Senaste nytt

Angående alla nya Flygplanstyper

Palazzi

Medlem
Jag har uppmärksammat en explosion av nya flygplanstillverkare och flygplansmodeller på ingång. Det ena med bättre prestanda och lägre bränslekostnader än det förra.

Min fråga är: Finns det plats för alla dessa tillverkare på marknaden?
Förra gången vi hade en så diversifierad marknadsstruktur så köpte ju Boeing och Airbus upp nästan alla konkurrenter...(alternativt la de ner verksamheten/gick i konkurs)

Här är en lista med de flesta nya flygplansmodeller/tillverkare som påstår sig erbjuda marknadens lägsta driftskostnader:
Boeing (B787) Från USA, Max 300 säten??
Airbus (A350) Från Frankrike, Max 550 säten
Bombardier (Cseries) Från Canada, Max 145 säten
Sukhoi (Superjet 100) Från Ryssland , Max 103 säten
Comac (C919) Från Kina, Max 168 säten
ATR (72-500) Från Italien/Frankrike , Max 74 säten
Mitsubishi (MRJ) Från Japan, Max 92 säten
Embraer (170/190) Från Brasilien Max 122 säten
 

Palazzi

Medlem
Undra om Sukhoi får någon vidare försäljning av Sj100, senaste visningen gick ju som bekant väldigt illa..
Nu har jag inte läst om det var pga pilot-error, atc eller något på flygplanet men en krasch är ju aldrig något positivt.


Ja, det började inte direkt bra... Men det verkar iaf inte som om de som redan har lagt beställningar avbrutit dessa...
 

OliT

Medlem
Jag tror att vi kommer att få se en konsolidering av tillverkare på medeldistans/medelstora plan, genom uppköp, konkursbon eller annat. Det skulle vara skönt med en gemensam standard runt 120-platsersstorleken, även fast det är kul att få flyga med lite underligare maskiner ibland.
 

Palazzi

Medlem
BREAKING NEWS!! (om det stämmer).

SAAB funderar på att utveckla ett nytt flygprogram, efter att produktion legat nere sedan 1997! Uttalandet kommer ifrån SAAB Aircraft Leasings VD.

SAAB ser en potentiell marknadsandel i det regionala turboprop-segmentet. Det som främst lockar är att utveckla bränslesnåla och energieffektiva motorer själva. GM och RR utvecklar redan sådana motorer, men dessa är mer anpassade för större flygplan.

Embraer, Bombardier och ATR ligger lågt med sina utvecklingsplaner, då det krävs ett mycket stort investeringskapital.

Tydligen så har SAAB mycket kontanter i kassan för tillfället och söker därför nya investeringsmöjligheter (Inte SAAB automobile alltså:p).

Något beslut har ännu inte tagits, men det har tillsatts en "utredning".

Saab considering return to civil aircraft manufacturing
 

Dr. Miles

Expert
Jag har läst tidigare en artikel i en japansk tidning om MRJ(Mitsubishi Regional Jet)s tillverkare Mitsubishi har slutit underhållavtal med SAAB. Då Mitsubishi har inte eget nätverk om underhåll av flygplan.
SAAB o andra sidan har slutat tillverka nya plan men ändå leverera reservdelar till befintliga kunder därför kan de inte lägga ner verksamheten helt o hållet.

Så min fråga är, börjar SAAB tillverka flygplan igen?
 

P.E.

Medlem
Jag tror starkt att Boeing och Airbus kommer vara de största tillverkarna på marknaden för en lång tid framöver. De flesta stora flygbolag har flottor bestående av flygplan från just Boeing och Airbus. Att köpa in flygplan från andra tillverkare kommer förmodligen dra upp maintenance costs för dom eftersom olika tillverkare tillverkar sina kärror på olika sätt...

//P.E.
 
Jag har uppmärksammat en explosion av nya flygplanstillverkare och flygplansmodeller på ingång. Det ena med bättre prestanda och lägre bränslekostnader än det förra.

Min fråga är: Finns det plats för alla dessa tillverkare på marknaden?
Förra gången vi hade en så diversifierad marknadsstruktur så köpte ju Boeing och Airbus upp nästan alla konkurrenter...(alternativt la de ner verksamheten/gick i konkurs)

Här är en lista med de flesta nya flygplansmodeller/tillverkare som påstår sig erbjuda marknadens lägsta driftskostnader:
Boeing (B787) Från USA, Max 300 säten??
Airbus (A350) Från Frankrike, Max 550 säten
Bombardier (Cseries) Från Canada, Max 145 säten
Sukhoi (Superjet 100) Från Ryssland , Max 103 säten
Comac (C919) Från Kina, Max 168 säten
ATR (72-500) Från Italien/Frankrike , Max 74 säten
Mitsubishi (MRJ) Från Japan, Max 92 säten
Embraer (170/190) Från Brasilien Max 122 säten

Inte riktigt så att de är konkurrenter direkt......
Tror nog inte riktigt på bombardier cseries vilket jag fick bekräftat av några stora regionalbolag i Europa. Sukhoi får det tungt efter det som hände i Indonesien, vilket jag förstod långt senare inträffade då jag flög över Java på väg till Australien.
ATR har typ 70 %av flygen som säljs i spannet 50-90 passagerare och där får nog Q400 stryka på foten.......
Comac och MA 600/700 är från Kina och kommer alltid att få deras nisch.....
MRJ:n är nog för viktigt för Mitsubishi för att läggas ner, men där kan jag ha fel...... De är iaf på alla regionalmässor som finns.....
 
Toppen