Senaste nytt

KLM random upgrades?

Porsan

Medlem
Var ute och flög häromdagen, ARN-AMS-BLL med KL, mitt företag bokade en eco-biljett till mig vilket inte händer mer än någon enstaka gång per år, visseligen full fare men iaf. Hur som helst till historien...

På Arlanda utspelar sig följande vid boarding, en äldre dam framför mig blir relativt upprörd då personalen byter ut hennes biljett på rad 5 mot en på rad 2 då hon inte begriper vad som hänt. Jag sitter på rad 4 och hör hennes konversation med kabinpersonalen och dom får förklara för henne att hon blivit tilldelad en bättre biljett vid gaten. Funderar inte så mycket mer på det men efter ankomst AMS så frågar hon av en slump mig om vilket håll hon ska gå, vi pratar lite och jag nämner i förbi farten att det var ju trevligt att hon fick sitta i business class ner till AMS då hon utbrister -Ja det var trevligt men jag förstod inte riktigt vad som hände då jag nästan aldrig flyger.

Det man nu undrar är vad går dom på vid denna typ av uppgradering, personligen tycker man att det borde vara så att dom som flyger mest borde stå först i kön att uppgraderas men i detta fall verkar det helt random. Dessutom var det inte ens fullt i eco kabinen, kan säga att jag blev ganska förvånad över detta, för att inte säga förbannad.

/Anders
 

Moco

Medlem
En äldre kvinna, som enligt din berättelse sällan flyger, får av slump en bättre plats på planet och du blir förbannad? Är det korrekt?

Svårt att säga vad det nu handlade om men tycker det verkar synd om hon i första stället blev upprörd över det, och tråkigt att du finner det upprörande. Det är väl kanske inte jättemycket att hetsa upp sig över om ingen annan betalande passagerare blev utslängd eller omplacerad. Dock så kan jag i övrigt hålla med om att KL's inhyrda agenter på Arlanda inte alltid sköter saker och ting på bästa sätt, och några av dem skulle förmodligen behöva gå på charmkurs per omgående.

Nästa gång är det din tur ska du se :)
 
Just KL har jag varit med om samma sak.
Det var när jag skulle flyga till Lanzarote (ACE) via Amsterdam (AMS) och Madrid (MAD). Mellan ARN-AMS frågade jag om det fanns möjlighet till uppgradering, jag var propert klädd, men ingen status i F.B eller annat medlemskap i Skyteam. Men jag kom till gaten, mitt namn ropades upp och jag blev uppgraderad till Eruope Select- KLM:s Business Class.
Då var det heller inte fullt i economy.

På vägen hem mellan ACE-MAD som flögs utav Air Europa (UX) bad jag om en uppgradering...om möjligt. Det gick inte lika bra...trodde jag. Jag passerade gaten med min bekräftade sittplats i Y. När sedan boarding var klart kom en gatepersonal och sa att det fanns en plats ledig i Business....=)
 

Jacob

Medlem
Du kan läsa lite allmänt om hur uppgraderingar fungerar i denna artikel:
Hur blir jag uppgraderad på flyget?

Standard är att man bara uppgraderar om economy class är fullbokat/överbokat och det finns ett problem som måste lösas. Olika flygbolag kan förstås ha olika policies vem som väljs för en uppgradering men generellt är det som du skriver att de mest lojala resenärerna (guld/platinum-kort etc) väljs i första hand.

Det kan inte ha varit något problem/trassel som gjort att hon blev uppgraderad som något slags plåster på såret?
 

Porsan

Medlem
Kan inte säga att jag legat sömnlös över det hela men man undrar hur det funkar och jag håller med om de inhyrda agenterna på ARN ibland agerar en aning konstigt, i AMS har jag blivit uppgraderar ett par gånger vad jag kan minnas men där är det ju KL's egna personal.
 

Tjaeng

Medlem
Jag har blivit randomuppgraderad på KL AMS-PVG för några år sedan, hade biljett i billigaste bokningsklassen (4500kr t/r från ARN). Vid kontrollen innan väntesalen kom en Ground Crew-kvinna fram och frågade om jag satt i business class. Jag nekade, hon bad om boardingcard. Jag stod lite förbryllad i ett par minuter innan hon kom tillbaka med ett BC till övervåningen på B747-an. Hade ingen status hos Skyteam vid tillfället, och satt inte på någon speciell plats i ekonomikabinen (som iofs var full). Hon kanske bara valde första bästa?
 

Porsan

Medlem
Som sagt lite märkligt är det. Det finns två scenarion här som jag ser det, antingen finns det ingen policy (ej troligt) eller så följs den inte (troligt). För jag kan inte tänka mig att dom är instruerade att uppgradera en random passagerare i mängden, eller?

Jacob jag läste guiden (bra guide!) angående uppgradering och som du skriver där så brukar det vara så att dom med status prioriteras, men i detta fall så var det inte så, och något problem behövde dom ju inte heller lösa (tror jag iaf) då kvinnan snarare tyckte att det var ett problem att dom bytte ut hennes biljett. Sen att eco kabinen inte var full gör inte det hela mindre märkligt. Alla olika delar här gör att jag får känslan av att det var helt random.
 

agehall

Medlem
Det är riktigt bedrövande att läsa om när sådant här sker och man inte prioriterar status pax. Det kan säkert finnas anledningar till att göra undantag, men det verkar hända lite för ofta för att man ska tro att det alltid är befogat - jag tror mer på dåliga rutiner.
 

Storsteffe

Medlem
Tror sällan det görs undantag men har en liten anekdot från 90-talet när jag till och från arbetade i Champagne söder om Chicago. Under en av mina första resor gjorde jag och min flickvän en avstickare till Cancun för en veckas semester och träffade där ett par där kvinnan var purser på AA. Innan vi for hem så blev jag vänligt men bestämt tillsagd av henne att flyga AA nästa gång. Jag hade naturligtvis berättat att jag skulle flyga mycket de närmsta åren till USA. När jag sen checkade in på Arlanda nån månad senare på AA så var jag uppgraderad trots att jag hade noll status. Flög naturligtvis sedan AA ända tills linjen lades ned och blev i stor sett alltid uppgraderad hela vägen fram i planet oavsett biljett.
 
Toppen