådär.
Snorkelturer, från Lahaina finns en del bolag som tar er ut till delfiner och trevliga ställen att snorkla på.
Om Jaws, Peahi (surfspot) har vågor, åk dit och titta. Galna vågor som kan komma upp i så mycket som 20 meter.
Iao Valley, fin natur och ett av Mauis landmärken.

Hoppas något är av intresse.
 

AABack2ARN

Medlem
Avseende lättare vandringar på Maui tror jag ni har mest utbyte uppe på Haleakala. Det är magiskt (men kallt) att se soluppgången däruppifrån och orkar ni så kan ni stanna kvar och göra någon kortare utflykt i området däruppe. Det är dock 3000möh vilket känns. Har inte själv vandrat där men jag tror det finns några leder som är klassade som lättare: Hiking - Haleakalā National Park (U.S. National Park Service)

Observera! Att med start den 1 februari 2017 krävs det att man bokar plats för att se soluppgången på Haleakala: Haleakalā Sunrise Reservations - Haleakalā National Park (U.S. National Park Service) Jag skulle tro att detta beror på att det varit lite för många bilar på en och samma gång...

I övrigt finns det en del enklare vandringsleder längs vägen till Hana - dock är det regnskogsklimat där så det är minst sagt fuktigt.
 

hg1980

Medlem
Kul läsning! Bokade igår min första resa till Hawaii ever, med familjen.

Vi kommer flyga GOT <> LHR <> LAX i Business i Americans 77W (en av de bästa business hårdvarorna över Atlanten i mitt tycke). Sen flyger vi vidare till OGG med Delta. Skall bo sex nätter på The Westin Maui Resort & Spa, Ka'anapali. Flyg till HNL med Hawaiian, sex nätter på Hilton Hawaiian Village Waikiki Beach Resort. Flyg till Vegas med Hawaiian för att avsluta med fyra nätter på Mirage innan vi flyger hem från LAX.

Tar gladeligen emot tips på do's and don'ts :)
 

AABack2ARN

Medlem
Mitt grundtips är att inte planera in för mycket utan njut av öarna. Och glöm inte att 11/12 timmars tidskillnad är lite jobbigt de första dagarna (om ni nu inte stannar i Los Angeles några dagar innan överresan till Hawaii).

Vill du läsa på (utöver denna tråd) rekommenderar jag böckerna Maui Revealed och Ohau Revealed. Bra böcker med mycket tips som inte enbart förskönar bilden av Hawaii utan innehåller också saker som man kan hoppa över/undvika.
 

New Delhi

Ny medlem
Vilken spännande tråd, åker inom kort till Big Island (för första gången) för två veckors surf & dyk, men har aldrig varit där tidigare. Har hyrt ett hus vid Captain Cook, nedanför Kona. Ska bland annat nattdyka med jättemantor. Har någon varit i närheten och har tips/råd så är jag naturligtvis nyfiken.
SAS Go Arlanda-LAX med ett par dagars acklimatisering efter tips från denna tråd och sedan United LAX-KOA
Plusgradebudar till Plus - avvaktar besked fortfarande, återkommer i plusgradetråden om detta.
Unitedflighten vet jag inte något om, anar att det blir trångt och obekvämt.
 

AABack2ARN

Medlem
Fantastiskt nog finns det en guidebok som heter The Big Island Revealed som beskriver stora ön på ett trovärdigt sätt. Man kan nästan tro att jag har spons på de böckerna men de har jag inte :). Avskyr generellt sett guideböcker men dessa har lärt mig en hel del och framförallt gjort att jag hittat till ställen som jag annars troligen inte skulle letat upp.

Finns en del stränder på stora ön, framför allt norr om Kona. Flera av stränderna ligger i anslutning till hotellkomplex vilket kan medföra att det är ont om parkering om man inte är i tid / har lite tur. Är parkeringsplatserna för icke hotellgäster slut får man inte komma in. Vi brukar se mycket sköldpaddor när vi är där.

Jag tycker skall ni besöka Hawaii Volcano National Park och om tid finns ta er upp på Mauna Kea. Tänk dock på att ön är stor (typ 3 ggr Gotland) så det tar ett tag att köra runt. Åker ni i februari borde det finnas möjlighet att se valar även om de är lite mer förekommande på Maui.
 
Maui
Road to Hana (kör ön runt så att säga, istället för att vända i Hana) Passa på att köra en vinprovning när ni kommer upp i närheten av Kula, tror det heter kort och gott Maui Winery. Även surfing goat dairy är mysigt, ta en fika och kolla hur det går till när de framställer ostar osv.
Haleakela soluppgång, upp mitt i natten för att köra upp på vulkanen och kolla på den mäktiga soluppgången. Klart värt det.
Big beach, långt ner på södra delen, förbi Waimea så ligger en av öns finaste stränder. Kan vara väldigt kraftfulla vågor emellanåt, simma med förstånd.
Ulua Beach, alltid gott om sköldpaddor, fixa snorkelutrustning och ge er ut.
Napili Bay, Också en väldigt fin strand, med lugnt vatten.
Maui Brewing co. Prova lokala ölen, maten är sådär.
Snorkelturer, från Lahaina finns en del bolag som tar er ut till delfiner och trevliga ställen att snorkla på.
Om Jaws, Peahi (surfspot) har vågor, åk dit och titta. Galna vågor som kan komma upp i så mycket som 20 meter.
Iao Valley, fin natur och ett av Mauis landmärken.

Hoppas något är av intresse.
Lysande tips. Haleakela låter givet.
 
Toppen