Nu säger de i intervju (austrianwings.info) att:
- config warning gick igång p.g.a. att parkeringsbromsen var på. ...Men radardatat visar ju att kärran kom 230m innan stopp på startbanan. WTF? knappast med parking brake set...
- Att det blev en "slip" av flying pilot, som fimpade motorerna.
- att dom inte behövde göra ny performance calculation innan take-off, med 230m av banan redan förbrukat.
Kristiansands bana är ganska kort, 2030m, redan innan man bränt 230m. Om 738:an var lätt lastad för ett kort hopp till Oslo så torde det förvisso vara en smal sak med 1800m återstående startbana, men performance calc ska ju ge V1-hastigheter, marginaler för om en motor lägger av i kritiskt ögonblock, hänsyn till vind, o.s.v.
Att strunta i ny performance calculation baserat på ny, kortare banlängd känns farligt, om man ska se händelsen ur ett rent flygsäkerhetsperspektiv. (tycker jag som "arm-chair pilot").