Senaste nytt

Hur bäst använda 71 000 Turkish Miles and Smiles poäng?

Juraj

Medlem
Har äntligen nått 71 000 poäng hos Turkish Miles and Smiles vilket ger möjlighet till att nyttja en av deras sweetspots - Star Alliance first award from Europe 2 (dit Arlanda tillhör) till Mellanöstern. Så jag skulle vilja be er om hjälp hur jag kan göra det på bästa sätt. En av mina än ouppfyllda drömmar är Lufthansa First class och jag skulle vilja maximera tiden på FCT. Jag skulle också gärna vilja se FCL både på FRA och MUC om möjligt. Porsche/Mercedes från/till planet är mindre viktigt. Mina poäng räcker antingen till en roundtrip eller två oneways och jag föredrar det senare alternativet, för då kan jag dela erfarenheten med min fru. Vet dock inte om Lufthansa brukar släppa två awardplatser till Turkish på samma flyg. Jag lyckades samla ihop poängen på två år, så rent teoretiskt skulle jag kunna vänta tills jag samlar mer för att ha råd med två roundtrips eller två oneways till något resmål lite längre bort, men jag vet inte om jag kommer behålla mitt resmönster i framtiden. Det som försvårar planeringen är att Lufthansa släpper awardplatser max två veckor i förväg. Kan absolut tänka min att ta ett positioneringsflyg till FRA/MUC kvällen innan om så behövs. Är TK Elite (Star Alliance Gold) om det spelar någon roll. Uppskattar alla råd!

God Jul!
 

Juraj

Medlem
Tack, ska göra det. Det gäller nog mest om hur man bokar. Den andra aspekten, som är viktigare för mig just nu, är vilket/vilka flyg man ska välja för maximera tiden på FCT och ha så lång tid som möjligt på flyget. Jag kollade Lufthansas utbud och det verkar vara magert med flyg i first class till Mellanöstern - jag kan bara välja mellan Kuwait och Doha då jag vill inte åka till/via Saudiarabien. Vad hände med Dubai? Hittar inga biljetter i first via ITA Matrix, men hittar inte heller någon info om att Lufthansa slutade flyga first dit.

I och med att man inte har mycket val, skulle jag kunna utöka från Mellanöstern också till Centralasien (86 000 poäng från Europa 2) och till Nord- och Centralafrika (79 000 från Europa 2). Ju längre man åker, desto mer tid man har på själva flyget, men desto dyrare blir det också med biljetterna dit/hem då jag siktar på två one-way awards. Så här ser regionerna ut: Turkish Airlines - Countries - turkishairlines.com
 
Toppen