Senaste nytt

SAS hävdar att jag ska använda tilltalsnamn på biljett till USA

hg1980

Medlem
Jag gjorde det mitt i sommaren och det tog en jädra tid. Jag vet andra som gjort det när det inte var mitt i semestern och då har det gått på ett par veckor.
Tack. Tänker mig att om man reser in till USA på gammalt pass när namnbytet gått igenom hos SKV potentiellt kan bli ett problem? Hade du några resor till USA mitt i din namnbytesprocess?
 

agehall

Medlem
Nej, jag gjorde det under min semester just för att slippa ev problem. Men jag tror egentligen inte det skulle vara några större problem om det råkar ske mitt under en resa - möjligen kan du få problem när du kommer hem igen, men jag vet inte om svenska gränspolisen gör slagningar i realtid mot skatteverket...
 

peng

Medlem
Skall nog förövrigt be om en namnändring hos SKV och ta ut ett nytt pass. Så man slipper sånt här en gång för alla. Någon som har en känsla för hur lång tid det tar efter inskickat dokukment till SKV? Har en ny resa i Februari och vill ju inte hamna mitt i en namnbytesprocess.

Jag ändrade mitt namn i höstas (tog bort mitt första förnamn så jag bara har tilltalsnamnet kvar), och det tog två dagar innan ändringen gått igenom. Det tog ytterligare någon vecka innan bekräftelsebrevet kommit, men märkte att det slagit igenom på Bank-ID:t. En vecka senare hade jag nytt pass, nationellt ID-kort. Körkortet tog ytterligare någon vecka eftersom jag fick invänta nya handlingen.
 

Mikaelqwe

Medlem
Jag samma problem då och då. Då det har hänt så har jag sagt till dem i incheckning så har det registrerats på rätt nummer. Man får efter registrera poängen men då får man dem också.
Man får trassel när man skall in på lounge men in kommer man när man förklarar och visar sitt guldkort.
Så du får en hel del trassel under resandet men det löser sig.
Skulle jag ändra ditt namn på boardingkortet? Nej, behåll dina pengar
 

In_Sweden

Medlem
Så detta lär vara korrekt, eller?
Förnamn1/Tilltalsnamn+Efternamn På biljetten
Förnamn1/Tilltalsnamn+Efternamn I ESTA
Förnamn1/Tilltalsnamn+Förnamn2+Förnamn3+Efternamn i APIS
Eller?
 

Dr. Miles

Expert
Så detta lär vara korrekt, eller?
Förnamn1/Tilltalsnamn+Efternamn På biljetten
Förnamn1/Tilltalsnamn+Efternamn I ESTA
Förnamn1/Tilltalsnamn+Förnamn2+Förnamn3+Efternamn i APIS
Eller?
Nu vet jag inte hur du menar.

På flygbiljetten brukar formatet vara så här.

EFTERNAMN/FÖRNAMN TITEL
T ex: Bertilsson/Adam MR

SAS säger att man INTE behöver att skriva all namn på biljetten.
SAS skrev:
Måste alla mina namn stå på biljetten? - SAS

Du behöver inte skriva alla dina namn på biljetten.
Skriv in hela ditt efternamn som det står i passet (utan bindestreck och apostrofer) och det förnamn du använder som tilltalsnamn. Smeknamn är inte tillåtet.

Måste alla mina namn stå på biljetten? - SAS
 

pswe

Medlem
Om du har t ex ett namn som heter:

Adam Bertil (tilltalsnamn) Christoffer Davidsson
kan du mata in Bertil som förnamn och Davidsson som efternamn.
Och ett tips är att vara konsekvent. Om biljetten är skriven på samma sätt som inreseanmälan ökar chansen att du slipper stå i passkön utan får det att fungera vid maskinen.
 
Toppen