Just det är givetvis nyckeln. Man står på stora trumman över sin finfina premiumprodukt som totalt utholkats nu (inte bara genom detta utan även genom Plus Saver-produkten som tydligen ska ge ökad valfrihet trots att det i själva verket är en prishöjning för flexibla biljetter).Precis, och är det inte just detta som är hål i huvudet? Nu kommer många resenärer att välja Lufthansa istället. Vad finns det för incitament att välja SAS? Och vad finns kvar i Plus-produkten när Plus blir 25% dyrare och folk tittar på Plus minus som ligger kvar på nästan samma pris? Flexibilitet? Fasttrack? Lounge?
Låter lite hoppigt i strategin med tanke på att man nyligen stängd lounger på två stora internationella destinationer...Let's face it, detta är en naturlig del i de extra 700 miljoner som ska sparas fram till 2019 - inget annat. Det är inte byggt på någon välvilja att prioritera på visst sätt eller anpassa sig efter kundbehov. Det är en enkel och ful besparing och en ganska anmärkningsvärd sådan.De säger att de ska satsa på sina egna hubbar och de flygplatser som har störst antal resenärer.
Gjorde sista resan för året idag och kommer att försöka summera allt under helgen. Så antalet legs kommer att återfinnas I tråden "Mitt reseår 2016" senast söndag, men en gissning är kanske runt 50 stycken, mest longhaul.
Som du ser så kommenterade jag endast loungerna, men jag kommenterar gärna Fast track också om du vill.
Jag får det till att SAS kommer att slopa 7 stycken Fast track. Dock så kommer man som EBG+ att fortfarande ha tillgång till Fast track i både Malpensa och Geneve. Eftersom du reser mycket så utgår jag från att du är minst EBG och då innebär det förlorat Fast track på endast 5 platser (Linate, Malaga, Dublin, Rom och Vilnius). Dina största destinationer?
Jag kan dock hålla med om att sällanresenärer i PLUS på longhaul till USA och Asien är de som drabbas mest. Men jag tror faktiskt inte att de är så väldigt många.
Jo, Star Alliance Gold förmån gäller fortfarande där det erbjuds ju.Otroligt oklart announcement. Lounge i tel Aviv läggs ner. Rimligt eftersom SAS in har linje dit, men kan jag inte utnyttja EBG i samband med stat alliansen flight LH och därmed deras lounge?
Skickade ett mail till Diamond supporten igår för att se vad de svarade. Vet inte vad jag hoppades på men tänkte om de hade någon ytterligare förklaring som kunde kasta lite ljus i frågan.
Hej SAS,
Läste precis detta och blir lite konfunderad. Är det verkligen så att jag som EBD inte får tillgång till lounge och fast track på ett antal flygplatser när jag flyger med SAS i fortsättningen?
Lounger - SAS
https://www.sas.se/upload/pdf/Lounges-and-FastTrack-2017.pdf
Detta är ju i så fall en otrolig försämring av EBG/EBD förmånen?! Detta måste ju vara ett misstag…
Här är svaret:
Hej
Tack för ditt mail om vårat Lounge erbjudande.
Vi utför i nuläget en förstärkning av vårt erbjudande i luften samt på våra flygplatser och våra destinationer med det största antalet resenärer marken, där vi investerar i SAS Lounger och Fast track.
För att kunna fortsätta investera, expandera och förbättra SAS Lounger och Fast Track erbjudandet, kommer SAS att avsluta vårt samarbete med några av våra sammarbets lounger som drivs av tredje parter.
Resultatet kommer att bli en fortsatt förbättring av våra egna erbjudande där det gynnar de flesta av våra Plus / Business resenärer, medlemmar och 29 miljoner årliga passagerare.
För att nämna några exempel investerar vi i nya och större inrikes lounger på Arlanda och Oslo, Gardemoen samt uppgradera vår internationella SAS Lounger i New York, Paris och Chicago.
Ha en trevlig helg!
Inte mycket till svar och snudd på politikerklass på svaret.
Vem vet, de kanske ändrar sig och gör en pudel? Tänker på hur de ändrade sig om champagnen innan push back på långlinjerna för nåt år sedan...