Senaste nytt

Kan vi besöka alla världens länder 2017? (Karta)

flybob

Medlem
Vi försökte under 2016 men nådde inte riktigt hela vägen. Kan vi besöka alla världens länder 2016? (Karta) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Nu provar vi igen!

Regler:
  • Inget specifikt krav gäller för längd på vistelse för att kunna tillgodoräknas. Rent allmänt bör man dock ha tillbringat åtminstone en hel dag och/eller natt i landet ifråga. Undantag gäller för lilleputtländer såsom Vatikanstaten.
  • Mellanlandningar/transit räknas inte (oavsett antar timmar tillbringade på flygplats, i hamn etc). Undantag gäller för det fall man t.ex. lämnat flygplatsen/hamnen etc. för att tillbringa en dag/kväll/natt etc. bland lokalbefolkningen.
  • Endast nu existerande, "riktiga", självständiga länder räknas. Exempelvis hör Hong Kong till Kina, Grönland till Danmark, och Curacao till Nederländerna. Listan nedan utgår (för enkelhets skull) från Nationalencyklopedins lista över "världens länder"; NE.se
  • Det är enbart länder man har besökt under 2017 som räknas, tidigare resor eller kommande resor räknas inte. Om man har en resa bokad i påsk 2017 så räknas inte den förrän man faktiskt har varit där
Provar en ny karta i år. Trottin Travel Maps | BC's Travel Map and Stats

Jag började med att lägga till några länder jag besökt under 2017.

Screen Shot 2017-01-11 at 8.16.40 PM.png

Ut och far!
 

palmen

Moderator
Vem blir först med att ticka av Sverige?
Vi som är bosatta här räknas väl inte :)

Jag skulle gärna vilja lägga till i första inlägget att man helst ska posta en bild från landet man varit i också som "bevis". Alltid kul att se lite bilder
 
Toppen