Senaste nytt

Hjälp med val av kreditkort för max EB och loungeaccess

CaptainM

Medlem
Önskar hjälp från experterna rörande vilket kreditkort jag och min familj ska använda framgent. Jag och min hustru har idag vars ett Diners Club. Dessa handlar vi all mat och privat konsumtion på, vilket är en spend på cirka 20.000 sek/mån.

Då Diners från och med 1 jan 2017 drar ner intjäningen till Eurobonus, börjar jag titta efter annan lösning.

Mina resemönster är cirka 20 resor/år med jobbet, mestadels intra Europa, samt cirka 3 privatresor/år, en longhaul och två intra Europa. I de privata resorna följer hustru samt dotter (11 år) med. Arbetsresorna försöker jag i största möjligaste mån styra till Star Alliance men är tvungen att åka BA eller KLM ibland. Företaget jag jobbar för bokar även alla hotell för mina arbetsresor och oftast på faktura, så status bland hotellen känns inte högprioriterat. Dessutom har jag ett företags Mastercard som de gärna ser att jag använder när jag är på resa.

Vi vill finna en lösning med korten där vi har så stor Eurobonus-intjäning som möjligt, samt den förmånligaste lösningen för mig och min familj för loungeaccess (30-40 entry/år). Detta till den lägsta kostnaden.

Tack på förhand!
 

palmen

Moderator
Om ni vill ha så stor eurobonus intjäning som möjligt ska ni skaffa er Amex elite då det ger 20p per 100 kronor.
Om det är bästa kortet för er låter jag vara osagt, Amex Premium är kanske bättre och ha ett varsitt istället.

Detta hjälper dock inte när det kommer till Lounge. Då behöver du komma upp i EBG i alla fall och ett Amex elite tar dig halvvägs dit med 20k baspoäng.

Finns diverse kort som ger priority pass som du kommer in i lounger med, dessa ger dock inga poäng till Eurobonus.

Jag skulle skaffat Amex (premium eller elite) och ett sas Mastercard som backup
 

CaptainM

Medlem
Tack för snabbt svar!

"Nackdelen" med EBG är att jag bara kan använda det då jag flyger *A. Övriga resor är jag hänvisad till flygplats cafféet.
En kort sammanfattning med vår spend (240 000 SEK/år) som bas:

Amex Premium - 36 000 EB/år- ingen lounge - Extrakort ingår - 1 000 kr/år
Amex Elite - 48 000 EB/år - ingen lounge - Extrakort ingår - 4 000 kr/år
Amex Gold - ingen EB - 4+2 fria loungebesök - Extrakort ingår - 1 500 kr/år
Amex Platinum - ingen EB - obegränsade fria loungebesök - Extrakort ingår - 6 000 kr/år
 
  • Gilla
Reactions: Gus

jumbooze

Medlem
Jag skulle tittat på ett Elite (eller premium om det passar bättre) till dig och ta ut ett extra kort till det till frugan men iaf ta ett kort där ni kan ha var sitt kopplat till samma konto. Fördelen med Elite är ju att då kommer nästan 50% av guldkorts kravet med på "köpet" iom de 20k baspoäng man får varje år plus voucher/vouchers 2-4-1 och bra reseförsäkring.
 

mha321

Medlem
Det är väl även så att om du skaffar ett Amex Platinum så kan du plocka ut ett Amex Premium utan extra kostnad, och använda detta. Du kan alltså på ditt Amex Platinum få lika många EB-poäng som du får på Amex Premium. Däremot vill jag minnas att man får betala fulla årsavgiften om man vill ha både Platinum och Elite. (Jag har det inte själv, men jag tror mig ha läst om det här ett antal gånger)

Fördelen är att du då även löser (delvis) lounge-accessen när du inte flyger Star Alliance.

Glöm inte heller att om du har mycket spend hos SAS själva, på flygbiljetter och relaterat, så får du 30 poäng / krona där på båda EB Amex-korten.
 

palmen

Moderator
Du kan ju skaffa Eurocard Platinum (som är gratis första året genom diverse länkar) och där få ett Prioritypass som ger dig gratis lounge, inträdet är dock bara för en person, ytterligare personer får man betala för. Ordinarie pris på Eurocard Platinum är annars 1500 kronor per år.

Personligen rankar jag eurobonuspoängen högre än lounge tillgång så jag skulle fokusera på det som ger mig det mest fördelaktiga på den fronten. Har man sedan inte lounge access kan man alltid köpa sig in i loungen (vilket dock kan kosta en del beroende på vilken lounge det är).

Då det bara är 3 privatresor utav allt du reser så skulle jag inte lägga fokus på att få till lounge där för alla utan hitta en lösning där du får ut så mycket som möjligt av det i jobbresandet.
 

blobloblo

Medlem
Det verkar som om du tycker lounge access är viktigt och att det inte bara EB-poängen som är viktiga. Med ditt resemönster och önskan att ha lounge tycker jag det lutar mer åt platinum med ett gratis premium som du får till platinum. Grädde på moset så får du status på Hilton, scandic, spg bl.a.

Om du skulle öka din spend till 300' om året skulle jag tveklöst säga elite. 2 x 2-4-1 är enligt mig, outstanding!
 
Tack för snabbt svar!

"Nackdelen" med EBG är att jag bara kan använda det då jag flyger *A. Övriga resor är jag hänvisad till flygplats cafféet.
En kort sammanfattning med vår spend (240 000 SEK/år) som bas:

Amex Premium - 36 000 EB/år- ingen lounge - Extrakort ingår - 1 000 kr/år
Amex Elite - 48 000 EB/år - ingen lounge - Extrakort ingår - 4 000 kr/år
Amex Gold - ingen EB - 4+2 fria loungebesök - Extrakort ingår - 1 500 kr/år
Amex Platinum - ingen EB - obegränsade fria loungebesök - Extrakort ingår - 6 000 kr/år


Du får ju Membership Reward på Gold och Platinum som motsvarar ca 21 800 EB vid konvertering.

Eftersom din spend inte är över 300k och du vill ha lounge access utöver EBG så låter ett Amex Platinum med tillhörande Premium rimligt.

Själv kör jag Elite för att maximera EB (20%) och till det har jag ett SHB Platinum för PP samt när Amex inte accepteras. Något liknande kanske också hade varit ett alternativ för dig?
 

CaptainM

Medlem
Lutar åt följande lösning:

Amex Premium med extra kort till hustrun. Tappar 12 000 EB/år men i gengäld en lägre årskostnad (3 000 kr)
Eurocard Platinum för att få PP och full loungeaccess för mig och de gånger hustrun joinar.
Totalt en årskostnad på 1 000+1 500 = 2 500 kr.

Återstår då klurigheten att få in dottern i loungen de 3 ggr/år vi reser privat.
 

blobloblo

Medlem
Lutar åt följande lösning:

Amex Premium med extra kort till hustrun. Tappar 12 000 EB/år men i gengäld en lägre årskostnad (3 000 kr)
Eurocard Platinum för att få PP och full loungeaccess för mig och de gånger hustrun joinar.
Totalt en årskostnad på 1 000+1 500 = 2 500 kr.

Återstår då klurigheten att få in dottern i loungen de 3 ggr/år vi reser privat.

Årskostnad på premium är förhandlingsbar. Inte i rena pengar men i Ikea-checkar eller dyl.
 
Toppen