Senaste nytt

Recension: Köpenhamn - Boston (SAS Business Class)

rausing

Medlem
Ibland blir det inte som man tänkt. Resan som var bokad i GO slutade på rad 5. Så här gick det till.
Med bara fem dagar kvar till avgång lade jag ett bud på SAS Plusgrade. Flight guru visade rekommendation på spannet 320-420 EUR. Jag ville verkligen ha uppgraderingen så jag tänkte "Jag safe:ar och lägger mig på 400 EUR". Först efteråt kollade jag hur fullt planet var via sätesbokaren och inser att planet är ca 70% tomt. Fuck. Jag har lagt mig för högt.
Men tiden går och när de 36h innan bokningen närmar sig och varje mail-pling handlar om annat blir det uppenbart och sedan till slut bekräftat: uppgraderingen går inte igenom.
21h till avgång. Oh well, väljer fönsterplats för 349SEK.
20h kvar till avgång. Får ett sms med erbjudande om att uppgradera till business class för 400DKK (4079SEK) och ba skämtar ni? Ska alltså bli mjölkad på 79kr extra utöver mitt bud? Hoppar.
2h till avgång. Arlanda. Anslutande flyg till Kastrup. "Delayed departure 10.35". Oh, kommer jag hinna?
1.5h till avgång. "delayed departure 11.00". Det är bara att ställa in sig på nästa flyg.
1h till avgång. Planet till Kastrup lyfter. Många har anslutande flyg. Bland annat de två 60-åriga tanterna bredvid mig som ska till Hobbit-land i Nya Zeeland :D
0.5h till avgång. "passangers travelling to Boston, proceed directly to C30 and do not stop on your way!!!". Den supertrevliga personalen lyckas få de flesta att skratta trots den prekära situationen.
0.1h till avgång. Landgången är nedfälld och jag säger hej då till tanterna innan jag springer. C28, C29, C30! En man står i boarding-kön. Jag hinner! Dom pratar danska. Uppgradering? Han avslutar med "Dejliiiiigt". Den måste gått igenom. Min tur.
- Hi. I would like to upgrade to business class.
- Let me make som calls.
- My plane was delayed and i had to run through the airport.
Den sjukt snygga boardingkvinnan nickar. Gör ett telefonsamtal. Danska. Omöjligt att tyda. Hon lägger på. Går ut till gate-ingången och försvinner ur synhåll.
En minut senare är hon tillbaka och sträcker över mitt boardingkort med en liten krusidull på.
- 5A.


IMG_0420.jpeg

Champagne
Första uppgraderingen. Första business class. Känns gött.


IMG_0425.jpeg

Värmda nötter och Mikeller kaffe-öl


IMG_0426.jpeg

Pilgrimsmusslor med räkor och mussel och vinäger-majonäs. 5/5
Majooooooooonäs


IMG_0429.jpeg

Kalkonbröst med rotsaker 3/5


IMG_0430.jpeg

Chokladmousse och ostar (Tomme de montagne + Comte) 3.5/5
Där blev det paus i sockerpausen


IMG_0435.jpeg

Rostbiff 4/5
En extra eloge måste ges till smöret.


IMG_0424 (1).jpeg

Meny


IMG_0434.jpeg

Fint väder och turbulensfri flygning trots rapporter om globalt väderkaos


IMG_0433.jpeg

IFE


IMG_0437.jpeg

Snö delux i Boston


IMG_0450.jpeg

W Boston hotell efter rekommendation av rvarttinen.


IMG_0452.jpeg

Gillar skarpt hittils.


Om två veckor är det dags för hemfärd. Vad tycker ni jag ska köra för uppgraderings-strategi då? Har nu även 46k poäng att spendera, på ett plan med troligtvis ännu färre passagerare.Tilläggas kan att jag är EBB.
 

NotRyan

Medlem
Snyggt, men hur fick du uppgraderingsförslag till British Airways är den stora autofill-frågan för idag? :D
 

palmen

Moderator
Som EBB har du nog väldigt låg chans för en opup på hemvägen. Mig bumpade de pga överbokad ekonomi på hemvägen en söndag. Vi var minst 4 som fick opup, jag EBD med vän och de andra EBG.
 

rausing

Medlem
Som EBB har du nog väldigt låg chans för en opup på hemvägen. Mig bumpade de pga överbokad ekonomi på hemvägen en söndag. Vi var minst 4 som fick opup, jag EBD med vän och de andra EBG.

Ja, när jag tittar säten nu i ekonomi så är det ca 80% ledigt.
Vad tror du om bud på 35k poäng?
 

bberg

Medlem
Räknade till åtminstone 6 st opup från både plus och go pga överbokad plus/go till business EWR-CPH i onsdags, där åtminstone en person vad jag hörde var EBB. Så visst finns alltid en möjlighet, även om den är väldigt liten.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Räknade till åtminstone 6 st opup från både plus och go pga överbokad plus/go till business EWR-CPH i onsdags, där åtminstone en person vad jag hörde var EBB. Så visst finns alltid en möjlighet, även om den är väldigt liten.
Nu är det rätt stor skillnad på en Airbus 330/340 mot en Boeing 737-700. I och med att det inte finns någon plus på denna flight blir hoppet direkt till Business och när de hände mig var det helt klart status som spelade roll om man blev uppgraderad. Men om det inte finns några EBP/EBD/EBD/EBS ombord så kan man ju självklart bli uppgraderad även som EBB om man har tur, reser man ensam kan man ju ha tur ibland också.
 
Toppen