Senaste nytt

Flyga med barn på Qatar

Gus

Medlem
Baby maten bestod av en burk fruktpuré, inte jättespännande! Men dottern trivdes bra med mezen, frukttallriken och pastan som vi vuxna åt . Personalen var väldigt gulliga mot dottern men hon fick inte en enda leksak på någon av de två flighterna, det tycker jag var lite konstigt? Speciellt eftersom vi flög i busines.

För övrigt var det otroligt smidigt att resa med barn på Qatar airways. Loungen i Doha var väldigt barnvänlig med superb och fräsch blöjbytarstation och lekrum.

När vi ankom Bangkok så behövde vi inte ens använda våra fasttrack-kuponger utan blev snabbt visade till diplomatkön med endast en person före oss i kön.
 
Last edited:
Personalen var väldigt gulliga mot dottern men hon fick inte en enda leksak på någon av de två flighterna, det tycker jag var lite konstigt? Speciellt eftersom vi flög i busines
Intressant, flög Qatar till Singapore i economy för några dagar sedan. Barnen fick pyssel redan innan planet lyfte på båda flighterna.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

LarsCph

Medlem
Vi fløj med Qatar Airways på business class til Bali i 2015 - de havde intet legetøj til vores datter som på det tidspunkt var 3,5 år. Det gjorde ikke så meget for hun ville mest se film og så sove på turen. Ellers er jeg enig, de er utrolig børnevenlige og service mindede på Qatar Airways og specielt når man kommer til østen får man utrolig god service når man rejser med små børn.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Vi fløj med Qatar Airways på business class til Bali i 2015 - de havde intet legetøj til vores datter som på det tidspunkt var 3,5 år. Det gjorde ikke så meget for hun ville mest se film og så sove på turen. Ellers er jeg enig, de er utrolig børnevenlige og service mindede på Qatar Airways og specielt når man kommer til østen får man utrolig god service når man rejser med små børn.
Ja jisses vilken service man får i östern! På hilton i Bangkok får man så mycket glädje från personalen! Vår dotter trivs lika bra i personalens famn som hos sina föräldrar! :)
DSC_2374.JPG
 

AntonJ

Medlem
EDIT: Såg att det fanns en annan tråd om samma sak.. Flaggar för borttagning.

Hej BC-vänner,

Jag planerar en generationsresa som ska äga rum nästa år. Oerhört kul men samtidigt nervöst då det är första resan med småbarn.. Totalt är vi 9 personer som åker. Går allt vägen lyckas jag boka in oss alla på samma plan och destinationen blir antingen Bangkok eller Krabi.

Mina frågor:

1. Vart rekommenderar ni föräldrar med småbarn att sitta i Dreamlinern? Han är två år vid resetillfället. Är själv inne på deras "honey moon seats" längst bak i Business för att minska eventuellt missnöje hos andra business-pax då dessa stolar har långt till nästa rad.

2. Samma fråga fast för A380 och 777.

3. Andra tips till en van resenär som är väldigt ovan på att resa med småbarn? :)

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
EDIT: Såg att det fanns en annan tråd om samma sak.. Flaggar för borttagning.

Hej BC-vänner,

Jag planerar en generationsresa som ska äga rum nästa år. Oerhört kul men samtidigt nervöst då det är första resan med småbarn.. Totalt är vi 9 personer som åker. Går allt vägen lyckas jag boka in oss alla på samma plan och destinationen blir antingen Bangkok eller Krabi.

Mina frågor:

1. Vart rekommenderar ni föräldrar med småbarn att sitta i Dreamlinern? Han är två år vid resetillfället. Är själv inne på deras "honey moon seats" längst bak i Business för att minska eventuellt missnöje hos andra business-pax då dessa stolar har långt till nästa rad.

2. Samma fråga fast för A380 och 777.

3. Andra tips till en van resenär som är väldigt ovan på att resa med småbarn? :)

Tack på förhand!

Jag är själv nyss hemkommen från Bangkok med Qatar i business class med vår 11-månaders dotter. Svaren nedan grundar sig på om man är två vuxna med ett spädbarn som åker, eftersom jag inte har erfarenhet av annat.

1. Hur gamla är barnen? Om ni behöver bassinet så är det rad 1 som gäller. Vi hade rad 1 bokat till vår dotter pga bassinet men dottern gillade inte bassinetet på någon sträcka. Min fru och jag satt på plats 1 F och 1 K. Vi ångrar att vi inte valde "honey moon seats" tack vare att då hade dottern kunnat busa runt utan att störa någon! Nackdelen med rad 1 var att det var mycket spring från galley och dottern kunde inte uppehålla sig i gången över huvudtaget. Jag hade hellre valt rad 5 än rad 1, men helst rad 6 som sagt.

Det är också att rekommendera att ha sätena F och K (eller A och E) istället för E och F om man är två vuxna som "delar på barnet" eftersom det kan vara lite krångligt att lyfta ett barn mellan sätena E och F.

2. Gällande 777 så hade vi sätena AB samt JK. Dessa är att rekommendera över EF eftersom barnet kan sitta ostört och "leka" inne vid fönstret. Gällande att resa med barn gillade jag 777 bättre än dreamlinern. Tyvärr blev vår A380 utbytt till en 777, annars tror jag den kan vara trevlig eftersom man kan få lite miljöombyte och ta en smoothie i baren! :)

3. -Välj natt/kvällsflighter för då kan barnen sova och föräldrarna kan ta en Old Fashioned och se en film! :)
-Ladda plattan med babblarna eller annan barnvänligt.
-Loungen i Doha är väldigt barnvänlig, det finns fina faciliteter för att byta blöja, lekrum samt familjerum där hela familjen kan vila tillsammans.
-Ni kommer säkerligen bli framvinkade i passkontroller och säkerhetskontroller utan att visa upp era businessbiljetter. I Bangkok fick vi gå i diplomatkön! :) Vi var ute på gatan på nolltid!

Bifogar en bild från sagostund på planet.

flygplan.png
 

LarsCph

Medlem
Vi har rejst med vores barn adskillige gange siden hun var 6 mdr - hun er nu lige fyldt 5. Vi har været 2 gange på Mauritius, 2 gange på Bali og diverse andre kortere ture. Det har alle gange fungeret super. Generelt tror jeg det er vigtigt at man sørger for at have god tid i lufthavnen og det hele, sørg for at gøre og tale om rejsen som noget spændende og positivt. På de lange ture har det været natfly, vi har haft rejst på udturen en enkelt gang i economy og en enkelt gang i economy premium. Resten har været i business.

På business class er det "walk in the part" også med små børn. Specielt på natfly hvor man kan putte dem og så bare slappe af. Måske de vågner lidt tidligt men så er der jo en kæmpe stol (når man er 3-4-5 år) med tæpper og TV ad libitum. Personale på flyene har altid været utrolig imødekommende og service mindede.

Jeg skal med min datter alene på tur til Dubai i marts (Qatar Airways via Doha på business fra København og "first" til Dubai) og det er virkelig noget hun allerede ser frem til - også flyveturen. Til sommer skal vi til Los Angeles med British Airways og der er det jo en dagtur ud, men tænker at det nok skal blive fint.

I forhold til seating på Qatar Airways helt enig med Gus. Undgå række 1 med mindre du skal bruge basinette - der er langt mere uroligt fordi det er så tæt på galley. De sidste gange har vores datter jo haft sin egen plads og har haft sæde ved vinduet og så vi voksne i midten.

Det er meget lidt "brok" vi har oplevet fra andre passagerer i business class. Mere det modsatte - positive tilkendegivelser. En enkelt gang har jeg oplevet en passager som klagede til crew over at vores datter "talte for meget", men det tager jeg så ikke så tungt. Hun var gået tidlig i seng på vej hjem fra Singapore og vågnede efter 7,5 time på vejen mod Paris. Damen foran havde nyt godt af mad og drikke til sent ud på natten og var nok træt så det passede hende ikke at nogen vågnede tidligt. På samme fly var det så fyren bagved mig som havde hørt hende klage - huskede at sige på vejen ud at han var meget imponeret over hvor godt vores datter opførte sig på så lang en rejse. Oh well... :)
 
Toppen