Senaste nytt

Hertz - Bilskojare!

FrontX

Medlem
Har en liten issue med Hertz just nu.. Hoppas någon kan komma med några råd.

Jag bokade en bil via hemsidan, tyckte visserligen att det var lite väl billigt men tänkte inte så mkt mer på det. Såg dock sen att det inte stod något om att varken Skatt, Skade/stöld kostnadsreducering eller andra avgifter, förutom den lokala serviceavgiften var inkluderat i priset (men det stod inte heller att det INTE var inkluderat). Så jag mailade Hertz Reservation för att dubbelkolla att mitt pris var rätt och att jag inte skulle få några överraskningar när jag hämtar ut bilen, mkt pga det är via en av deras Kiosker också.

Får till svar att i mitt pris, som personen även återbekräftade i mailet så ingår allt det jag saknade på bekräftelsen och att inga övriga kostnader kommer tillkomma. Perfekt tänkte jag. Då stämde allt. Men så loggade jag in för att kolla mina bokningar och då har priset nu höjts med ca 2500sek.Jag mailade då Hertz igen och påpekade detta och att priset redan bekräftats osv osv. och att dem får stå för det. Har dock inte fått något svar än

Så till grejen, inför ett kommande svar. Vem har rätten på sin sida i ett sånt här läge?. Hertz reserverar sig visserligen för prisfel vid bokning och när priser som är fel upptäcks så kontaktas kunden och erbjuds det nya priset (det har dock inte gjorts). Men nu har ju jag t.om kontaktat Hertz för att dubbelkolla priset och fått skriftlig bekräftelse på att det pris jag fick från början är korrekt och att inga andra kostnader kommer tillkomma. Så det finns ju två möjliga scenarion, antingen bjussar Hertz på mellanskillnaden eftersom jag faktiskt har skriftlig bekräftelse på ett visst pris, både från bekräftelse och en fysisk person, eller så slår de ifrån sig och gör ingenting på priset. Vad gör jag om det blir det sistnämnda, är det värt att "kriga" för?
Vad betyder en bekräftelse egentligen..

Känns inte heller som att en PC-status har någon större makt när det handlar om pengar.
 

palmen

Moderator
Priset var säkert rätt. Många av de extra kostnaderna man tar är ju frivilliga. Beror nog helt på hur du ställt frågan. Har du frågat specifikt om alla försäkringar skatter och avgifter ingår i ditt pris så tycker jag du har ett case, annars är det nog svårt att driva om du bara frågat om rätt pris men inte inkluderat vad du tolkar som rätt pris
 

FrontX

Medlem
Priset var säkert rätt. Många av de extra kostnaderna man tar är ju frivilliga. Beror nog helt på hur du ställt frågan. Har du frågat specifikt om alla försäkringar skatter och avgifter ingår i ditt pris så tycker jag du har ett case, annars är det nog svårt att driva om du bara frågat om rätt pris men inte inkluderat vad du tolkar som rätt pris

Ja jag frågade ju specifikt om skatter, försäkringar och andra avgifter ingår eftersom det inte framgick på bekräftelsen, och hon bekräftade allting tillbaka i vändande mail som sagt.
Men tack. Bra att veta att jag isåfall kan ha ett case. Kan ju faktiskt bli svårt för Hertz att säga emot när deras representant skriver " I ditt pris på XXXX:- ingår skatt, stöld och skadekostnadsreducering samt fria mil. Inga andra kostnader tillkommer på ditt pris". Det tolkar iaf jag som en rätt bindande bekräftelse som måste efterföljas också.
 

FrontX

Medlem
Priset var säkert rätt. Många av de extra kostnaderna man tar är ju frivilliga. Beror nog helt på hur du ställt frågan. Har du frågat specifikt om alla försäkringar skatter och avgifter ingår i ditt pris så tycker jag du har ett case, annars är det nog svårt att driva om du bara frågat om rätt pris men inte inkluderat vad du tolkar som rätt pris

Så kom svaret:


"Det är din bokningsbekräftelse som gäller, den har ej ändrats sedan bokningstillfället. Bokningsbekräftelsen visar totalpriset och med innehållet fria mil, skadekostnadsreducering vid vagnskada och stöld, samt lokal serviceavgift och moms.


När jag återkopplade till dig, så var det den mänskliga faktorn som felade, priset du fick var endast grundpriset inkl. rabatt. Det ber jag om ursäkt för.


Totalpriset har ej ändrats efter att du kontaktade oss och det framgår av er bokningsbekräftelse som du redan hade.


Endast extra kostnader kan tillkomma om du på plats tecknar till extraförsäkringar eller ej tankar upp bilen."


Vad kan man dra för slutsatser av det svaret?
Det är ju lustigt att hon refererar till min bokningsbekräftelse och att det är den som gäller, när den visar det första lägre priset som jag ifrågasatte och som enligt henne innehåller allt jag frågade om.
Lönt att gå vidare?
 

Nemo

Medlem
@FrontX Formellt sett har du rätt, pacta sunt servanda, ingånget avtal ska gälla, men i praktiken lär det inte vara lönt. Troligen lär det kontrakt som du får vid uthämtning av bilen vara den dyrare varianten och då har inte längre något case.
Jag drabbades av något liknande när jag bokade Avis via SAS, men eftersom mitt kreditkort täcker skadekostnadsreduceringen och självrisk så hade jag ändå en försäkring.
 

FrontX

Medlem
@FrontX Formellt sett har du rätt, pacta sunt servanda, ingånget avtal ska gälla, men i praktiken lär det inte vara lönt. Troligen lär det kontrakt som du får vid uthämtning av bilen vara den dyrare varianten och då har inte längre något case.
Jag drabbades av något liknande när jag bokade Avis via SAS, men eftersom mitt kreditkort täcker skadekostnadsreduceringen och självrisk så hade jag ändå en försäkring.

Får jag inte något gehör från Reservations, så får jag väl ta det högre upp i organisationen, men till en början får jag väl kontakta medlemsservice och försöka gå den vägen. Köra den klassiska "då avbokar jag och väljer någon av era konkurrenter istället". Nu handlar det inte om priset i sig längre, nu har det blivit en principsak. Den mänskliga faktorn x2 ska inte behöva drabba mig som kund ju. Jag har en skriftlig bekräftelse på ett visst pris, och rent juridiskt sett är det ju den som gäller, vad ska man annars med en bekräftelse till. I den bästa av världar så biter Hertz i det sura äpplet, erkänner fel och rabatterar mellanskillnaden helt enkelt..Men det återstår att se.:cool:
 

Impendill

Medlem
Lämnade precis in min hyrbil efter 18 dagar i NZ. Fick betala 2% i avgift för att jag betalade med kort vilket inte stod på uthyrningsavtalet och där stod det att jag valt att betala med Amex.

Något att strida för? En avgift på ca 200 SEK
 

agehall

Medlem
Lämnade precis in min hyrbil efter 18 dagar i NZ. Fick betala 2% i avgift för att jag betalade med kort vilket inte stod på uthyrningsavtalet och där stod det att jag valt att betala med Amex.

Något att strida för? En avgift på ca 200 SEK
Avgifter för att betala med kort är helt standard nere i Nya Zealand och Australien. Det stod säkerligen en skylt när du hämtade ut bilen som du borde ha sett. Hursomhelst lär du inte ha något case alls i det här fallet.
 

Impendill

Medlem
Avgifter för att betala med kort är helt standard nere i Nya Zealand och Australien. Det stod säkerligen en skylt när du hämtade ut bilen som du borde ha sett. Hursomhelst lär du inte ha något case alls i det här fallet.

I Australien har de varit väldigt tydliga både på hotell och hyrbilsfirmor men inte i Nya Zeeland.

Oavsett vad det stod när jag hämtade ut bilen så stod det inte på kontraktet.
 
Toppen