Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Meazza

Medlem
Att boka Lufthansa First (1:a klass) med Eurobonus-poäng går till på samma sätt som att boka andra bonusresor inom Star Alliance. En stor skillnad är dock att biljetterna släpps tidigast 14 dagar innan.

Vanligt bland medlemmarna här på forumet är därför att man bokar en bonusresa med andra bolag och/eller i andra kabinklasser och hoppas på att det öppnas upp platser i Lufthansa First. Man får då boka om via telefon hos kundtjänst.

Viktigt att komma ihåg är också att en bonusresa som har påbörjats inte kan bokas om. För att lyckas få Lufthansa First både tur och retur behöver man alltså boka om båda sträckorna innan avfärd. Poängpriset för resan kommer också att bli för First även om man exempelvis flyger 1:a-klass i ena riktningen och ekonomi i den andra.

Praktisk information gällande sökning och bokning av resor med voucher från American Express finns här:
SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Bokar ni utan voucher går sökningen till på samma sätt men resan bokas då via SAS på telefonnummer 0770-727 727.

Kostnad i Eurobonus-poäng finns under rubriken "Spend chart - Star Alliance":
SAS points charts - SAS
 

blobloblo

Medlem
Bra med repetition.

Sett några på senare tid som vill boka Lufthansa F, enbart. Annars kan det vara. Alla bonusbiljetter är helt avbokningsbara och du får tillbaka alla poäng och skatter. Det du inte får tillbaka är ombokningskostnaden om du ändrat i bokning.
 

011430121

Medlem
Bra med repetition.

Sett några på senare tid som vill boka Lufthansa F, enbart. Annars kan det vara. Alla bonusbiljetter är helt avbokningsbara och du får tillbaka alla poäng och skatter. Det du inte får tillbaka är ombokningskostnaden om du ändrat i bokning.
Kanske skall tilläggas att man inte får tillbaka poängen om de skulle ha förfallit innan avbokningen.
 

4fun

Medlem
Hej,

Tack för en väldigt bra sammanfattning. Jag själv är tankarna på F med Lufthansa. Om jag t.ex bokar 2x business lufthansa t/r till Singapore med en Amex 2 för 1 för 140 000 för båda platserna (enligt SAS tabell). Om det sedan visar sig att Lufthansa F finns ledigt, går det då avboka 2 för 1, får jag tillbaka vouchern också?
 

Dr. Miles

Expert
Hej,

Tack för en väldigt bra sammanfattning. Jag själv är tankarna på F med Lufthansa. Om jag t.ex bokar 2x business lufthansa t/r till Singapore med en Amex 2 för 1 för 140 000 för båda platserna (enligt SAS tabell). Om det sedan visar sig att Lufthansa F finns ledigt, går det då avboka 2 för 1, får jag tillbaka vouchern också?
Menar du att du bokar Lufthansa First class award utan att applicera Amex 2-4-1 voucher?

Du kan antingen göra ombokning eller avbokning sedan boka nytt.
Så länge du ombokar/avbokar senast en arbetsdag före avresa kan du fortfarande applicera Amex 2-4-1 voucher.
(förutsatt att du har tillräckligt många poäng samt Amex 2-4-1 voucher inte har gått ut)
 

palmen

Moderator
Hej,

Tack för en väldigt bra sammanfattning. Jag själv är tankarna på F med Lufthansa. Om jag t.ex bokar 2x business lufthansa t/r till Singapore med en Amex 2 för 1 för 140 000 för båda platserna (enligt SAS tabell). Om det sedan visar sig att Lufthansa F finns ledigt, går det då avboka 2 för 1, får jag tillbaka vouchern också?
Ja du får tillbaka vouchern om du avbokar. Men du behöver itne avboka, det räcker med att omboka till Lufthansa First. Avbokar du kommer dina connection flights att försvinna och det är inte säkert att de kommer tillbaka som award.

En liten varning också, det är itne jättevanligt med att Lufthansa släpper 2 platser i F till Singapore. Vissa tider på året kan det förekomma lite då och då men oftast är det väldigt få platser dit.
 

4fun

Medlem
Tjena!
Ni kan ju allt (och lite till) om det här med reward flights.
Vilka ställen är det relativt stor chans att få reward F flights?
Men Bussiness Class i Lufthansa kan man alltid boka ?
 
Toppen