Senaste nytt

Kan man göra extrainbetalningar (utöver månadens skuldbelopp) till Amexet?

RonnieK

Medlem
Ok, nu är jag borta. Jag trodde Amex i likhet med exempelvis Eurocard och Diners hade "obegränsad" limit, dvs ingen exakt gräns utan en "flumig/flexibel" limit beroende på historik, bedömd betalningsförmåga osv. I denna tråd pratas det om "kreditutrymmet" och jag får intrycket av att det är ett fixt känt belopp. Hur är det egentligen?
Vet inte hur det har varit tidigare men som nybliven AmEx-kund så ser jag en kreditgräns klart och tydligt när jag loggar in på portalen. Det är inte en "rund" siffra utan något som verkar vara en procentsats av min registrerade inkomst eller dylikt.
 

rausing

Medlem
Update!
Min extrabetalning på 46k gick för sig. Det tog två bankdagar för kreditutrymmet att uppdateras.

Tack för många bra svar!
 
Hur många dagar tar det efter att man har gjort en extrainbetalning (jag betalade in mindre än utnyttjad kredit så det skall vara ok) tills det reflekteras under "Kvar att utnyttja" eller dyker upp under "Kontoaktivitet" på AMEX hemsida när?
 

rausing

Medlem
En fråga: hur vet man om man har betal eller kreditkort? Jag har i efterhand förstått att jag signade upp mig ungefär i trakterna då Amex gjorde övergången.
Mitt kreditutrymme verkar vara flytande, dvs höjs lite då och då – tänker att det därför är kreditkort?
 
Toppen