Senaste nytt

Tips i Kiev?

Falk

Medlem
Hej,

Jag och min fru åker till Kiev i helgen. Någon som har tips på saker man inte får missa? Bra barer, roliga restauranger och saker att se?

Tacksam för tips!
 

gdaily

Medlem
Kyrkor! Se till att frugan har byxor och långärmad tröja och någon sjal att ta på huvudet bara.
Stora Fosterländska Museet (om andra världskriget). Berör.

Hyr en student via någon turistorganisation, kostar er $50 plus lunch per dag, och ni kommer spara in de pengarna med lätthet bara att slippa bli lurade av taxichafförer. Kan ni inte Ryska så är det svårt att turista i Ukraina på egen hand, det är inte många som kan engelska...
 

chazzie

Medlem
En dagstur till Chernobyl, det är otroligt intressant och skrämmande. Ingen reell fara för kontamination, men en upplevelse för livet. Sök på nätet, finns turer som utgår från Kiev med engelskspråkiga guider.
 

bnr

Medlem
En dagstur till Chernobyl, det är otroligt intressant och skrämmande. Ingen reell fara för kontamination, men en upplevelse för livet. Sök på nätet, finns turer som utgår från Kiev med engelskspråkiga guider.
Tyvärr är New Safe Confinement på plats nu så det är inte lika spännande vid själva kärnkraftverket, men en rätt cool upplevelse ändå.
 

Mr Basic

Medlem
En dagstur till Chernobyl, det är otroligt intressant och skrämmande. Ingen reell fara för kontamination, men en upplevelse för livet. Sök på nätet, finns turer som utgår från Kiev med engelskspråkiga guider.
Instämmer. En otroligt häftig och udda sevärdhet, besök!
 

chazzie

Medlem
Tyvärr är New Safe Confinement på plats nu så det är inte lika spännande vid själva kärnkraftverket, men en rätt cool upplevelse ändå.

Så är det, men hela området är fortfarande en häftig upplevelse, det man går miste om är väl lägre strålning utanför reaktor 4 samt att man inte ser den gamla sarkofagen. Jag skulle helt klart rekommendera ett besök!
 
Så är det, men hela området är fortfarande en häftig upplevelse, det man går miste om är väl lägre strålning utanför reaktor 4 samt att man inte ser den gamla sarkofagen. Jag skulle helt klart rekommendera ett besök!
Strålningen vid infocentret utanför reaktor 4 var inte mycket att hänga i granen innan den nya sarkofagen kom på plats heller. :)
Om inte annat så är en guidad tur till Pripjat minst lika intressant. Se själva kärnkraftverket kan man göra på ett vykort eller en dokumentärfilm, men den upplevelsen man får i Pripjat är något man minns.

Är man svag för kommunistiska monument rekommenderas naturligtvis moderlandsmonumentet:
Mother Motherland, Kiev - Wikipedia

Kan annars "rekommendera" denna restaurang:
Myslyvets grill-restaurant - Kozyrnaya Karta restaurant chain
Inget för finsmakaren, men jag åt grävling där och blev inte sjuk. Det måste ju vara värt något? :)
 

RGC

Ny medlem
Hej Falk, det finns mycket att se, men såklart det beror på vilka intresse ni här
Själv rekommenderar jag Ekspotsentr Ukrainy Google Maps
Feofania park, fast kanske bättre under sommaren. Kyiv Pechersk Lavra, St Andrews Church, St Sophia & Saint Michaels ligger väldigt nära och en ganska fin torg där. Förra året var det nån slags julmarknad på den torg, vet inte iår

Hyatt hotell har en restaurang i sista våningen som har ganska fin utsikt över torgen med St Andrews och St Sophia
Det finns många restauranger och där beror på vad man gillar.

Jag var har varit i Kiev många gånger så du är välkommen att fråga :)
 
Toppen