Senaste nytt

ANA - Stand-by basis - Möjlig räddning vid felbokning??

Travler

Medlem
Jag har bokat fel, hur räddar jag situationen bäst?
Här kommer några frågor till alla flygexperter här på BC.

Felbokningen - Stand-by basis
Insåg att jag kollade fel på tiderna när jag bokade vårt inrikesflyg vilket gör att vi missar sista bussen till Niseko och biljetterna får jag inte boka om… Köpa nya biljetter är jag inte intresserad av, då får det bli Hotell och första bussen dagen efter.

När jag läste igenom fare rules såg jag ” However, change to an earlier flight is permitted at the airport on the day of departure on a stand-by basis.

Vad gäller här? Innebär det att så länge det finns två platser kvar på flighten NH077 så är chansen stor att vi får åka med?
Tillkommer det någon kostnad?
Påverkas det av om man har intecknat bagage?

Bagage fråga:
Vi kommer komma till Tokyo på olika sätt, min bror kommer på förmiddagen med SAS och jag landar på HND kl 17:30 med ANA på SEPARAT biljett.
Även om jag har separata biljetter brukar det gå bra att checka in bagaget hela vägen om det är samma bolag så det tänkte jag försöka göra.

Blir det problem när min bror kommer och skall checka in sitt bagage då han står på samma bokning (inrikes) om jag redan har checkat in min väska i Taipei?

Bokad inrikesresa:
NH079: (HND-CTS) 12 jan 2017 - 20:00-21:35 (Bokningsklass H - Super Value (ANA Experience JAPAN))
NH988: (HND-CTS) 22 jan 2017 - 21:45-23:25(Bokningsklass H - Super Value (ANA Experience JAPAN))

Resa vi skulle vilja ta:
NH077: (HND-CTS) 12 jan 2017 – 19:00-20:30

Fare Rules: ANA Experience JAPAN Fare|Book Flights/Plan Travel│International Flight Tickets Reservation│ANA


Vad säger alla flygexperter här på BC!
Tack på förhand!
 

nollbit

Medlem
NH079: (HND-CTS) 12 jan 2017 - 20:00-21:35 (Bokningsklass H - Super Value (ANA Experience JAPAN))
NH988: (HND-CTS) 22 jan 2017 - 21:45-23:25(Bokningsklass H - Super Value (ANA Experience JAPAN))

NH988 är CTS-HND, dvs returen, om någon likt jag blev förvirrad.

Vad säger alla flygexperter här på BC!
Jag är inte expert nog, men tänker såhär:
  1. Jag skulle inte våga checka in bagaget hela vägen om någon annan skulle ansluta senare på samma bokning. Framförallt inte om jag tänker försöka byta flight. Risken är väl då stor att man ser ditt incheckade bagage och säger nej direkt.
  2. Kommer du med ANA inrikes? Om du kommer på en internationell flight så blir det väl på håret att *landa* 17:30, sen ta immigration/tull + hinna checka in 40 min innan flighten flighten kl 19. Även som det såklart kan gå på just HND.
på flighten just nu. Även om jag inte blir klok på om Y i detta fall verkligen är premium economy eller vanlig ekonomi? Är det premium så ser det ju väldigt tjockt ut i ekonomi på NH77.
 

Travler

Medlem
NH988 är CTS-HND, dvs returen, om någon likt jag blev förvirrad.
Det stämmer att det är returen, otydligt skrivet av mig.

Jag kommer med internationellt flyg från TSA 17:30 så att hinna till 19:00 kommer bli svårt (med immigration och checka in igen). Bara hoppas på det vi landar före tabell... :confused:

Ser ju inte så lovande ut med Y9.... men tack för informationen :)
 

tågnörd

Medlem
På Haneda kan man checka in till inrikesflygen i utrikesterminalens ankomsthall. Jag tror gränsen var 1 timme före avgång då och sedan finns det en liten säkerhetskontroll + direktbuss till inrikesterminalen. I den incheckningen skulle du möjligen kunna fråga om du får åka tidigare i mån av plats. Tyvärr känns det ganska tight tidsmässigt.
@Dr. Miles kanske har tips?
 
Toppen