Senaste nytt

Jämförelse av Eurbonuspoäng och en fårhage

palmen

Moderator
Beskriv gärna hur detta skulle gå till.
Jag gör 800 resor mellan Bergen och Stavanger i SAS Plus. Jag får då in 1.000.000 baspoäng och 1.000.000 tillgängliga poäng.
Efter det bokar jag 6 stycken Lufthansa First för 150.000 tillgängliga poäng under samma kvalificeringsår och ytterligare en Lufthansa Business till Mellanöstern för 90.000 tillgängliga poäng. Ombord på en flight med SAS till Frankfurt innan vidare avresa med Lufthansa så är det även ett knattelag med i go. Självklart bjuder jag alla 15 knattar på en varsin smoothie för 600 tillgängliga poäng styck.

Jag har då spenderar följande
900k på Lufthansa First till Nordamerika
90k på Lufthansa Business till Mellanöstern
9k på smoothies

Jag har då kvar mina 1.000.000 baspoäng för detta kvalificeringsår. Jag har dock bara 1.000 tillgängliga poäng på kontot i och med att jag spenderat 999.000 tillgängliga poäng på flyg och smoothies.
 
Jag tror att alla fattar detta, men det finns olika sätt att se detta på.

Man kan se det som att status är baserat på ett saldo separata baspoäng som man inte kan använda (antal svarta får i en separat hage som skickas till slakt en gång om året). Flyger du får du båda svarta och vita får (som går in i olika hagar). I detta exempel kan man inte använda sina svarta får (Baspoäng) för att boka bonusresor, utan det baseras på antalet får i den andra hagen (antalet vita får). Amexpoäng är enbart svarta får.

Man kan också se det som att de svarta (baspoäng) och vita (extrapoäng) fåren går in i samma hage, och du får bara en sort åt gången. Du för årlig statistik på hur många svarta får (baspoäng) som kommer in i hagen, vilket du baserar din status på. Antalet poäng i hagen är en blandning av extrapoäng och baspoäng, och nu kan du boka bonusresor för båda! Amexpoäng är att de ringer och ber dig manipulera statistiken. Eftersom du arbetar på en fårhage och täckningen inte är den bästa kan detta ta ett tag.

Jag tenderar att se detta som i mitt andra exempel, och i sådana fall skulle inte baspoängen finnas kvar efter att ha bokat en bonusresa!
 
Jag tror att alla fattar detta, men det finns olika sätt att se detta på.

Man kan se det som att status är baserat på ett saldo separata baspoäng som man inte kan använda (antal svarta får i en separat hage som skickas till slakt en gång om året). Flyger du får du båda svarta och vita får (som går in i olika hagar). I detta exempel kan man inte använda sina svarta får (Baspoäng) för att boka bonusresor, utan det baseras på antalet får i den andra hagen (antalet vita får). Amexpoäng är enbart svarta får.

Man kan också se det som att de svarta (baspoäng) och vita (extrapoäng) fåren går in i samma hage, och du får bara en sort åt gången. Du för årlig statistik på hur många svarta får (baspoäng) som kommer in i hagen, vilket du baserar din status på. Antalet poäng i hagen är en blandning av extrapoäng och baspoäng, och nu kan du boka bonusresor för båda! Amexpoäng är att de ringer och ber dig manipulera statistiken. Eftersom du arbetar på en fårhage och täckningen inte är den bästa kan detta ta ett tag.

Jag tenderar att se detta som i mitt andra exempel, och i sådana fall skulle inte baspoängen finnas kvar efter att ha bokat en bonusresa!

Känns som det skulle vara svårt att uppnå status på det sättet om även baspoängen drogs när man bokade reward?
 

RobeAnJa

Medlem
Jag gör 800 resor mellan Bergen och Stavanger i SAS Plus. Jag får då in 1.000.000 baspoäng och 1.000.000 tillgängliga poäng.
Efter det bokar jag 6 stycken Lufthansa First för 150.000 tillgängliga poäng under samma kvalificeringsår och ytterligare en Lufthansa Business till Mellanöstern för 90.000 tillgängliga poäng. Ombord på en flight med SAS till Frankfurt innan vidare avresa med Lufthansa så är det även ett knattelag med i go. Självklart bjuder jag alla 15 knattar på en varsin smoothie för 600 tillgängliga poäng styck.

Jag har då spenderar följande
900k på Lufthansa First till Nordamerika
90k på Lufthansa Business till Mellanöstern
9k på smoothies

Jag har då kvar mina 1.000.000 baspoäng för detta kvalificeringsår. Jag har dock bara 1.000 tillgängliga poäng på kontot i och med att jag spenderat 999.000 tillgängliga poäng på flyg och smoothies.

Självklart påverkas ditt saldo med tillgängliga poäng om du gör av med nästan alla dina 1000000 baspoäng.
Uppe till vänster inloggad på din Sas-profil visas hur många baspoäng man TJÄNAT under kvalificeringsperioden. Det är samma poäng som du använder för dina köp dem men det syns inte i den rutan. Till höger visas saldot - alltså hur många poäng man har tillgängliga för köp. Det är alla intjänade baspoäng plus extrapoäng minus eventuella spenderade poäng. Dessa poäng kan vara intjänade före aktuell kvalificeringsperiod eftersom poängens giltighetstid är längre än ett år.

Undantaget är AmEx Elite-årspoängen som aldrig dyker upp i saldot eftersom de bara räknas mot status.
 

Agö

Medlem
Jag gör 800 resor mellan Bergen och Stavanger i SAS Plus. Jag får då in 1.000.000 baspoäng och 1.000.000 tillgängliga poäng.
Efter det bokar jag 6 stycken Lufthansa First för 150.000 tillgängliga poäng under samma kvalificeringsår och ytterligare en Lufthansa Business till Mellanöstern för 90.000 tillgängliga poäng. Ombord på en flight med SAS till Frankfurt innan vidare avresa med Lufthansa så är det även ett knattelag med i go. Självklart bjuder jag alla 15 knattar på en varsin smoothie för 600 tillgängliga poäng styck.

Jag har då spenderar följande
900k på Lufthansa First till Nordamerika
90k på Lufthansa Business till Mellanöstern
9k på smoothies

Jag har då kvar mina 1.000.000 baspoäng för detta kvalificeringsår. Jag har dock bara 1.000 tillgängliga poäng på kontot i och med att jag spenderat 999.000 tillgängliga poäng på flyg och smoothies.
En klassisk fårhagejämförelse!
 

palmen

Moderator
Självklart påverkas ditt saldo med tillgängliga poäng om du gör av med nästan alla dina 1000000 baspoäng.
Det finns inget sätt att göra av med baspoäng. Enda sättet du kan bli av med baspoäng är om det krediteras felaktigt och sas rättar detta. Baspoäng är bara ett värde på hur många poäng du tjänat mot status under ditt kvalificeringsår, jämför detta med Tier Points för British Airways Executive Club. Det vill säga poäng som enbart räknas mot status men inte går att använda till något annat.
 
Om jag flyger och tjänar 3000 baspoäng så får jag även 3000 tillgängliga poäng. Totalt är det 6000 poäng varav hälften går mot status och andra hälften blir tillgängliga.
Oj, detta var något nytt. Du menar alltså att en flygning som genererar 3000 poäng enligt SAS, de facto genererar 6000 poäng?
 
Toppen