Palazzi
Medlem
Det etiopiska flygsällskapet Ethiopian Airlines, som blev Star Alliance-medlem förra året, verkar ha bestämt sig för att expandera kraftigt under den närmaste framtiden.
Bolaget öppnade nyligen en linje från ADD-SEZ, en linje som inte trafikerats på 32år. Trafik på Benins ekonomiska huvudstad Cotonou börjar också nästa månad. Därtill har bolaget lagt order på 10st Boeing 787 Dreamliner och är ett av de första bolag som kommer ta emot sina flygplanen.
Flygbolaget trafikerar idag Europa, Asien och Afrika. En linje finns även till Washington IAD.
Men nu har bolaget bestämt sig för att trappa upp en växel och gick igår ut med ett pressmeddelande att de även kommer flyga till Toronto 2-3ggr /vecka, med start från slutet av Juni i år. Det skvallras även om, i Etiopiska tidningar, att en linje till GRU i Brasilien öppnar till sensommaren. Den senare kanske är mer intressant för svenska resenärer, då den inte innebär en lika lång omväg som Toronto-linjen.
För businessclass-medlemmar är Ethiopian kanske mest känt för deras linje mellan ARN-FCO (som en del av ARN-ADD). Flera medlemmar har testat Ethiopians businessclass på linjen, och verkar över lag mycket nöjda. Tyvärr kommer den linjen ersättas av en direktlinje till ADD i mitten av Juni.
Länk till Jacobs reportage: http://www.businessclass.se/artikla...an-airlines-business-class-stockholm-rom.html.
Ytterligare en positiv detalj med Ethiopian Airlines är deras generösa krediteringar i low-economy (100%) till de flesta star alliance FFP. SAS och Lufthansa har dock nyligen sänkt krediteringen på dessa biljetter till 25, respektive 50%.
Bolaget öppnade nyligen en linje från ADD-SEZ, en linje som inte trafikerats på 32år. Trafik på Benins ekonomiska huvudstad Cotonou börjar också nästa månad. Därtill har bolaget lagt order på 10st Boeing 787 Dreamliner och är ett av de första bolag som kommer ta emot sina flygplanen.
Flygbolaget trafikerar idag Europa, Asien och Afrika. En linje finns även till Washington IAD.
Men nu har bolaget bestämt sig för att trappa upp en växel och gick igår ut med ett pressmeddelande att de även kommer flyga till Toronto 2-3ggr /vecka, med start från slutet av Juni i år. Det skvallras även om, i Etiopiska tidningar, att en linje till GRU i Brasilien öppnar till sensommaren. Den senare kanske är mer intressant för svenska resenärer, då den inte innebär en lika lång omväg som Toronto-linjen.
För businessclass-medlemmar är Ethiopian kanske mest känt för deras linje mellan ARN-FCO (som en del av ARN-ADD). Flera medlemmar har testat Ethiopians businessclass på linjen, och verkar över lag mycket nöjda. Tyvärr kommer den linjen ersättas av en direktlinje till ADD i mitten av Juni.
Länk till Jacobs reportage: http://www.businessclass.se/artikla...an-airlines-business-class-stockholm-rom.html.
Ytterligare en positiv detalj med Ethiopian Airlines är deras generösa krediteringar i low-economy (100%) till de flesta star alliance FFP. SAS och Lufthansa har dock nyligen sänkt krediteringen på dessa biljetter till 25, respektive 50%.