Senaste nytt

Råd och tips inför first First

Abbs

Medlem
Arlanda-...-Singapore
Planerar mina första First bokad med Eurobonuspoäng, från Stockholm Arlanda till Singapore. Kommer resa i januari i nästa år så platserna är ej bokningsbara ännu, men vill kunna hänga på låset när de väl släpps. Vad jag dock är väldigt osäker på är vilken rutt jag ska flyga! Jag kommer boka en enkel award, jag har cirkus 114k poäng och ingen voucher.

Här är de rutterna jag tänkt ut än så länge:
A

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
ARN-FRA Valfri LH Business, tid som passar och inom 24h
FRA-HND NH204 11:30-06:55 B77W
//flygplatsbyte till Narita//
NRT-SIN NH801 18:05-00:15 B77W

Här finns möjlighet att byta till FRA-HND LH716 17:50-13:05 B747-8. För att prova på Lufthansa och FCT. Eventuellt lägga till Singapore-Jakarta i SQ First, om det är värt att åka på en separat biljett hem igen(till Singapore) för att prova Singapore First?

B

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
ARN-FRA Valfri LH Business, tid som passar och inom 24h
FRA-HND NH204 11:30-06:55 B77W //OR// LH716 17:50-13:05 B747-8
HND-BKK TG661 00:20-05:25 B747
BKK-SIN Thai Business som passar

Här får jag in ANA/Lufthansa och Thai. Thaiflyget är dock inte optimalt tidsmässigt. Inget flygplatsbyte krävs.

C

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
ARN-FRA Valfri LH Business, tid som passar och inom 24h
FRA-HND NH204 11:30-06:55 B77W
NRT-BKK TG677 17:30-22:30 A380
BKK-SIN Valfri TG Business som passar

Här är Thaiflyget mycket bättre tidsmässigt och det är A380! Gott om tid för flygplatsbyte.




Jag är en total novis när det kommer till detta. Vad jag vet så bör tiden att göra bytet Haneda-Narita vara väl tilltaget. Vilka erbjuder bäst produkt? Jag tror fördomsfullt att ANA>Lufthansa i luften, men att FCT ej bör missas? Får jag tillgång till Thai First lounge om jag anländer i Thai First och åker vidare i Business? Hur hade du valt att resa denna sträcka? Värt att göra Jakarta till resmål för att prova Singapore First? Går det att flyga 5 segment på en enkel bonusresa?
 

palmen

Moderator
Alla dagar i veckan första alternativet med utresa i Lufthansa First samt att bygga på ner till Jakarta för att ha testat Signapore First och Private Room eller vad nu den delen av loungen heter.
 
Vill också göra min First first snart. Har nästan 150.000 EB och snart en 2-4-1 men har ingen aning hur och vart jag vill åka för att optimera flygresan och loungerna (resmålet är inte prio). Finns för många alternativ så om jag bokar något så kommer jag nog ångra mig sen (ja, jag är fjantig).
 

Abbs

Medlem
Alla dagar i veckan första alternativet med utresa i Lufthansa First samt att bygga på ner till Jakarta för att ha testat Signapore First och Private Room eller vad nu den delen av loungen heter.
Det lutar åt det, FCT och B747-8 väger nog upp mot eventuellt bättre ombord på ANA. Och då får jag ju också prova ANA F i cirka 7h, vilket borde va mer än tillräckligt. Sen blir eventuell SQ F bara en bonus.

Ja - och i normalfallet blir Du hämtad i golfbil och sedan körd/lotsad till F-loungen.
Alltid velat åka golfbil genom terminalen..

@palmen har mig nu rätt så inställd på alternativ A med eventuell ombokning till Lufthansa FRA-HND. Någon som kan instämma eller komma med motargument? :p

Asiana? Dock verkar det ej finnas någon First mellan Seoul och Sydostasien, har inbillat mig att Thai flög det men verkar ej så.
 

palmen

Moderator
Om du åker ANA från Frankfurt skulle jag nog välja ett annat alternativ från Tokyo för att testa fler produkter. Exempelvis Thai A380 till Bangkok, vidare med Signapore/Thai Business till Singapore och sen avsluta med Singapore First till Jakarta.

Thai flyger vintertidtabell mellan Seoul och Bangkok med en B747 som ska ha First i år, vad som händer nästa år är dock skrivet i stjärnorna. Om jag kommer ihåg rätt så har inte Asiana någon First intra Asien.
 

Abbs

Medlem
Om du åker ANA från Frankfurt skulle jag nog välja ett annat alternativ från Tokyo för att testa fler produkter. Exempelvis Thai A380 till Bangkok, vidare med Signapore/Thai Business till Singapore och sen avsluta med Singapore First till Jakarta.

Thai flyger vintertidtabell mellan Seoul och Bangkok med en B747 som ska ha First i år, vad som händer nästa år är dock skrivet i stjärnorna. Om jag kommer ihåg rätt så har inte Asiana någon First intra Asien.
Ja, två olika typer av pyjamas är viktigt :D

Då hade jag ej inbillat mig alltså. Får vänta på nyheter om vad som händer med Thai Seoul-Bangkok nästa vinter, annars är det också ett alternativ med Asiana från Frankfurt. Extremt svårt detta men jag blir nog nöjd med LH+ANA eller ANA+TG strösslat med lite SQ.
 

Abbs

Medlem
Med de nya reglerna (eller avsaknad av dem..) hur kan jag optimera min enkelresa till Singapore?
I dagsläget är detta bokat(med tanke att boka om till Lufthansa F om möjligt):
ARN-FRA 06:55-09:05 Lufthansa C
FRA-HND 11:30-06:55 ANA F
HND-BKK 00:20-05:25 THAI F
BKK-SIN 11:30-14:50 THAI C

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Hur kan detta nu förbättras? Flyga via USA? Går det att få in 5st segment i en enkelresa med Eurobonus?
Galna tips mottages tacksamt :D Kan tänka mig att lösa cashbiljett till Frankfurt om det krävs för segment.
 

Thornado

Medlem
Satt just och funderade på när vi får se första optimeringen av en enkelresa med nya reglerna. Har inga konkreta tips på rutt just nu, men 5 segment på en enkelresa är inga problem. Det är 8 segment per award, så det ska gå bra att ha 8 segment på en enkelresa.

Eventuellt skulle ett alternativ (som inte gör rutten roligare, men sparar lite poäng) vara att hitta en anslutning SIN-valfri destination i USA (i valfri kabinklass) med så lång anslutning som möjligt i SIN. Enligt vad vi har sett så borde du då kunna komma undan med att betala poängpriset för USA, men sen kliva av i SIN (eftersom jag gissar att du kommer att ha incheckade väskor så behöver du hitta en lång anslutning där så att du får checka dem endast till SIN).
 

Thornado

Medlem
Tittar man t.ex. på Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017 | Sida 36 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor så verkar det ju finnas de som lyckats korsa Stilla Havet två gånger på hemresan, så isf borde det kanske även funka på en enkelresa.

Typ åka nåt i stil med
ARN-FRA LH C
FRA-ORD LH F
ORD-HND NH F
HND-BKK TG F
BKK-CGK TG C
CGK-SIN SQ F
SIN-SFO UA C/Y (denna har du inte tänkt åka)

Har verkligen ingen aning om detta skulle gå igenom (vore ju onekligen sjukt om så var fallet), och jag skulle känna mig lite fånig när jag ringde till Tallinn och började rabbla flighter, men får du igenom det (för priset till USA) så är det onekligen rätt så bra värde för poängen. :)
 
Toppen