Senaste nytt

Transit i Ryssland utan visum?

agehall

Medlem
Om jag har förstått det hela rätt, så kan man göra transit i Ryssland utan något som helst visum ifall det sker inom 24h. Någon som provat detta? Förutsätter det att man inte lämnar flygplatsen eller passerar någon passkontroll?
 

Palazzi

Medlem
Japp, det fungerar utmärkt :) Om du stannar på flygplatsen dvs. Sk: Transitvisa

St Petersburg är väl ett undantag där man har 24h även utanför flygplatsen .
 

agehall

Medlem
Fast transit visa gäller väl i 72h och är något man måste ansöka om? Jag pratar om fallet när jag kommer med ett plan och har en biljett som tar mig därifrån ett par timmar senare..
 

Traveller

Medlem
Rätt, inga problem så länge du inte tar dig utom transitområdet.. Då får du en riktigt jobbig upplevelse som du kommer önska att du inte haft. Samtlig personal vid gränspolisen där är duktigt trimmade. Jag hamnade själv i en svår sits där då en SAS flygning blev inställd, jag var snabb och fixade om biljetterna fast jag var efter säkerhetskontrollen.. Men oj vilket misstag.. I gaten kunde dom inte låta mig gå in på planet om jag inte visade mina ursprungliga boardingkort som hade en stämpel fån tulltjänstemannen på sig.. Men dessa var ju sönderrivna och i en papperskorg.. Fan, vilken papperskorg var det då?? Så, en lång historia kort, du vill inte ha problem där så håll dig inom transit..
 

Palazzi

Medlem
Fast transit visa gäller väl i 72h och är något man måste ansöka om? Jag pratar om fallet när jag kommer med ett plan och har en biljett som tar mig därifrån ett par timmar senare..

Stämmer att man inte behöver ansöka om 24h inom transitområde. Reglerna stod bara under "regler för transit visum" på ryska ambassadens hemsida.

Vet inte om det finns transitområden på alla ryska flygplatser... Bara besökt Moskva på transit..
 

Jacob

Medlem
Om jag har förstått det hela rätt, så kan man göra transit i Ryssland utan något som helst visum ifall det sker inom 24h. Någon som provat detta? Förutsätter det att man inte lämnar flygplatsen eller passerar någon passkontroll?
Vilken rutt är det du funderar på agehall?

Som andra sagt, byta på Moskva SVO är som att byta på vilken flygplats som helst. Vad jag förstår fungerar det likadant på Moskva Domodedovo.
 

India Alpha

Medlem
Om jag har förstått det hela rätt, så kan man göra transit i Ryssland utan något som helst visum ifall det sker inom 24h. Någon som provat detta? Förutsätter det att man inte lämnar flygplatsen eller passerar någon passkontroll?


Så länge du befinner dig på secured area dvs incheckat område behöver du aldrig visum. Det är samma villkor för de flesta länder.
 

agehall

Medlem
Nu har jag pratat med ryska ambassadens visumservice. De sa att det inte skulle vara något problem att göra transit utan visum, så jag provar väl.

Om jag inte hörs av Måndagen den 18/6 så kan det väl vara bra ifall någon ringer och försöker efterlysa mig...
 
Toppen