Senaste nytt

Snus och tullregler

flatwhite

Medlem
Som laglydig snusare saknar jag samlad och uppdaterad information om tullregler runt omkring i världen. Jag tänker att vi kan försöka samla information och erfarenheter här. Jag kan börja.

Australien (våren 2016)

50 gram tullfritt, har du mer än 50 gram måste du betala skatt på allt snus du tar med dig. Ta med det svenska kvittot (varför de säger så vet jag inte, de tittade aldrig på det) och gå på rött och visa snusen. Du kan betala kontant med AUD eller med kort (MasterCard, Visa eller American Express). Det kostar 763,20 AUD per kilo från 1 september 2016.

Duty free concessions

Excise rates for tobacco | Australian Taxation Office

Hong Kong (vintern 2016)

Snus är helt förbjudet av Food and Environmental Hygiene Department, de kallar det "Smokeless Tobacco Products". Så i Hong Kong är det nikotintuggummi som gäller för oss laglydiga snusare. Nikotintuggummi finns att köpa på alla apotek.

http://www.customs.gov.hk/en/trade_facilitation/prohibited_articles/imports/tobacco/index.html
 

Dr. Miles

Expert
Singapore: (2016)

Snus är förbudet i Singapore.
Singapore Custom skrev:
Prohibited Goods

Prohibited goods are not allowed to be brought into Singapore.

The list of prohibited goods includes (but not limited to):
*
* Chewing tobacco and imitation tobacco products (for example, electronic cigarettes)
*
*
https://www.customs.gov.sg/individuals/going-through-customs/arrival/prohibited-and-controlled-goods

Snus till Singapore eller icke har diskuterats i den här tråden.
Destination Singapore - guide för medvetna | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Mangostan

Medlem
Bra tråd! Hickar till lite när jag läser om Hongkong. Jag har många gånger, och kommer även att göra det i framtiden, åkt på långresor till Filippinerna och flugit med SAS till Hongkong och sen vidare med Cebu Pacific. Tar ofta med 4-6 stockar (incheckade). Tyvärr tvingas man ju gå igenom tullfiltret även när man har en transfer ett par timmar senare, så jag inser att jag inte är lika laglydig som trådstartaren. Samma gäller Singapore. Jag skulle uppskatta information om straff eller påföljder och även om ni någon gång har blivit stoppade/ifrågasatta i tullen. Blir tvungen att smuggla, även om det principiellt bär mig emot. Den enda gång jag själv har haft problem med snus, trots resor till över 70 länder, var på en fotbollsmatch mellan Montenegro och Sverige i Podgorica. Ingen kom in med snusdosor. Låg ett berg av dosor utanför svenskarnas entré.
 

Mangostan

Medlem
Om man stannar på airside (inte gå genom immigration) behöver du inte att passera tullen på Hong Kong flygplats.
OK, har tyckt att det borde funka så men aldrig fattat hur det ska vara möjligt eftersom jag måste passera immigrationen för att få mitt baggage. Jag har aldrig incheckat baggage som kan gå vidare eftersom jag byter till annat flygbolag utanför Star Alliance. Förklara gärna hur man kommer runt detta! Går det kanske att stanna på "airside" efter immigrationen men före tullen?
 

Dr. Miles

Expert
OK, har tyckt att det borde funka så men aldrig fattat hur det ska vara möjligt eftersom jag måste passera immigrationen för att få mitt baggage. Jag har aldrig incheckat baggage som kan gå vidare eftersom jag byter till annat flygbolag utanför Star Alliance. Förklara gärna hur man kommer runt detta! Går det kanske att stanna på "airside" efter immigrationen men före tullen?
Om du har en genomgående biljett och checkat in bagage till din slutdestination, behöver du inte passera immigration/tull i Hong Kong, om du inte vill.
Det som du säger gäller när du reser med separata biljetter OCH tvingas att hämta väskan i Hong Kong.
 

flatwhite

Medlem
... så jag inser att jag inte är lika laglydig som trådstartaren.

Åja, laglydig i den meningen att jag vill veta vad som gäller. Nog har även jag råkat gå på grönt med en och annan dosa.

Man får tullfritt ta in 25 gram "other manufactured tobacco" i Hong Kong och betala skatt på det utöver läste jag mig till. Gick därför på rött och tänkte skatta in snusen, men snus räknas uppenbarligen inte till "other manufactured tobacco" utan kallas som sagt "smokeless tobacco products" och är helt förbjudet att ta in. Fick "frivilligt" lämna ifrån mig snusen till Food and Environmental Hygiene Department som tullen ringde in, tog ca 45 minuter. Pratade med en annan svensk i Hong Kong, hon gick på grönt med några stockar och tänkte sedan beställa på nätet. Men nikotintuggummi är ju acceptabelt efter några dagar... Svårt i Singapore dock, där är väl även tuggummi förbjudet?
 
Toppen