Senaste nytt

Hyra bil på Nya Zealand - Söker tips

BeckyLeuf

Medlem
Någon som har mer mätpunkter huruvida det krävs internationellt körkort på NZ eller om det räcker med svenskt?

Jag har aldrig blivit tillfrågad om IKK vid hyra av bil. Men det man ska tänka på är att om du blir stoppad, eller är med i en olycka etc så ska du kunna uppvisa ett kökort på engelska. Motormännen skriver att NZ kräver en engelsk översättning av körkortet, alltså inte nödvändigtvis ett internationellt körkort, men det lättaste sättet att översätta sitt körkort är med ett IKK.

Bila i Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och Thailand - Motormannen.se
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig behövt visa ett internationellt körkort oavsett var i världen jag har hyrt bil. Jag har en stark känsla av att så länge man har ett körkort där texten är skriven med latinska bokstäver så är det rätt lugnt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har aldrig behövt visa ett internationellt körkort oavsett var i världen jag har hyrt bil. Jag har en stark känsla av att så länge man har ett körkort där texten är skriven med latinska bokstäver så är det rätt lugnt.
I Japan krävs ett internationellt körkort (samt original körkort) om man inte har japanskt körkort.
 

agehall

Medlem
I Japan krävs ett internationellt körkort (samt original körkort) om man inte har japanskt körkort.
Där ser man. Kan ju iochförsig vara för att man inte använder vanliga alfabetet i Japan normalt sett. Jag misstänker att de flesta länder inte har regler som kräver ett internationellt körkort, utan snarare att det körkort som uppvisas ska vara förståeligt i landet. Då kan det ju vara en stor fördel att skriftspråket som används på körkortet har samma teckenuppsättning som landet man är i - då är det mesta uppenbart på ett Svenskt körkort.
 

Voyageur

Medlem
Ingen fara egentligen om utan internationellt körkort. Råkade ut för det i Auckland. 60$ och en halvtimma för snabb översättning över telefon så var det fixat dessutom väldigt tillmötesgående personal hos avis.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

henke12

Medlem
Ingen fara egentligen om utan internationellt körkort. Råkade ut för det i Auckland. 60$ och en halvtimma för snabb översättning över telefon så var det fixat dessutom väldigt tillmötesgående personal hos avis.
@agehall


Jag ska inte åka förrän i Februari. Motormännen tar typ 300kr för att IKK.
Känns som det ändå kan vara en billig penning för att eventuellt få en smärtfriare bilhyra/fortkörningsbot där nere!
Tar bort en stressfaktor vid bilutlämningen om inte annat!
 

Voyageur

Medlem
@agehall


Jag ska inte åka förrän i Februari. Motormännen tar typ 300kr för att IKK.
Känns som det ändå kan vara en billig penning för att eventuellt få en smärtfriare bilhyra/fortkörningsbot där nere!
Tar bort en stressfaktor vid bilutlämningen om inte annat!

Självklart! I mitt fall visste jag inte bättre
 
Toppen