Senaste nytt

Resereportage CPH-MUC-NRT-BKK-HKT-BKK-ZRH-ARN i Business och First

VonMögen

Medlem
Resereportage CPH-MUC-NRT-BKK-HKT-BKK-ZRH-ARN i Business och First

Dagen hade börjat med ett glatt stopp hos inchecken på CPH där vi för dagen hade beslutade oss för att enbart checka in väskan till MUC. Mycket kan gå snett, men att det ska skita sig me den incheckad prioväska som har 3h på CPH känns oseriöst men mer om det senare.

Fem minuter senare hade vonmögen och flying sprungit upp för trappan i loungen och satt oss tillrätta vid buffén. Att sitta och vänta på en avgång med SAS till München är kanske inte det mest upphetsande man kan göra. Men denna dag var ingen vanlig dag. Dels var det dags för en efterlängtad semester efter alldeles för många veckors arbetande och dels så skulle inte resan sluta i Tyskland utan vi skulle vingla vidare ner till Thailand via ett obligatoriskt stopp i Tokyo.

Flight: SK2657
Bolag: SAS
Sträcka: CPH-MUC
Flygtid: 1.35
Kabin: Business


IMG_0411.jpg
Boarding. Vackert.

IMG_0412.jpg
Öde och trivsamt.

IMG_0417.jpg
Lunch. Osten var god ...

Det var en otroligt smidig boarding då det knappt var halvfullt på planet. I C var vi sammanlagt 5 tappra själar. Y var tomt och resterande bökade in sig långt bak i kärran. Både maten och servicen var stabil men inget minne för livet. Resan gick förvånansvärt snabbt och helt plötsligt slog vi i backen på Franz Josef Strauss internationella flygplats.

Vi gick raskt direkt ner mot bagagebandet och väntade och väntade och väntade tills de 10 lokalväskorna skulle göra entré på ankomstbandet. 9 kom ut. Efter att ha samtalat med de hjälpfulla damerna vid arrivalservice fick vi beskedet att väskan skulle komma med nästa flyg från CPH och hinna med vår flight till Tokyo. Game on.

Att hitta ANAs incheckning var inte som att komma till FCT. Efter ha fått eskort av en städare hittade vi såsmåningom rätt. Incheckningen var klar på 35 sek blank och boardingkorten var prydligt märkta med ett stort svart F och plats ... Tackar tackar!

Nästa stopp. SEN loungen. Detta är en lounge som vi inte varit i så många gånger men som är ganska trevlig. En bättre bardisk och vad det verkade en oändlig tillgång på mynta och dagen var räddad! Nu var det bara att luta sig tillbaka några timmar och vänta på final call för NH208.

IMG_0424.jpg
SEN loungen på MUC.

Flight: NH208
Bolag: All Nippon Airways
Sträcka: MUC-NRT
Flygtid: 11:25
Kabin: First


Det var ANAs äldre F-kabin som välkomnade oss tillsammans med 4 leende flygvärdinnor. Vi var endast 3 personer i F denna kväll. Flying, VonMögen och en äldre japansk herre. Hade knappt hunnit sätta oss när en av damerna från gaten kom fram till oss och försökte förklarade att den stackars väskan tyvärr inte hade hunnit till MUC från CPH. (Inte så förvånande då SAS markpersonal på CPH konsekvent levererar på en nivå som är under all kritik.) Vårt plan från Tokyo skulle gå mindre än 18h efter ankomst så vi ville gärna skicka väskan direkt till BKK, vilket inte skulle vara några problem. Efter några timmar i loungen och sittandes i F på ANA så kändes detta som att det kvittade. När väl markpersonalen lämnat flygplanet kom två flygvärdinnor fram och beklagade sig (antar att de fått en förklaring) och fråga om det fick vara något att dricka innan start. Det blev ett bättre glas Krug champagne för båda, det första av många glas skulle det visa sig.

IMG_0454.jpg
Deserten. Bland den bästa flygplansmat som vi slickat i oss.

IMG_0445.jpg
Som nämnts i detta forum innan. Början på ett förmodat livslångt beroende av Krug.

IMG_0458.jpg
ANAs First

Efter en fantastisk middag och många rätter blev det dags att byta om till den obligatoriska pyjamasen. Under pit-stoppet på toaletten bäddades stolarna vid fönsterna på rad 1 om till sängar av Michiko och hennes charmiga kollega. Sköna sängar.

IMG_0460.jpg
First-sängen.

IMG_0463.jpg
Allt vad man behöver till frukost.

Vid ankomst möttes vi av en ANA representant, vårt F sällskap däremot hade en flock bugande japaner som väntade på honom. Det Är tydligen skillnad mellan folk och folk. Därefter blev det en guidad tur rakt genom passkontrollen, ankomstbandet där flyings väska prydligt stod och väntade samt ett kortare stopp i tullen. Heeello Tokyo!

Det blev som vanligt Narita Express in till centrala Tokyo, Shinjuku station och Hilton Tokyo. Där flyings väska och vonmögens pyjamaspåse skulle få spendera några timmar innan det var dags att bege sig tillbaka till NRT.

Efter att ha spenderat totalt 30 sek på rummet var det en tidig utcheckning runt 06 och avfärd mot Narita. Det var två törstiga pojkar som satt och studsade på tåget de ca 1h 20 min som färden tog. Väl på NRT hittade vi snabbt Thais First disk och checkade in. Väldigt väl emottagna av effektiv och trevlig personal. Efter incheckningen blev vi raskt ledda förbi alla köer och genom säkerhetskontrollen.

IMG_0475.jpg
Vi hann även med lite planespotting. Maffiga kärror.

United First Loungen på NRT var denna dag helt öde. Utbudet i loungen, som ligger våningen ovanför den vanliga Guldloungen, var tillräckligt men inte något extra. Champagne fanns. Det räcker ofta långt.

IMG_0481.jpg
Buffén i loungen. Rätt ordinär.

IMG_0484.jpg
Loungen låg precis vid vår gate. Frukost fanns det oxå ...

Flight: TG641
Bolag: Thai
Sträcka: NRT-BKK
Flygtid: 6:30
Kabin: First


TGs F NRT-BKK trafikeras av på vissa avgångar av leasade Jet Airways 777. Denna First är helt annorlunda jämfört med deras vanliga och mindre tilltalande First, dock är det samma service ... Men vår gamle vän Dom P fanns det gott om och det var inget läge att sitta törstig. Under de 6h som flighten tog så smakade vi även av en bra lunch tillsammans med de 3 andra personerna i First.

IMG_0519.jpg
Det finns 8 sviter. Trevliga sviter.

IMG_0514.jpg
Fjärrkontrollen är ungefär lika stor som TVn på SAS långlinjer.

Vid ankomst med TG i First behöver man inte gå många meter, det är golfbil som gäller. Rakt till fasttracken och genom immigration.

IMG_0543.jpg
Full fart mot immigration.

Det blev ett kärt återseende med en förlorad väska. Direkt mot taxikön och fullfart till Lebua at State Tower. 55:e våningen. Chang-time!

IMG_0562.jpg
Åhh Chang ...

IMG_0546.jpg
Utsikt från vår balkong på 55 våningen. Bra grejer.

IMG_0556.jpg
Det ska vara vältaggat!

Flight: TG215
Bolag: Thai
Sträcka: BKK-HKT
Flygtid: 1:20
Kabin: Business


Dagen efter var det avfärd mot HKT i med en av de äldsta 330 som beskådats. Nåja, rad 12 (Thais C rad 2) och lite mer än 1 timmes sömn. Ankomsten på HKT var smärtfri och snart var vi på väg i taxi mot Hilton phuket arcadia resort & spa. Tack vare 2 guldkort, tror det att det räckt med ett men poäng är till för att krigas om, fick vi ett stabil rum på krypavstånd från exec.loungen. 2 dagar räckte fint. PhiPhi öarna nästa.

Vi kände oss lätt övermodiga när vi tog det ödestigna beslutet att ta boskapsbåten till Phiphi öarna. Det var hemska timmar innan vi tillslut såg ljuset i tunneln och kunde vingla av båten. Phiphi öarna är och kommer aldrig bli vad det var för ett par år sedan. Definitivt inte vad det var innan tsunamin. Men ganska nice trots det!

IMG_0572.jpg
PhiPhi.

Flight: TG218
Bolag: Thai
Sträcka: HKT-BKK
Flygtid: 1:25
Kabin: Business


Thai använder ibland 747 med nya First även mellan HKT –BKK. Vi hade naurligtvis koll på att den avgång vi bokat var just en sådan. Vid incheckningen bad vi om att få sitta på rad 1-3. No ploblem miiistas! Även denna flygning gick snabbt tack vare sömn och ompysslande av crewn.

IMG_0587.jpg
Rad 3 HKT-BKK. Ber man snällt så får man mycket.

Som First passagerare i BKK får man bege sig till ena hörnan av terminalen för incheckning. Personligen behöver man inte göra mer än att sitta på en stol och se söt ut.

IMG_0593.jpg
Bara att sitta och le tills boardingkorten kommer.

Efter incheckning blev det eskort till golfbilen mot F loungen. Det är trots allt säkert 75 m att gå så det är skönt att slippa slita ut sig.

IMG_0598.jpg
Baren i F loungen. Mycket tillfredsställande Mojitos levererades på löpande band.

Flight: TG970
Bolag: Thai
Sträcka: BKK-ZRH
Flygtid: 11:55
Kabin: First


Det finns 2 rader och 8 stolar i Thais F på 346. Denna kväll var det smetat i kabinen. Inte en stol ledig på hela planet. Det var en alert och skön stämning bland de som serverade oss i F. Vi hade som vanligt glömt att förbeställa maten. Men allt flöt på under den snabba serveringen. Alltid trivsamt med crew som står redo för en påfyllning när den blåa Johnnie Gångaren håller på att ta slut. De nästan 12 timmarna förvandlades snabbt till 7 timmar sömn och 5 timmars drickande.

IMG_0600.jpg
F kabinen var liksom resten av flighten helt full.

IMG_0613.jpg
Hummer och Dom P. Bra val!

Flight: SK606
Bolag: SAS
Sträcka: ZRH-ARN
Flygtid: 2:25
Kabin: Business


Loungen på ZRH var väldigt välbesökt denna morgon. Vi lyckades inte sno åt oss en duschtid men lagom till frukost hittade vi en fint kyld flaska champagne av okänt märke. 2 timmar senare var det dags för boarding. SAS 736:eek:r är en obehaglig upplevelse. Trångt. Gammalt. Men servicen var faktiskt bra. Crewn såg att det var två lagom mjuka pojkar som satt och stirrade på rad 2 och gav oss snart lite läskande för halsen.

En riktigt trevlig resa. Gärna snart igen!

/flying & VonMögen.
 

Malu

Medlem
Trevligt reportaget - kul skrivet. Verkar som att det blev ett och annat glas bubbel på den turen! :)
 

Dr. Miles

Expert
Om ni har använt miles från US Dividend Miles konto undrar jag hur ni lyckades pricka 2 F award platser på samma flyg?
Bokade ni två dagar före avresa typ? ;)
 

Senator

Moderator
Tur man avskyr schlager så man sitta och läsa trevliga resrapporter som detta. Dags att brinna lite Miles ser jag! Mycket bra skrivit
 
Toppen