Senaste nytt

Bästa tiden i New York, början av juli eller mitten av augusti?

Per N

Medlem
Vi ska åka till New York på förlängd weekend första helgen i juli eller andra helgen i augusti. Är det någon som har input om det ena alternativet är att föredra före det andra? Jag tänker om vissa bättre restauranger stänger under någon period på sommaren eller annat som kan påverka vilken helg som är att föredra. Man vill helst åka dit när det är ”business as usual”.
 

agehall

Medlem
New York stänger aldrig.

Däremot så kan det vara rätt obehagligt att vara där om det är väldigt varmt då deras sophantering är under all kritik.
 

Bridgeman

Medlem
Vi ska åka till New York på förlängd weekend första helgen i juli eller andra helgen i augusti. Är det någon som har input om det ena alternativet är att föredra före det andra? Jag tänker om vissa bättre restauranger stänger under någon period på sommaren eller annat som kan påverka vilken helg som är att föredra. Man vill helst åka dit när det är ”business as usual”.

Som @agehall skriver så är det väldigt varmt och fuktigvärme i juli. Har varit där ett antal gånger i juli-augusti kan vara 33-34 grader på kvällen. Att äta på uteservering är inga problem, många lediga bord då de flesta vill sitta inne med A/C. Allt är öppet...
 

AABack2ARN

Medlem
Var där i mitten av juli för något år sedan då det var värmerekord för den sommaren: över 100F gjorde det väldigt varmt... Jag gillar värme men det var minst sagt ganska kladdigt eftersom värmen är såpass fuktigt. Det är alltid mycket turister i New York men då var det nästan löjligt stor andel turister där vilket väl delvis berodde på att de flesta citybor rymde till kusten. Men allt var öppet som vanligt.
 

RickardG

Medlem
Mitten av augusti. Ni bör kunna pricka in restaurant week som är trevligt. Är du fotonörd eller bara vill uppleva något riktigt mäktigt är Manhattanhenge runt 11-12 juli speciellt.
 

palmen

Moderator
Nu var det visserligen många år sedan, men om helgen den 4:e juli inträffar under besöket, så var det då 10 miljoner besökare i NYC. Häftigt! Men som sagt, varmt och fuktigt.
Jag var där förra året på 4 July, var folktomt typ. Mer folk ute när det varit 20 minus under vintern. Alla new york bor verkar fly Manhattan på 4 july
 
Det är fortfarande massor av folk i NYC 4 juli. Åker du ut till Fire Island, Coney Island osv är det fullt med folk.

Men kan du åka senare skulle jag välja september. Juli/augusti är som många skriver supervarmt många gånger.
 

kaktusen

Medlem
Efter att ha bott i NYC i tio år så kan jag hålla med om att under sommaren är det ofta väldigt varmt och fuktigt. Jag gillar varmt väder men man blir lätt kladdig. Sopor har jag aldrig upplevt som minsta problem men bodde iofs på Upper East Side. Gällande helger i stan så tycker jag det är liknande Fjollträsk. Bästa tiderna i Fjollträsk är ju under sommarlovet eller loven då alla stekare i ankdammen åkt till andra platser.

Att vara i NYC 4 July, Thanksgiving, mellandagarna, Memorial Day, Labor Day etc. är väldigt trevligt eftersom de flesta i stan då söker sig till andra ställen. Nyåret är ett undantag eftersom man spärrar av halva Manhattan. Det är alltid business as usual i NYC och som @agehall säger så stänger man aldrig. Man kan gå ut en måndag, torsdag eller söndag och det är alltid full fart.
 
Toppen