Senaste nytt

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Agö

Medlem
Precis, och är det inte just detta som är hål i huvudet? Nu kommer många resenärer att välja Lufthansa istället. Vad finns det för incitament att välja SAS? Och vad finns kvar i Plus-produkten när Plus blir 25% dyrare och folk tittar på Plus minus som ligger kvar på nästan samma pris? Flexibilitet? Fasttrack? Lounge?
Just det är givetvis nyckeln. Man står på stora trumman över sin finfina premiumprodukt som totalt utholkats nu (inte bara genom detta utan även genom Plus Saver-produkten som tydligen ska ge ökad valfrihet trots att det i själva verket är en prishöjning för flexibla biljetter).

De säger att de ska satsa på sina egna hubbar och de flygplatser som har störst antal resenärer.
Låter lite hoppigt i strategin med tanke på att man nyligen stängd lounger på två stora internationella destinationer...Let's face it, detta är en naturlig del i de extra 700 miljoner som ska sparas fram till 2019 - inget annat. Det är inte byggt på någon välvilja att prioritera på visst sätt eller anpassa sig efter kundbehov. Det är en enkel och ful besparing och en ganska anmärkningsvärd sådan.

Om fast track och lounge är för kostsamt att erbjuda den stora massan får man nog se till att börja gynna de absolut bästa kunderna alt. göra något för åt att krympa den stora massan.
 

EBGGOT

Medlem
Gjorde sista resan för året idag och kommer att försöka summera allt under helgen. Så antalet legs kommer att återfinnas I tråden "Mitt reseår 2016" senast söndag, men en gissning är kanske runt 50 stycken, mest longhaul.

Som du ser så kommenterade jag endast loungerna, men jag kommenterar gärna Fast track också om du vill.

Jag får det till att SAS kommer att slopa 7 stycken Fast track. Dock så kommer man som EBG+ att fortfarande ha tillgång till Fast track i både Malpensa och Geneve. Eftersom du reser mycket så utgår jag från att du är minst EBG och då innebär det förlorat Fast track på endast 5 platser (Linate, Malaga, Dublin, Rom och Vilnius). Dina största destinationer?

Jag kan dock hålla med om att sällanresenärer i PLUS på longhaul till USA och Asien är de som drabbas mest. Men jag tror faktiskt inte att de är så väldigt många.

Aktuella nedlagda flygplatser besökte jag +15 gånger under 2016 och min uppskattning för 2017 runt 20 gånger (EBD) För mig kommer det innebära att jag INTE flyger SAS på dessa destinationer. Jag skulle uppskatta att snittpriset för mig för dessa biljetter är 6,000kr/st (SAS/plus) så det är inga billiga destinationer heller. Sen hur skall man skilja sig mot Ryanair och norsken i tex Dublin? Det erbjuder ju nu i min mening EXAKT samma service! Varför skall jag betala extra när jag inte får något extra? Affärspax är inte korkade och ser efter sina behov! Behov som andra *A bolag kan erbjuda ...

Sen är det också så i mitt jobb att möten ibland går snabbare än väntat. Så det åker man på 2-4h i loungen för det inte finns något tidigare flyg. Då är loungen GULD omså bara för att få någonstans att sitta när ofta är rörigt på andra ställen = jag kan jobba ostört!

Jag tror det flesta av oss här flyger och far runt om i Europa så då påverkar detta oss väldigt negativt OM vi inte byter bolag att flyga med...

Men som jag var inne på innan är det värsta att man går i från stargold konsekvensen - Jag vill ha samma upplägg på alla linjer och ingen hemläxa vad som gäller eller inte!
 
Last edited:
Jag kan bara tala för mig själv, och jag kommer definitivt flyga mindre SAS Plus efter detta. Eftersom jag flugit mindre och inte nått upp till guld i år så hade jag tänkt att i högre grad köpa plusbiljetter inom Europa, men ser ingen anledning till det nu efter ändringarna. Nu kan jag lika gärna åka Norwegian.
 

walle33

Medlem
Otroligt oklart announcement. Lounge i tel Aviv läggs ner. Rimligt eftersom SAS in har linje dit, men kan jag inte utnyttja EBG i samband med stat alliansen flight LH och därmed deras lounge?
 

Dr. Miles

Expert
Otroligt oklart announcement. Lounge i tel Aviv läggs ner. Rimligt eftersom SAS in har linje dit, men kan jag inte utnyttja EBG i samband med stat alliansen flight LH och därmed deras lounge?
Jo, Star Alliance Gold förmån gäller fortfarande där det erbjuds ju.
Det som SAS skriver är att de avslutar samarbete med vissa tredjepartslounger och slutar att erbjuda Fast track på vissa flygplatser.
 

Wendestam

Medlem
Skickade ett mail till Diamond supporten igår för att se vad de svarade. Vet inte vad jag hoppades på men tänkte om de hade någon ytterligare förklaring som kunde kasta lite ljus i frågan.

Hej SAS,
Läste precis detta och blir lite konfunderad. Är det verkligen så att jag som EBD inte får tillgång till lounge och fast track på ett antal flygplatser när jag flyger med SAS i fortsättningen?
Lounger - SAS
https://www.sas.se/upload/pdf/Lounges-and-FastTrack-2017.pdf
Detta är ju i så fall en otrolig försämring av EBG/EBD förmånen?! Detta måste ju vara ett misstag…

Här är svaret:

Hej
Tack för ditt mail om vårat Lounge erbjudande.

Vi utför i nuläget en förstärkning av vårt erbjudande i luften samt på våra flygplatser och våra destinationer med det största antalet resenärer marken, där vi investerar i SAS Lounger och Fast track.
För att kunna fortsätta investera, expandera och förbättra SAS Lounger och Fast Track erbjudandet, kommer SAS att avsluta vårt samarbete med några av våra sammarbets lounger som drivs av tredje parter.
Resultatet kommer att bli en fortsatt förbättring av våra egna erbjudande där det gynnar de flesta av våra Plus / Business resenärer, medlemmar och 29 miljoner årliga passagerare.
För att nämna några exempel investerar vi i nya och större inrikes lounger på Arlanda och Oslo, Gardemoen samt uppgradera vår internationella SAS Lounger i New York, Paris och Chicago.

Ha en trevlig helg!

Inte mycket till svar och snudd på politikerklass på svaret.

Vem vet, de kanske ändrar sig och gör en pudel? Tänker på hur de ändrade sig om champagnen innan push back på långlinjerna för nåt år sedan...
 

EBGGOT

Medlem
Skickade ett mail till Diamond supporten igår för att se vad de svarade. Vet inte vad jag hoppades på men tänkte om de hade någon ytterligare förklaring som kunde kasta lite ljus i frågan.

Hej SAS,
Läste precis detta och blir lite konfunderad. Är det verkligen så att jag som EBD inte får tillgång till lounge och fast track på ett antal flygplatser när jag flyger med SAS i fortsättningen?
Lounger - SAS
https://www.sas.se/upload/pdf/Lounges-and-FastTrack-2017.pdf
Detta är ju i så fall en otrolig försämring av EBG/EBD förmånen?! Detta måste ju vara ett misstag…

Här är svaret:

Hej
Tack för ditt mail om vårat Lounge erbjudande.

Vi utför i nuläget en förstärkning av vårt erbjudande i luften samt på våra flygplatser och våra destinationer med det största antalet resenärer marken, där vi investerar i SAS Lounger och Fast track.
För att kunna fortsätta investera, expandera och förbättra SAS Lounger och Fast Track erbjudandet, kommer SAS att avsluta vårt samarbete med några av våra sammarbets lounger som drivs av tredje parter.
Resultatet kommer att bli en fortsatt förbättring av våra egna erbjudande där det gynnar de flesta av våra Plus / Business resenärer, medlemmar och 29 miljoner årliga passagerare.
För att nämna några exempel investerar vi i nya och större inrikes lounger på Arlanda och Oslo, Gardemoen samt uppgradera vår internationella SAS Lounger i New York, Paris och Chicago.

Ha en trevlig helg!

Inte mycket till svar och snudd på politikerklass på svaret.

Vem vet, de kanske ändrar sig och gör en pudel? Tänker på hur de ändrade sig om champagnen innan push back på långlinjerna för nåt år sedan...

Bra idé! Alla som inte gillar detta borde maila EBG/D/P mailen och deklarera sitt missnöje!

För övrigt förstår jag INTE varför SAS aldrig frågor sina lojala kunder innan det gör drastiska förändringar! Att inte jag, @Agö och @olo sitter i deras "EBD råd" är skandal ;)
 
Last edited:

varva77

Medlem
Riktigt trist och givetvis en stor försämring, flosklerna de använder som förklaring är knappt värt att kommentera men inte oväntat. Men det är väl tyvärr inte svårare än att de helt enkelt inte har råd att erbjuda lounge/fast track oavsett flygplats. Eller kanske rättare sagt de har kommit fram till att kunderna inte är beredda att betala den premie det skulle innebära att låta detta ingå. Kan de sänka priserna så att de hamnar som billigaste alternativ vid många sökningar så kommer detta att bli en "besparing" tillslut ändå, oavsett vad vi på detta begränsade forum tycker, tror och tänker. 99% av alla resepolicys samt 95% av alla resenärer struntar ju i allt förutom priset och möjlighet till point to point. Visst är det minst sagt en ordentlig försämring för de "Travelers" de säger sig vara till för men det jag tycker att detta visar är bara ytterligare bekräftelse på att gällande flyg finns det inget annat än pris och i viss mån utbud (direktflyg) som gäller. Precis det de gamla flaggbolagen är sämst på.
 

Alster

Medlem
Flyger ca 100 legs inom Europa per år. Ca 80 av dem i SAS Plus. Då jag inte är någon frekvent besökare av flygplatserna som "drabbas" blir jag inte alltför upprörd av nämnda förändringar. Att guldloungen på ARN blir 3% bättre är värt mer för mig än att dricka avslagen Cola med ett gäng högljudda, rejält onyktra ryssar på en lounge i Vilnius...

Emellertid lite road av att folk ser ett sånt enormt värde av att sitta i dessa tredjepartslounger...
 
Toppen